printlogo


کد خبر: 266331تاریخ: 1402/6/2 00:00
تأیید احکام سایر متهمان پرونده‌ شهادت سید‌روح‌الله عجمیان در دیوان عالی
نفی‌بلد در انتظار جانیان

گروه سیاسی: گویی همین دیروز بود. همان حادثه‌ای که در کمالشهر کرج رخ داد. قساوتی که بی‌شک در تاریخ، ثبت و برای آیندگان نقل خواهد شد. دنائتی که تصور آن از هر انسانی دور از ذهن بوده و جز خوی وحشی‌گری و حیوانیت چیز دیگری را به ذهن متبادر نخواهد کرد. روز پنجشنبه 12 آبان‌ 1401 بود که تعدادی از اراذل و اوباش با مسدود کردن بزرگراه کرج - قزوین، جنایت وحشیانه‌ای را در منطقه کمالشهر استان البرز رقم زدند؛ جنایتی که توسط تعدادی از آشوبگران رخ داد به صورت سازماندهی‌شده و به بهانه چهلمین روز مرگ یک نفر از جان‌باختگان حوادث اخیر بود. جنایتی که عاملان آن تلاش کردند با مسدود کردن آزادراه کرج – قزوین، ضمن ایجاد ترافیک سنگین در این محور، اقدام به ایجاد آشوب و هرج و مرج کرده و همان خوی وحشیگری مذکور را به منصه ظهور رسانند. 
همزمان با این اقدام آشوبگران که بی‌شباهت با عملیات‌های تروریستی منافقین هم نبود، نیروهای انتظامی و امنیتی برای پراکنده کردن آشوبگران، بازگشایی مسیر و نهایتا برقراری امنیت مردم، وارد میدان شدند. این در حالی بود که اغتشاشگران با افروختن آتش و ریختن نخاله‌های ساختمانی، همچنان سعی در بسته نگه داشتن مسیر داشتند. در همین حال اغتشاشگران مجهز به سلاح‌های گرم و سرد، با حمله مسلحانه به ماموران نیروی انتظامی، یک بسیجی و یک روحانی، اوج دنائت و قساوت خود را بیش از پیش عیان کردند.
در پی همین اغتشاشات بود که اوباش خشونت‌طلب، «سیدروح‌الله عجمیان» جوان 21 ساله بسیجی را با ضربات قمه و چاقو به شهادت رسانده و پیکر نیمه برهنه‌ او را در خیابان رها کردند. انتشار تصاویر لحظه شهادت این شهید مظلوم که تنها برای تامین امنیت مردم و بازگشایی مسیر و رفع انسداد به میدان آمده بود، قلب هر انسان آزاده‌ای را به درد آورد که برای بانیان آن جز اشد مجازات تقاص دیگری قائل نخواهند شد. گرفتن جان یک انسان آن هم بدون سلاح و تنها به جرم بر تن داشتن لباس بسیجی، تنها از کسانی سر می‌زند که هیچ بویی از انسانیت نبرده و کورکورانه و به قصد برهم زدن امنیت، بدون هیچ ترسی چنین جنایتی را رقم می‌زنند. 
 در پی این حادثه‌ تلخ و ناگوار، بلافاصله پرونده‌ای در دادسرای امور جنایی و جرائم خاص کرج، تشکیل و بازپرس مربوط دستورات قضایی لازم را جهت شناسایی و بازداشت متهمان به اداره کل اطلاعات استان البرز صادر می‌کند. در این پرونده در مجموع برای ۱۶ نفر از متهمان قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست صادر و در تاریخ ۹ آذر 1401جلسات دادگاه انقلاب اسلامی و دادگاه کیفری یک استان البرز برای رسیدگی به اتهام افراد دخیل در شهادت سیدروح‌الله عجمیان و حوادث بهشت سکینه کرج آغاز شد.
اکنون 7 ماه پس از اجرای حکم اعدام متهمان ردیف اول و دوم پرونده‌ شهادت سیدروح‌الله عجمیان، یعنی محمدمهدی کرمی و محمد حسینی، حکم سایر متهمان نیز قطعی شده و آرای صادره اعلام شد. 
پس از رسیدگی و صدور احکام مجدد، بدین ترتیب «حمید قره‌حسنلو» به ۱۵سال حبس و نفی بلد و «رضا آریا»، «حسین محمدی» و «مهدی محمدی» هر کدام به ۱۰ سال حبس و نفی بلد محکوم شدند. متهمان «محمدامین اخلاقی ساوجبلاغی»، «امین‌مهدی شکراللهی» و «فرزانه قره‌حسنلو» هر کدام به 5 سال حبس و نفی بلد و «علی معظمی‌گودرزی» به 3 سال حبس و نفی بلد محکوم شدند. اتهام متهمان این پرونده که رسیدگی و منتهی به صدور حکم محکومیت قطعی شد، «قتل عمد» نبوده بلکه حسب مورد «افساد فی‌الارض» و «محاربه» بوده است. احکام صادره درباره همه محکومان پرونده شهادت شهید عجمیان به جز «آرین فرزام‌نیا»، توسط دیوان عالی کشور تایید و قطعی شد.
