printlogo


کد خبر: 266388تاریخ: 1402/6/5 00:00
دور دنیا

مخالفت جمهوری‌خواهان آمریکایی با ارسال کمک‌ها به اوکراین
2 سناتور جمهوری‌خواه آمریکا نامه‌ای را برای ارسال به دفتر مدیریت و بودجه ارائه و مخالفت خود را با درخواست بایدن برای تخصیص ۲۴ میلیارد دلار دیگر کمک به اوکراین در سال آتی میلادی عنوان کردند. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، در پیش‌نویس این نامه که از سوی سناتور «جی‌‌دی وانس» و «چیپ روی» از اعضای جمهوری‌خواه کنگره آمریکا ارائه شده، آمده است: استراتژی آمریکا و طرح خروج جو بایدن، رئیس‌جمهوری کشور چیست؟ اعطای این درخواست بدون دانستن پاسخ این سوالات، مسؤولیت کنگره را بیهوده و بی‌اثر نشان می‌دهد. در ادامه این نامه ذکر شده است: به همین خاطر، ما مخالف تخصیص کمک‌های مالی بیشتر از سوی دولت واشنگتن به اوکراین هستیم و در این درخواست هم آن را آورده‌ایم.
این قانونگذاران همچنین به رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرده‌اند که درباره استراتژی خود در قبال کی‌یف و نحوه استفاده از بودجه ایالات متحده در اوکراین شفافیت بیشتری به خرج بدهد. 
***
مردم سوریه نظامیان آمریکایی را فراری دادند
ساکنان روستای «حامو» در شمال شرق سوریه دیروز مانع ورود کاروان نظامی ارتش آمریکا به روستای‌شان شدند. خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از منابع محلی در استان حسکه (شمال شرق سوریه) خبر داد شماری از شهروندان سوری از جمله چند کودک با کمک نیروهای ارتش سوریه در یک ایست‌بازرسی با سنگ به یک کاروان آمریکا حمله کردند و به آنها اجازه ورود به روستای‌شان را ندادند. طبق این گزارش، ۴ خودروی زرهی آمریکایی که قصد ورود به روستای یادشده را داشتند با مقاومت مردم روستا مواجه می‌شوند و عقب‌نشینی می‌کنند. منابع محلی همچنین خبر دادند ساکنان محلی پس از وادار کردن نظامیان آمریکایی به عقب‌نشینی، پرچم‌های نصب‌شده روی خودروهای زرهی را از جا کندند و آنها را به آتش کشیدند. اشغالگران آمریکایی که مناطق نفت‌خیز سوریه را تحت اشغال دارند، به صورت روزانه، هزاران بشکه نفت خام این کشور را از طریق گذرگاه‌های غیرقانونی به کردستان عراق و ترکیه قاچاق می‌کنند. دمشق بارها به این دزدی آمریکا اعتراض کرده است. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا پیش‌تر در اظهاراتی به صراحت گفته بود نیروهای آمریکایی برای استفاده از چاه‌های نفت در سوریه حضور دارند. با این حال، مسؤولان و رسانه‌های آمریکا مدعی مبارزه با داعش در سوریه هستند(!) دولت سوریه بارها با ارائه مدارک مستند سرقت نفت این کشور توسط آمریکا را فاش کرده است. دمشق همواره اعلام کرده آمریکا پس از سرقت نفت سوریه آن‌ را از گذرگاه‌های غیرقانونی در شرق سوریه به پایگاه‌های خود در شمال عراق قاچاق می‌کند و به فروش می‌رساند. 
***
مدودف: غرب جهان را به جنگ سوم جهانی سوق می‌دهد
دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت روسیه هشدار داد مخالفان فدراسیون روسیه در غرب به طور فعال در حال تلاش برای آغاز جنگ سوم جهانی هستند. وبگاه «اینتل ریپابلیک» گزارش داد مدودف با هشدار به غرب درباره اقدامات تحریک‌آمیز آنها گفت: «قطعا اگر آنها به حرف ما گوش می‌دادند، اوضاع بهتر بود. به هیچ‌ وجه جهان امروز با تهدید وقوع جنگ سوم جهانی مواجه نبود اما مخالفان ما در حقیقت همه را به این سو سوق می‌دهند. آنها به سیگنال‌های ما گوش نمی‌دهند». معاون شورای امنیت فدراسیون روسیه درباره این فرضیه اظهارنظر کرد که واکنش تند روسیه به تجاوز گرجستان در سال ۲۰۰۸ سیگنال روشنی برای ایالات متحده و کشورهای ناتو درباره لزوم توجه به نگرانی‌های مسکو است. ارتش گرجستان در تاریخ ۸ آگوست سال ۲۰۰۸ به منطقه خودمختار اوستیای جنوبی حمله کرد و تسخین والی مرکز آن را هدف تیراندازی تانک‌های خود قرار داد. این شهر عملا به مخروبه تبدیل شد و بسیاری از ساکنان آن و تعدادی از نیروهای حافظ صلح روسی مستقر در منطقه کشته شدند. روسیه در واکنش به این اقدام عملیات نظامی تحت عنوان «مجبور‌سازی گرجستان به صلح» را آغاز کرد که در جریان 5 روز درگیری نظامی توانست ارتش گرجستان را مجبور به عقب‌نشینی کند. در پی این حادثه در ۲۶ آگوست، روسیه استقلال جمهوری‌های اوستیای جنوبی و آبخازی را به رسمیت شناخت و وظیفه دفاع از آنها در برابر گرجستان را برعهده گرفت. 
***
ادامه تخلیه‌ شهرک‌های شمال غرب کانادا با گسترش آتش‌سوزی
آتش‌سوزی‌های گسترده در مناطق شمال غربی کانادا روز جمعه مقام‌های محلی این کشور را مجبور کرد کل شهرک «هی ریور»، جامعه‌ای با حدود 4 هزار نفر جمعیت در رود «گریت اسلیو» (Great Slave) را تخلیه کنند. خبرگزاری رویترز در این باره گزارش داد: دولت قلمروهای شمال غربی کانادا به تمام ساکنان از جمله کارگران دستور داد به فرودگاه «مرلین کارتر» شهرک هی ریور بروند و منتظر دستورالعمل‌های ثانویه باشند. دولت قلمروهای شمال غرب کانادا در یک پیام هشدارآمیز که ساعت ۱۵:۲۳ بعدازظهر جمعه به وقت محلی منتشر شد، گفت: «هرکسی که در هی ریور باقی مانده است، مسؤولیت جانش برعهده خودش است. هیچ‌گونه خدمات اضطراری یا پاسخگویی برای آنها وجود نخواهد داشت». کانادا یکی از بدترین فصل‌های آتش‌سوزی‌های جنگلی و گسترده خود را تجربه می‌کند. در هفته گذشته، بیش از 50 هزار نفر از جمله کل جمعیت «یلونایف»،  مرکز و بزرگ‌ترین شهر استان نواحی شمال غرب کانادا مجبور به فرار از خانه‌های خود شدند. دولت قلمروهای شمال غربی کانادا در یک پیام هشدارآمیز گفته است خدمات پستی به جوامع متعدد در مناطق شمال غربی نیز تحت تأثیر آتش‌سوزی قرار گرفته است. گزارش‌ها حاکی از آن است که همچنان آتش‌سوزی‌ها در شمال غربی کانادا در جریان است و هیچ‌گونه گزارشی درباره زمان احتمالی مهار این آتش‌سوزی‌های گسترده ارائه نشده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که تغییرات اقلیمی به عنوان یکی از عوامل مهم آتش‌سوزی بیش از 14 میلیون هکتار جنگل در کانادا در سال جاری میلادی عنوان شده است. 

Page Generated in 0/0061 sec