printlogo


کد خبر: 266428تاریخ: 1402/6/6 00:00
نخستین کنگره بین‌المللی بزرگداشت شهید اردهال
شخصیت والای نخستین فرزند امام معصوم که به ایران آمد

نشست خبری نخستین کنگره بین‌المللی بزرگداشت شهید اردهال، امامزاده حضرت علی‌ بن امام محمد باقر علیه‌السلام دیروز با حضور خبرگزاری‌ها و برخی رسانه‌های جمعی برگزار شد. حمیدرضا مقدم‌فر، رئیس ستاد برگزاری کنگره، در ابتدای این نشست خبری ضمن تسلیت اربعین شهادت سیدالشهدا علیه‌السلام گفت: وجود مبارک و مقدس این امامزاده واجب‌التعظیم، علی‌بن محمد باقر، در نزدیکی‌ شهر کاشان دارای اهمیت بسیار است. متاسفانه ایشان در عرصه عمومی و بین شیعیان، آن‌چنان معروف و مشهور نیست. ایشان گوهری تابناک و وجودی نورانی است که خداوند او را به عنوان نعمتی بزرگ در ایران به ما عطا کرده اما متاسفانه آن طور که باید شناخته‌شده نیست. یکی از اهداف اصلی کنگره این است که این سفیر بزرگ اهل بیت در ایران را به مسلمانان، خصوصا جامعه تشیع معرفی کند. وی اضافه کرد: این امامزاده شخصیت والایی دارد و چند ویژگی به ایشان عظمت بخشیده است. نخستین ویژگی این است که او سفیر بی‌واسطه امام محمد باقر‌(ع) بوده است. همان‌طور که می‌دانید مردم کاشان در زمان امام محمد باقر علیه‌السلام از امام پنجم شیعیان درخواست می‌کنند نماینده‌ای تام‌الاختیار را که عالم باشد به این منطقه اعزام کنند و ایشان نیز یکی از فرزندان‌شان را به عنوان نماینده و سفیر اهل بیت به کشور ایران و منطقه کاشان اعزام می‌کنند بنابراین می‌توان گفت ایشان آن‌چنان مقام و منزلت بالایی داشته که به عنوان سفیر امام معصوم‌(ع) معرفی شده است.
مقدم‌فر درباره دومین ویژگی امامزاده علی‌بن محمدباقر گفت: یکی دیگر از خصوصیات بارز ایشان این است که عالم و فقیه بزرگی بوده است؛ می‌توان گفت بعد از امام صادق علیه‌السلام، افضل فرزندان امام محمدباقر(ع) از نظر علمی، این امامزاده عظیم‌الشان است. سومین ویژگی ایشان مقام تبلیغ و ترویج است. او اقامه نماز جمعه داشته و وظیفه مهم تبلیغ و ترویج معارف مذهبی حقه تشیع را در منطقه کاشان انجام می‌داده است، بنابراین نقش ایشان در عمق‌بخشی و گسترش مذهب تشیع بسیار موثر و مهم بوده و شاید بتوان گفت شیعیان ایران مدیون این وجود شریف هستند.
او خاطرنشان کرد: ویژگی چهارم، مقام جهاد است؛ با توجه به شأن و منزلت و آثار عظیم فرهنگی ایشان، حکام جور و ظلمه زمان و دشمنان اسلام این تاثیر را در منطقه می‌دیدند و طبیعتا‌ قصد جانش را می‌کنند و برای کشتنش سپاهی را گسیل می‌دارند. نبرد عظیمی درمی‌گیرد و در نهایت این امامزاده عظیم‌الشأن در نهایت مظلومیت به شهادت می‌رسند. ماجرای شهادت ایشان شباهت زیادی به شیوه شهادت جدشان امام حسین علیه‌السلام در روز عاشورا دارد. در مشهد اردهال به جز حرم مطهرشان، مقامی به نام قتلگاه که محل جدا کردن سر مطهر از بدن‌شان است نیز وجود دارد. رئیس ستاد برگزاری کنگره بزرگداشت امامزاده علی بن محمد باقر تاکید کرد: این شخصیت در بین صدها و هزاران امامزاده بزرگوار که به مثابه منظومه‌ای درخشان بروز و ظهور دارند، برجستگی دارد، اما متاسفانه آنچنان که باید و شاید شناخته نشده است. مقام معظم رهبری فرمودند امامزادگان هرکدام قطب فرهنگی هستند. بی‌تردید یکی از اقطاب بزرگ فرهنگی، این امامزاده است که باید معرفی و شناخته شود.
مقدم‌فر با اشاره به ویژگی‌های منحصربه‌فرد این رویداد گفت: هدف این کنگره معرفی و شناساندن امامزاده علی‌بن محمدباقر(ع) است، البته با کنگره‌های معمول که در کشور برگزار می‌شود تفاوت‌هایی دارد. در کنگره‌هایی که به طور متعارف در کشور برگزار می‌شود، تلاش‌های زیادی صورت می‌گیرد و همایش نهایی در یک روز برگزار می‌شود اما در کنگره متفاوت عمل کردیم. از چند ماه پیش، بخش‌های اصلی کنگره کار خود را آغاز کرده، 32 کمیته در موضوعات مختلف فرهنگی، هنری، علمی، پژوهشی و... تشکیل شده و حدود یک سال کار و تلاش مستمر برای برگزاری کنگره دیده شده است.
وی اضافه کرد: باید تاکید کنم این کنگره حداقل در 6‌- 5 کشور منطقه و فرامنطقه مراسم خواهد داشت.
مقدم‌فر از برنامه‌ریزی‌ها برای ساخت فیلم و سریال درباره علی‌بن محمدباقر(ع) خبر داد و گفت: پیش‌بینی کردیم که تولیدات هنری متعددی اعم از فیلم مستند، سریال، انیمیشن و... درباره ایشان ساخته شود. شاید بعضی از آنها در طول یک سال برگزاری کنگره به نتیجه برسد و البته برخی زمان بیشتری برای رسیدن به تولید نهایی احتیاج داشته باشد. معتقدم اگر سریالی از زندگی ایشان تولید شود حتما یکی از تولیدات نمایشی جذاب تاریخی خواهد بود. زندگی و سیره ایشان جذابیت‌های فراوانی دارد و مملو از الگوهای زیبا در سبک زندگی و معارف دینی است. وی در بخش پایانی صحبت‌های خود ضمن دعوت از مردم و اهالی رسانه برای حضور در بارگاه ملکوتی امامزاده علی‌بن محمدباقر در مشهد اردهال گفت: حال و هوای معنوی عجیبی بر این مکان نورانی حاکم است این حرم مطهر در دل کوه واقع شده و در 35 کیلومتری شهر کاشان قرار دارد.

Page Generated in 0/0049 sec