* آنچه در کمالشهر کرج بر سیدروح‌الله عجمیان گذشت
در همین راستا محمدمهدی کرمی، متهم ردیف اول پرونده، در جلسات دادگاه با تشریح کامل اقدامات خود در روز حادثه گفت: شب یازدهم آبان‌ماه بود که یکی از دوستانم به من پیام داد و گفت فردا دوازدهم آبان روز چهلم حدیث نجفی است و ما هم برای حضور در آن مراسم آماده می‌شویم لذا من هم قصد کردم که در این مراسم حاضر شوم. روز ۱۲ آبان نزدیک ۱۱ صبح بود که به ترافیک اتوبان رسیدم. از ماشین پیاده شدم و با افراد حاضر در صحنه شعار دادم و به سمت مأموران سنگ پرتاب کردم. در ادامه به سمت زیرگذر که رفتم مشاهده کردم جمعی از افراد در آنجا تجمع کرده‌اند، در ادامه من هم به این جمع پیوستم و شنیدم فردی فریاد می‌زند بسیجی بسیجی. در ادامه دیدم یک بسیجی روی زمین افتاده و 3-2 نفر بالای سرش ایستاده‌اند و با سنگ و چوب به سر و صورتش ضربه می‌زنند. هر کسی یکی دو تا مشت می‌زد و فرار می‌کرد. وی گفت: همین‌طور که شهید با دست خالی در حال فرار بود، سنگ، چوب و... به سمتش پرت می‌کردند و افرادی که وی را می‌زدند بالای 40-30 نفر بودند. کرمی در رابطه با اقدامات خود نیز گفت: دستم را انداختم سمت شانه راستش و چرخاندمش و بعد با یک سنگ به سرش ضربه زدم. بعد از اینکه سنگ را زدم با مشت ۳ ضربه به سرش وارد کردم. بعد شهید را دیدم که زمین افتاده و در همین حالت یک نفر روی پهلو و دنده سمت راستش می‌پرید. وی ادامه داد: بعد از اینکه اطراف شهید خلوت شد به سمتش رفتم و با پا یک ضربه به وسط پاهایش و ۲ ضربه به زانوهایش زدم. همین حین یک فرد آمد و 4-3 ضربه چاقو به سمت ناحیه شکم و پهلوی شهید وارد کرد و بعد از اینکه چاقو را زد و از روی شکمش بلند شد من پاهای او را  گرفتم و به سمت جلوی خاور روی زمین کشیدم که در همین لحظه کفش‌هایش از پاهایش در آمد و با آنها ۲ تا ضربه به سمت صورتش زدم و بعد یک ضربه با پای چپ به سر و گردن  و 3-2 ضربه هم با کفش به صورتش وارد کردم. البته در جلسات دادگاه، فیلم و تصاویر اقدامات محکوم‌علیه کرمی نسبت به شهید عجمیان نیز به نمایش درآمد.
همچنین سیدمحمد حسینی که متهم ردیف دوم این پرونده بود، در روز حادثه با چاقو ضرباتی به شهید وارد کرده بود. وی در جلسه دادگاه، اقداماتش در زمان شهادت شهید عجمیان را تشریح کرد و گفت: من جزو آخرین نفراتی بودم که بالای سر شهید عجمیان آمدم، افرادی به شهید توهین می‌کردند و به وی لگد می‌زدند. حسینی همچنین صراحتا در دادگاه اعلام کرد: چاقوی خود را ۲ مرتبه و به عمق ۲ بند انگشت به بدن شهید عجمیان فشار دادم و در مرتبه سوم کمی به داخل بدن وی وارد کردم. محمدمهدی کرمی در دادگاه زمانی که حادثه را در حضور سیدمحمد حسینی تشریح می‌کرد، گفت: یک فرد آمد و با 4‌-‌3 ضربه تقریبا به اندازه ۲ بند انگشت با چاقو به سمت ناحیه شکم و پهلوی شهید ضربه وارد کرد. قاضی از کرمی پرسید: چه کسی با چاقو به دنده شهید ضربه کرد؟ کرمی به محمد حسینی اشاره کرد و گفت: این فرد با چاقو به ناحیه شکم و پهلوی شهید ضربه زد. 
حمید قره‌حسنلو همراه با همسر خود فرزانه قره‌حسنلو نیز در محل ضرب و جرح شهید روح‌الله عجمیان حضور داشته‌اند. در جلسه دادگاه نیز همسر متهم اعتراف کرد در محل حادثه حاضر بوده و حتی ضرباتی به بسیجی شهید نیز‌ زده است، همچنین بر اساس مستندات تصویری موجود در پرونده، قره‌حسنلو در زمان شهادت شهید عجمیان آنقدر به صحنه جنایت نزدیک بوده که یکی از ضربات چاقوی پرت‌شده به سمت بدن شهید عجمیان، دست وی را نیز زخمی می‌کند. به علاوه اینکه در زمان دستگیری متهم در منزل و در بررسی گوشی همراه او، فیلمی از زمان حادثه که توسط خود متهم ضبط شده بود نیز کشف شد.

Page Generated in 0/0052 sec