printlogo


کد خبر: 266325تاریخ: 1402/6/2 00:00
اخبار ضد و نقیض درباره مرگ رئیس شبه‌نظامیان واگنر در پی سانحه هوایی در نزدیکی مسکو
پروژه مبهم پریگوژین

گروه بین‌الملل: جت شخصی متعلق به «یوگنی پریگوژین» رئیس گروه نظامی خصوصی واگنر در نزدیکی مسکو
سقوط کرد. به گزارش خبرگزاری تاس، شامگاه دیروز جت شخصی متعلق به پریگوژین، رئیس واگنرها در نزدیکی مسکو سقوط کرد که در نتیجه آن، ۱۰ نفر کشته شدند. سازمان هواپیمایی کشوری روسیه اعلام کرد پریگوژین، رئیس گروه نظامی خصوصی واگنر در فهرست مسافران هواپیمای شخصی بود که در شمال مسکو سقوط کرد. مطابق ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی، یک هواپیمای امبرائر متعلق به پریگوژین در استان تور و در ۱۵ کیلومتری فرودگاه نظامی خوتیلوو سقوط کرده است. گفته می‌شود این هواپیما حامل ۳ خدمه و ۷ مسافر بوده است. گفتنی است دبیر مطبوعاتی پریگوژین  از ارائه اطلاعات درباره اینکه آیا رئیس واگنر در میان کشته‌شدگان حادثه است، خودداری کرد.
با این حال تا آخرین ساعات دیشب اخبار ضد و نقیضی منتشر شد که ممکن است پریگوژین تنها نام خود را در میان مسافران پرواز ثبت کرده باشد و به دلایل امنیتی با هواپیمای دیگری پرواز کرده باشد اما تلویزیون دولتی روسیه‌24 و برخی رسانه‌های نظامی نزدیک به روسیه مانند ردوکا مرگ پریگوژن را تأیید کردند.
این در حالی است که یوگنی پریگوژین، رئیس شرکت پیمانکاری نظامی خصوصی واگنر برای نخستین‌بار از زمان رهبری کردن شورش نیروهایش در اواخر ژوئن علیه کرملین، 2 روز قبل ویدئویی از خود که احتمالا در آفریقا ضبط شده، در کانال‌های تلگرامی مربوط به این شرکت منتشر کرد. به نوشته رویترز، در این ویدئو پریگوژین در لباس استتار نظامی و مسلسل به دست در یک منطقه بیابانی ایستاده است. پشت سر پریگوژین در فاصله کمی دورتر افراد مسلح دیگری به همراه یک وانت پیکاپ نظامی به چشم می‌خورند. خبرگزاری رویترز نوشت، قادر به تعیین مکان و تاریخ ضبط این پیام ویدئویی نشده اما صحبت‌های پریگوژین و برخی پست‌های منتشر شده در کانال‌های تلگرامی حامی واگنر حاکی از ضبط شدن آن در آفریقاست. پریگوژین در این ویدئو می‌گوید: «دمای هوا بالای ۵۰ درجه است. همه چیز همان‌طور که ما می‌خواهیم است. شرکت نظامی واگنر، روسیه را حتی در کل قاره‌ها با عظمت‌تر ساخته و آفریقا را آزادتر می‌کند؛ عدالت و خوشحالی برای مردم آفریقا. ما زندگی را برای داعش و القاعده و دیگر تبهکاران تبدیل به کابوس می‌کنیم».
پریگوژین در ادامه این ویدئو بیان می‌کند گروه واگنر مشغول استخدام نیرو است و «ماموریت‌های تعیین شده را اجرا خواهد کرد». در این ویدئو یک شماره تلفن نیز برای کسانی که بخواهند به این گروه ملحق شوند درج می‌شود.
به نوشته رویترز، آینده گروه واگنر و پریگوژین از زمانی که وی اواخر ماه ژوئن شورش مسلحانه کوتاه‌مدتی را علیه تشکیلات نظامی روسیه و کرملین رهبری کرده نامشخص شده است. کرملین پس از این شورش اعلام کرد او و برخی نیروهایش - که در تعدادی از شدیدترین نبرد‌ها در اوکراین مشارکت داشتند - به بلاروس نقل مکان می‌کنند.
از زمان اجرای شورش واگنرها علیه کرملین، تعدادی از نیروهای این شرکت به بلاروس نقل مکان کرده‌ و شروع به دادن آموزش به ارتش این کشور کرده‌اند. رئیس گروه نظامی واگنر همچنین در پیامی صوتی که دوشنبه ۹ مرداد منتشر کرد، گفته بود گروه تحت امرش فعلا نیرو جذب نمی‌کند اما ممکن است در آینده این کار را انجام دهد. رئیس گروه واگنر در ادامه این سخنانش گفت: «تا زمانی که با کمبود پرسنل مواجه نشویم برنامه‌ای برای استخدام جدید نداریم. با این حال، اگر با ما در تماس باشید، از شما بی‌نهایت ممنون خواهیم بود و به محض آنکه سرزمین مادری نیاز به ایجاد یک گروه جدید داشته باشد که بتواند از منافع کشور ما محافظت کند، قطعا جذب نیرو را آغاز  می‌کنیم». پریگوژین همچنین گفته بود گروه واگنر آمادگی دارد حضورش در آفریقا را افزایش دهد.
پریگوژین در ماه ژوئن شورش کوتاه‌مدتی را علیه مقامات ارشد نظامی روسیه به قصد سرنگونی دولت روسیه رهبری کرد و در آن زمان توسط ولادیمیر پوتین به عنوان یک «خائن» توصیف شد. فرمانده گروه واگنر 2 ماه قبل در بیانیه‌ای در پیامی که در تلگرام منتشر کرد، گفت «آماده مرگ» بوده و از تلاش خود برای سرنگونی دولت روسیه خبر داد. پس از آن نظامیان واگنر تا 200 کیلومتری مسکو هم پیشروی کردند. در نهایت رئیس‌جمهور بلاروس خبر داد با رئیس گروه واگنر صحبت کرده و پریگوژین پیشنهاد لوکاشنکو برای توقف درگیری واگنر در روسیه و برداشتن گام‌های بیشتر برای تنش‌زدایی را پذیرفت. پس از این توافق، رئیس گروه واگنر در پیامی صوتی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرد، به نیروهای خود دستور داد با هدف جلوگیری از خونریزی، به پایگاه‌های خود بازگردند. وی در این پیام گفت: در حالی که 200 کیلومتر با پایتخت فاصله داریم، تصمیم گرفتیم جلوی ریخته شدن خون روس‌ها را بگیریم و به پایگاه‌های خود بازگردیم.

Page Generated in 0/0066 sec