گروه فرهنگ و هنر: دبیر ستاد صیانت از آثار سینمایی سازمان سینمایی گفت: در ماجرای قاچاق فیلمها ما حامی و سمت سینماگران هستیم و قطعا مجرمان سرقت فیلمها را شناسایی کرده و برخورد انضباطی میکنیم.
به گزارش ایسنا، طبق گزارش رسیده، جعفر انصاریفر شامگاه جمعه ۳ شهریورماه در دوازدهمین برنامه رادیویی «سینماگرام» حضور یافت و گفت: یکی از دغدغههای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی همواره مبارزه با قاچاق محصولات فرهنگی و هنری بوده است؛ در کنار آن همیشه فرهنگسازی عدم استفاده غیرقانونی از آثار نیز پیگیری شده است. با توجه به اینکه عرضه آثار سینمایی پیش از این عمدتا به صورت فیزیکی بود، نسخه قاچاق در قالب سیدی معمولا در فروشگاهها توزیع میشد که با پیگیری و نظارت از توزیع این محصولات جلوگیری میشد. در ادامه این صیانت گستردهتر شد و به ستاد صیانت از آثار فرهنگی و هنری در وزارت ارشاد گسترش یافت اما دوباره به ستاد صیانت از آثار سینمایی تغییر نام یافت. وی افزود: از سال گذشته مسؤولیت این ستاد به من سپرده شد و به جهت اینکه ما تغییر محیط از فیزیکی به سایبری را شاهد هستیم، نیاز بود ستاد از روال گذشته بهروزتر و کارآمدتر شود و برای بالا بردن ضریب امنیت محصولات اقداماتی انجام شود، امروز ما با موضوع سرقت مواجه هستیم نه قاچاق، زیرا در واقع یک سارق مال حرامی را با پخش غیرقانونی فیلم از آن خود کرده است. لذا آییننامه تغییراتی کرد و چکشکاری شد و چند وقت قبل دستورالعمل اجرایی را تقدیم وزیر محترم کردیم، با ابلاغ این دستورالعمل بسیاری از مشکلات حل میشود و میتوان فضا را مدیریت کرد. انصاریفر خاطرنشان کرد: ستاد صیانت در حال پوستاندازی از فضای فیزیکی به فضای سایبری است. در حال حاضر فضای مجازی بستر اصلی قاچاق فیلمهاست و نیاز است روزآمدی داشته باشیم.
وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: سازمان سینمایی حامی سینماگران است اما اساسا فلسفه وجودی این ستاد حفاظت از سرمایه انسانی و سینمایی است. من ۲ سال مدیرکل پژوهش سازمان سینمایی بودم و باید بگویم دستکم در ۸ سال گذشته موردی که وزارت ارشاد منشأ نشر یک فیلم بوده باشد، نداریم البته شاید پیش از آن بوده باشد اما اینکه بخواهیم اتهام بزنیم این اقدام سازمانیافته بوده حرفی خندهدار است و چنین تصوری را اصلا نباید مطرح کرد و این حرف را امروز کسانی مطرح میکنند که نگاهشان ملی نیست.
دبیر ستاد صیانت از آثار سینمایی عنوان کرد: در دوران گذشته نسخه دیویدی فیلمها بازبینی میشد اما در موارد اخیر تاکید جدی به لابراتوارها شده است تا فیلم حتما واترمارک نسخه بازبینی داشته باشد تا اگر احیانا تخلفی انجام شد قابل پیگیری باشد. هک dcp در سازمان سینمایی امکانپذیر نیست و حتما بیرون از سازمان اتفاق افتاده است. من محکم میگویم قطعا در داخل سازمان نبوده و نیست، اگر قرار است ما حامی سینماگران باشیم این جنس حرفها اعتماد را از ما سلب میکند. انصاریفر درباره ۳ فیلم اخیر قاچاقشده «تفریق»، «بیرویا» و «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» عنوان کرد: در ارتباط با این اتفاق به سرعت ما اقدامات لازم را درباره ۲ فیلم «تفریق» و «بی رویا» شروع کردیم، البته لازم است از سوی صاحبان آثار شکایت انجام شود که هنوز شکایتی نشده است. کارگردان فیلم «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» نیز خود پیش از این چند بار مطرح کرده بود فیلمش را پخش میکند. طبق قانون کسی که متضرر شده است باید شکایت کند اما ما منتظر نماندیم و بلافاصله اقدام کردیم. در حال حاضر شکایت حقوقی به دادستان کل کشور و رونوشت آن به دادستان تهران داده و قول داده شده مجرمان شناسایی شوند.
وی درباره اقدام پیشگیرانه سازمان سینمایی از قاچاق فیلمها عنوان کرد: یکی از مشکلات ما دفاتر فیلمها و لابراتوارهاست و باید سطح دسترسی به فیلمها مشخص شود که چه کسانی به فیلمها دسترسی دارند و اسامیشان اعلام شود؛ این اقدام میتواند بازدارنده باشد که در دستورالعمل جدید ستاد صیانت آورده شده است. طرحهای انضباطی هم داریم که اجرای همه اینها منوط به همکاری همه سینماگران است. به نظرم صاحبان فیلمها وظیفه دارند مراقبت اصلی را انجام دهند.