printlogo


کد خبر: 266406تاریخ: 1402/6/5 00:00
اخبار

جزئیات اتهام‌های ۳ متهم اصلی حادثه تروریستی شاهچراغ(ع) اعلام شد
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدکاظم موسوی با اشاره به صدور کیفرخواست و قرار جلب به دادرسی ۳ تن از متهمان اصلی حمله تروریستی اخیر به حرم مطهر شاهچراغ (ع) گفت: پرونده این ۳ متهم جهت رسیدگی به دادگاه انقلاب اسلامی شیراز ارسال شد. همچنین رئیس کل دادگستری استان فارس پیرامون اتهامات این افراد اظهار داشت: اتهام متهم اصلی پرونده به نام «رحمت‌الله نوروزاف» عضویت در گروهک تروریستی داعش، عضویت در گروه‌های بغی، محاربه و افساد فی‌الارض است و اتهامات وارده به متهمان ردیف‌های دوم و سوم به نام‌های «حبیب‌الله عرب‌زاده» و «امرالله نظری» (معروف به اسد) نیز معاونت در محاربه و افساد فی‌الارض و اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور از طریق همراهی با گروهک تروریستی داعش است. رئیس کل دادگستری استان فارس از ادامه دستگیری برخی افراد دیگر مرتبط با این حادثه خبر داد و افزود: تعدادی از افراد بازداشت‌شده پس از محرز شدن بی‌گناهی با قرار منع تعقیب آزاد شده‌اند و درباره تعداد دیگری از این افراد تحقیقات همچنان ادامه دارد.
***
سخنگوی شورای نگهبان:
دخالت نمایندگان در انتصابات، طی بررسی صلاحیت‌ها مدنظر قرار می‌گیرد
سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری‌ای که صبح دیروز برگزار شد، گفت: طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل تایید شد. هادی طحان‌نظیف افزود: این طرح در مرحله قبل با ایرادات و ابهاماتی مواجه شده بود که با رفت و آمدهایی که بین شورای نگهبان و مجلس داشت و اصلاحاتی که در مجلس انجام شد، خلاف قانون اساسی و موازین شرع شناخته نشد و به تایید شورای نگهبان رسید. عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: طرح حمایت از گزارشگران فساد که در مرحله قبل با ابهامات و ایراداتی مواجه شده بود، اکنون از آن تنها یک مورد جزئی باقی مانده است. سخنگوی شورای نگهبان گفت: بررسی صلاحیت‌ها در انتخابات پیش رو بر اساس قانون جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی انجام خواهد شد؛ هر چند در قانون جدید تغییرات چندانی در این مورد نسبت به قانون قدیم ایجاد نشده است. طحان‌نظیف گفت: اگر دخالت نمایندگان در انتصابات و امور اجرایی محرز باشد، در بررسی صلاحیت‌ها مدنظر قرار خواهیم داد. شورای نگهبان در این موضوع بر اساس قانون عمل خواهد کرد، چرا که برخی اقدامات مداخله نیست و مشاوره است. صلاحیت‌های نمایندگی در قانون آمده و نباید از برخی صلاحیت‌ها کاست و از برخی صلاحیت‌ها فراتر رفت. وی ادامه داد: طراحی سامانه درباره اجرای قانون شفافیت منابع مالی نامزدها بر عهده وزارت کشور است. در جلساتی که با وزارت کشور داشتیم، تاکید کردیم این قانون باید در انتخابات پیش رو اجرا شود. به نظر می‌رسد تعداد نامزدهای انتخاباتی نیز نقشی در اجرای این قانون ندارد. این قانون، قانون جاری کشور است و باید در انتخابات پیش رو مبنای عمل قرار گیرد. وی افزود: ممکن است افرادی که در گذشته تایید شده‌اند به دلیل اعمال و رفتاری که داشته‌اند، رد صلاحیت شوند. همچنین ممکن است کسانی که در گذشته تایید نشده باشند، اکنون با به دست آمدن اسناد و مدارکی تایید صلاحیت شوند.
***
سخنگوی وزارت دفاع:
اروپایی‌ها متقاضی پهپادهای ایرانی هستند
معاون توسعه مدیریت و برنامه راهبردی و سخنگوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درباره وضعیت صادرات پهپاد به کشورهای دیگر گفت: پهپادهای ما متقاضیان زیادی دارد و کشورهای بسیاری از ما درخواست خرید پهپاد دارند. سردار رضا طلایی‌نیک با اشاره به نمایشگاه دستاوردهای صنایع دفاعی وزارت دفاع افزود: ما نمایشگاه دائمی و صادراتی داریم و البته همه محصولات ما در آن قرار نمی‌گیرد و برخی دستاوردهای ما بنا به دلایل خاصی در سبد محصولات صادراتی نیست.
سخنگوی وزارت دفاع تأکید کرد: اما اگر با کشوری ملاحظات سیاسی و امنیتی نداشته باشیم و مطمئن باشیم از پهپاد‌های ما استفاده نامناسبی نمی‌شود و با ملاحظه ظرفیت تولید پهپاد و تأمین نیاز داخلی، آمادگی صادرات پهپادهایی را که در سبد محصولات صادراتی هستند، داریم.
سردار طلایی‌نیک ادامه داد: الان متقاضیان زیادی برای پهپادهای ما وجود دارد و از کشورهای غربی و اروپایی هم چند مورد درخواست داشته‌ایم که البته آنها مایل نیستند اسم‌شان اعلام شود. وی تأکید کرد: درباره آنچه با کشورهای دیگر مانند روسیه از گذشته تبادلاتی داشته‌ایم، هیچ‌کدام لغو نشده است، منتها هرکدام از آنها فرآیندهای خاص خود را پشت‌سر می‌گذارد.
طلایی‌نیک در پاسخ به این سوال که «آیا هواپیمایی در این باره به کشور آمده است؟» گفت: هرکدام از این توافق‌ها که به مرحله نهایی و اجرایی برسد، اطلاعات لازم در اختیار ملت ایران قرار خواهد گرفت.
***
بیانیه حمایتی ارتش از دولت
ارتش جمهوری اسلامی ایران دیروز به مناسبت هفته دولت طی بیانیه‌ای ضمن تبریک به اعضای دولت سیزدهم نوشت: دولت اساس برنامه‌ریزی خود را کاهش و رفع مشکلات مردم بویژه مسائل اقتصادی کشور قرار داده و با اخلاص در عمل، حرکت امیدآفرین در مسیر شکوفایی و رونق تولید را مبنای حرکت پرشتاب خود قرار داده است. ارتش جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: از ثمرات و افتخارات انقلاب اسلامی، تربیت دولتمردان و مسؤولانی است که شهادت‌شان مبدأ تحولاتی عمیق در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است. سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر، 2 اسوه خدمت، فرصت مغتنمی برای ترویج روحیه ساده‌زیستی، خدمت به مردم و تلاش خستگی‌ناپذیر در راه اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی است. 

Page Generated in 0/0062 sec