printlogo


کد خبر: 266324تاریخ: 1402/6/2 00:00
سفر هیأت نظامی ایران به روسیه خبر از تضمین همکاری‌های نظامی تهران - مسکو می‌دهد
فراتر از رزمایش

گروه سیاسی: همکاری‌های نظامی ایران و روسیه عمیق‌تر می‌شود. همکاری‌هایی که پیش از این در قالب برگزاری رزمایش‌های مشترک دریایی نمود پیدا می‌کرد، قرار است وارد مراحل جدیدتری شود.
سفر 3 روزه فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران به مسکو که اخیرا انجام شد و دیدار وی با مقامات نظامی روسیه، تاییدی بر این مدعاست.
یکشنبه هفته جاری بود که امیر سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش در صدر هیاتی نظامی به مسکو سفر کرد. گفت‌وگو با مقامات نظامی روسیه، همچنین بازدید از موسسات آموزش نظامی نیروی زمینی و مجتمع‌های صنعتی نظامی روسیه از برنامه‌های سفر حیدری بود.
* امیر حیدری: همکاری‌های ایران و روسیه در زمینه مبارزه با تروریسم گسترش می‌یابد
فرمانده نیروی زمینی ارتش در پایان سفر ۳ روزه به مسکو، به نتایج و دستاورد‌های سازنده این سفر اشاره و تاکید کرد: ۲ کشور مصمم هستند همکاری‌های خود را در زمینه مبارزه با تروریسم تعمیق و گسترش دهند.
حیدری گفت: در مذاکره و رایزنی با سپهبد اولگ سالیکوف، فرمانده کل نیروی زمینی نیرو‌های مسلح روسیه به توافقات خوبی دست یافتیم.
فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران به بازدید از دانشگاه افسری روسیه، مرکز فناوری‌های نظامی، مراکز آموزشی، مرکز تجهیزات پایش مرزی و مرکز تولید ادوات دفاعی روسیه اشاره کرد و گفت: در بازدید از ظرفیت‌ها و دستاورد‌های دفاعی روسیه دیدم که نمونه این دستاورد‌ها به دست توانمند متخصصان ایرانی در کشور ما ساخته شده است. وی افزود: این بازدید‌ها می‌تواند به همکاری‌های آتی ۲ کشور در زمینه تبادل تجربیات، دانش نظامی و تبادل دانشجو کمک کند.
* لابی صهیونیستی: شراکت دفاعی ایران و روسیه در حال عمیق‌تر شدن است
یک لابی صهیونیستی در گزارشی با اشاره به سفر اخیر فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران به روسیه، گسترش شراکت دفاعی میان ایران و روسیه را از جنبه‌های مختلف بررسی کرد. لابی صهیونیستی «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» در گزارشی درباره تحولات روابط دفاعی روسیه و ایران نوشت: امیرسرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران ۲۱ آگوست (دوشنبه ۳۰ مرداد) با اولگ سالیکوف، فرمانده نیروی زمینی ارتش روسیه دیدار کرد. به گفته وزارت دفاع روسیه، آنها درباره مسائل مربوط به همکاری نظامی و تعاملاتی به هدف اجرای پروژه‌های مشترک گفت‌وگو کردند که به منظور تقویت «آمادگی رزمی» ارتش طرفین طراحی شده‌اند.
در ادامه این گزارش آمده است: جان هاردی، معاون برنامه روسیه بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در این باره گفت که «اعلام این موارد نشان می‌دهد روسیه و ایران قصد دارند از طریق توسعه روابط میان ارتش‌های‌شان، بر دستاوردهای شراکت نظامی - فنی‌شان بیفزایند که به سرعت در حال رشد است. با وجود اینکه جزئیات نامشخص است، مسیر کلی واضح است؛ شراکت دفاعی مسکو و تهران بیش از پیش گسترش و عمق می‌یابد».
بهنام بن طالب‌لو نیز که یکی از اعضای ارشد این لابی صهیونیستی است، با اظهار نظر در این زمینه گفت: نمودار همکاری میان روسیه و ایران در حال رشد است. علاوه بر دیدارهای استثنایی میان مقامات دفاعی ارشد روسیه و همتایان‌شان در ستادکل نیروهای مسلح و ارتش ایران در حاشیه کنفرانس MCIS (کنفرانس مدیترانه‌ای سامانه‌های اطلاعاتی)، شرکت‌های دفاعی ایران و روسیه که هر ۲ تحت تحریم قرار دارند، در نمایشگاه دفاعی ۲۰۲۳ ارتش روسیه شرکت کردند. برای نخستین بار، غرفه تهران در این نمایشگاه یک موشک بالستیک را به نمایش گذاشت که شاید از انتقال بالقوه موشک به روسیه در آینده در تکمیل عرضه پهپادها به آن خبر می‌دهد». این بنیاد صهیونیستی همچنین درباره همکاری‌های راهبردی ۲ کشور نوشت: «روسیه و ایران از سال۲۰۱۵، وقتی مسکو در سوریه برای حفظ بشار الاسد، متحد مشترک‌شان وارد عمل شد، همکاری‌های نظامی‌شان را افزایش داده‌اند. ۲ کشور علاوه بر همکاری در سوریه، تبادلاتی بین ارتش‌های‌شان داشته‌اند و رزمایش‌های مشترک انجام داده‌اند. روسیه و ایران در سال‌های ۲۰۱۹، ۲۰۲۱، ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ در دریای عمان رزمایش دریایی انجام دادند. در ۲۰۲۰، ایران در بخش دریایی رزمایش راهبردی سالانه روسیه که به رهبری ستاد فرماندهی ارتش آن انجام می‌شود، شرکت کرد که در آن سال بر منطقه قفقاز متمرکز بود».
در این گزارش، با تکرار ادعای بی‌اساس غربی‌ها مبنی بر حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین از طریق ارائه پهپادهای جنگی به آن - ادعایی که بارها از سوی ایران و مسکو رد شده است- آمده است: تهران و مسکو برای بیرون راندن آمریکا از سوریه، همکاری اطلاعاتی دارند و به نیروهای نظامی آمریکا در سوریه آسیب وارد می‌کنند. این لابی صهیونیستی در پایان نوشت: در حالی که رزمایش‌های مشترک ایران و روسیه تا به امروز بر همکاری دریایی متمرکز بوده، توافق‌های دوشنبه ممکن است نشان‌دهنده این باشد که مسکو - تهران گستره همکاری‌های‌شان را افزایش خواهند داد. به طور مثال، نیروهای زمینی ایران می‌توانند به رزمایش راهبردی بعدی روسیه با تمرکز بر قفقاز ملحق شوند. افزون بر این، مسکو می‌تواند از افسران نیروی زمینی ارتش ایران برای تحصیل در آکادمی‌های نظامی روسیه دعوت کند.

Page Generated in 0/0051 sec