printlogo


کد خبر: 266429تاریخ: 1402/6/6 00:00
اخبار

نصیریان در موزه سینما:
بسیاری از بازیگران کارشان را جدی نمی‌گیرند
علی نصیریان، پیشکسوت نامی تئاتر و سینما در 88 سالگی می‌گوید هنوز کاملا کار بازیگری را جدی می‌گیرد. وی روز شنبه در نشستی صمیمانه با اعضای باشگاه مخاطبان موزه سینما با عنوان «یک عمر خاطره، نمای نزدیک» در سالن فردوس این موزه شرکت کرد. وی از علاقه خود به نمایشنامه‌نویسی گفت اما تاکید کرد برای نمایشنامه‌نویسی به تئاتر نیامده بود، بلکه به طور کامل تمرکزش روی بازیگری بوده است. وی گفت: «من معتقدم جوهر کار تئاتر، بازیگری است. هر هنری اعم از کارگردانی، تهیه‌کنندگی، طراحی صحنه و لباس و... جای خود را دارد اما بازیگری با تمام این هنرها متفاوت است، زیرا تمام این عوامل در بازیگری خلاصه می‌شود».
نصیریان از نوشتن معدودی نمایشنامه به عنوان سیاه‌مشق‌ صحبت کرد که تمام این کارها توسط خود او اجرا شده و بعدتر این نمایشنامه‌ها به شکل کتابی با عنوان «تماشاخانه» به چاپ رسیده است. وی درباره اهمیت بازیگری توضیح داد: «گاهی تصور می‌شود بازیگر نیز یکی از عواملی است که باید در اختیار کارگردان قرار گیرد و کارگردان از او برای بیان کار خود استفاده ‌کند، در حالی که اینگونه نیست. بازیگر خودش مولف، آرتیست خلاق و نویسنده است و نقش را با اجرا و بازی خود می‌نویسد».
بازیگر بوی پیراهن یوسف ادامه داد: «همیشه کار برای من جدی بوده و در این مورد همیشه به خودم سخت می‌گرفتم؛ بر خلاف بسیاری از بازیگران که کارشان را جدی نمی‌گیرند. از نظر من بازیگری یکی از دشوارترین کارهای دنیاست، چون بازیگر در یک موقعیت خطیر قرار می‌گیرد و باید روی نقشی با خصوصیات روانی و جامعه‌شناسانه و... متمرکز شود. سختی کار از آن جهت است که باید نقشی را بسازید و روی صحنه آن را تجسم کنید و در عین حال تظاهر کنید. همه تکنیک‌های بازیگری برای این است که چگونه بهتر تظاهر کنید تا در برابر هزاران چشمی که شما را نگاه می‌کنند، باورپذیر باشید و همه این کارها نیازمند آگاهی است. هنوز هم وقتی کاری جدید به من پیشنهاد می‌دهند، سر کلاس اول می‌نشینم و از اول شروع به خواندن و تحقیق و تمرین می‌کنم. کار با خود، یکی از کارهای مهم در بازیگری است. شما در خلوت خود باید کار و تمرین کنید، به نکاتی برسید و بعد در جمع آن را مطرح کنید. باید بدانید بازیگری به این سادگی نیست».
* عمر خود را برای تئاتر گذاشتم
پیشکسوت هنر نمایشی با اشاره به اهمیت مطالعه کتاب در زمینه تئاتر برای علاقه‌مندان این حرفه گفت: «جوان که بودیم، ایده‌آل ما برای تئاتر آثار عبدالحسین نوشین بود. او استاد کارآمد و بزرگی بود که ترجمه، کارگردانی، تمرین و موسیقی متن برای تئاتر را مطرح کرد. نوشین برای تئاتر زحمت زیادی کشید اما به جایی که باید می‌رسید، نرسید. از بچگی تصنیف‌ها و پیش‌پرده‌هایی از سیدمرتضی احمدی، قنبری، انتظامی، جمشید شیبانی و... را که از رادیو پخش می‌شد، گوش می‌دادم و همراه این تصنیف‌ها می‌خواندم و در خانه اجرا می‌کردم و مشتری همیشگی سینما نور و میهن بودم و گاهی هم به سینما رکس می‌رفتم. من عشق بازیگری داشتم و ارتباط با مردم در بازیگری برایم جذاب بود؛ هنوز هم همین‌طور است».
نصیریان در ادامه گفت: آنچه ما را تا امروز حفظ کرده، زبان و فرهنگ ما است. هزاران سال پیش فردوسی شعری سروده است که ما هنوز هم آن را می‌خوانیم و هنر همین است؛ نگه دارنده و حفظ‌کننده. هر اتفاقی بیفتد، هنر و ادب این مملکت ما را به هم پیوند می‌دهد و حفظ می‌کند. نخستین کلاس تئاتر را سال ۲۹ رفتم و عمر خود را برای تئاتر گذاشتم و کار دیگری جز بازیگری و تئاتر و سینما نکردم. هنر همین است؛ اگر کسی وارد حیطه هنر می‌شود، صحبت ۲ یا چند سال نیست، بلکه صحبت از یک عمر است.
***
رادیو اربعین 24 ساعته روی موج 95.5 عراق
مدیر رادیو اربعین از ۲۴ ساعته شدن این ایستگاه خبر داد. جواد تشکری که در عین حال سخنگوی ستاد مرکزی اربعین نیز هست، درباره اعزام گزارشگران این شبکه به کشور عراق گفت: «گزارشگران رادیو در نجف، کربلا و مسیر‌های نجف تا کربلا مستقر هستند. در این مسیر‌ها استودیوی ثابت وجود دارد و تعدادی از گزارشگران چون در مسیر پیاده‌روی کربلا در حال حرکت هستند، موکب به موکب گزارش‌های خود را ارسال می‌کنند. حتی ۲ استودیوی فعال در مسیر نجف تا کربلا در کنار عمود‌های ۱۰۸۰ و ۱۱۲۰ وجود دارد».
بر این اساس از هفته گذشته فرستنده‌های این رادیو در نجف و کربلا فعال هستند و صدای رادیو اربعین در کشور عراق روی موج 95.5 تا 25 شهریور شنیده می‌شود. البته او به زائران حسینی پیشنهاد کرد از بستر ایران‌صدا رادیو اربعین را دنبال کنند، چرا که پایین‌ترین ترافیک اینترنتی را دارد و صدا به وضوح شنیده می‌شود.
***
سرود اربعینی هیأت دهه نودی‌ها
ابوذر روحی در آستانه اربعین حسینی، همراه با گروه سرود شمیم ولایت یزد و با همکاری هیات دهه نودی‌های مرد میدان، نسخه دوم سرود هیات دهه نودی‌ها را منتشر کرد. سروده جدید این مداح سرشناس اهل لنگرود چنین آغاز می‌شود:
مع الحسین، من الازل الی الابد
مع الحسین، من المهدی الی لحد
با یک سلام ساده همه چی شروع شد
دل و زدم به جاده همه چی شروع شد
کنار خونواده همه چی شروع شد
از سفر پیاده همه چی شروع شد
قربونت بشم
من اصلا اینجام تا گریونت بشم
دارم این راه میام مهمونت بشم
یکی از ارتش 20 میلیونت بشم

Page Generated in 0/0063 sec