printlogo


کد خبر: 266451تاریخ: 1402/6/6 00:00
اخبار

شناسایی ۱۷۰ هزار خودروی لوکس برای اعمال مالیات
رئیس سازمان امور مالیاتی گفت پارسال ۲۵۲ هزار خودروی لوکس را شناسایی کردیم که مبلغ مالیات این خودروها ۲۳۰۰ میلیارد تومان بود و امسال نیز ۱۷۰ هزار خودرو شناسایی و ۳۰۰۰ میلیارد تومان مالیات برای این تعداد تعیین شد. محمدهادی سبحانیان اظهار کرد: برای ۵۰۰ سلبریتی و اینفلوئنسر نیز پرونده تشکیل داده‌ایم که مالیات آنها ۳۰ میلیارد تومان است. وی افزود: برداشت غلطی به وجود آمده که فقط از کارتخوان‌ها مالیات دریافت می‌شود، در حالی ‌که اینگونه نیست. ما با استفاده از هوش مصنوعی، واریزی به حساب افراد را بررسی می‌کنیم و حساب‌های شخصی مشکوک به تجاری را مورد رصد قرار می‌دهیم. رئیس سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: مؤدیان، فعالان اقتصادی و اصناف، خودشان و مردم را برای کارت به کارت کردن به زحمت نیندازند، زیرا حساب‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. وی با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی بر اساس اطلاعات اقتصادی مؤدیان، مالیات‌ستانی عادلانه انجام می‌دهد، گفت: ویژگی مالیات‌ستانی سنتی بر اساس چانه‌زنی است که طبق قانون، این نوع اخذ مالیات برچیده می‌شود. سبحانیان ادامه داد: اطلاعات افراد را بر اساس عملکرد آنها طی یک سال مورد بررسی قرار می‌دهیم؛ گاهی اطلاعات بر اساس رفتار پرخطر خود مؤدیان است. وی با اشاره به اینکه بانک‌هایی که در پرداخت تسهیلات کم‌کاری کرده‌اند مشمول مالیات می‌شوند، گفت: بانک مرکزی سهمیه پرداخت تسهیلات را برای بانک‌ها تعیین کرده بود که برخی بانک‌ها به آن عمل نکرده‌اند و ما برای همه بانک‌ها برگه تشخیص مالیات صادر کرده‌ایم. رئیس سازمان امور مالیاتی کشور بیان کرد: ۶۰ هزار میلیارد تومان از حساب بانک‌ها در این باره مطالبه شده است که این بانک‌ها اعتراض کرده‌اند افراد برای دریافت تسهیلات مراجعه نکرده‌اند و اکنون این موضوع در مرحله دادرسی است. ما به دنبال اخذ مالیات از بانک‌ها در قبال اشخاصی هستیم که به بانک‌ها مراجعه کرده‌اند ولی تسهیلات دریافت نکرده‌اند. وی با بیان اینکه در حوزه خانه‌های خالی و خانه‌ها و خودروهای لوکس طبق قانون عمل می‌کنیم، گفت: سال ۱۴۰۱ خودروی بالای یک میلیارد تومان لوکس محسوب می‌شد. ما ۲۵۲ هزار خودرو را شناسایی کردیم که مبلغ مالیات این تعداد 2.3 هزار میلیارد تومان بود. امسال خودروی بالای ۳ میلیارد تومان لوکس است؛ از این رو تعداد خودروهای لوکس به ۱۷۰ هزار دستگاه با مالیات 3000 میلیارد تومان رسید. 
***
وام ۵۵۰ میلیونی ساخت مسکن شامل پروژه‌های خودمالکی نمی‌شود
بانک مرکزی اعلام کرد افزایش سقف وام ساخت مسکن به ۵۵۰ میلیون تومان فقط مشمول پروژه‌های حمایتی است و شامل پروژه‌های خودمالکی نمی‌شود. اردیبهشت امسال وزیر راه و شهرسازی درباره مباحث مربوط به افزایش 50 درصدی وام مسکن گفته بود: پیشنهاد افزایش وام ساخت به 550 میلیون تومان در حال بررسی است و احتمالا همین رقم نیز تصویب خواهد شد. در ادامه روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: شورای پول و اعتبار پس از بررسی نامه شماره 24393 مورخ 17 اردیبهشت 1402 با موضوع مصوبه ششمین جلسه شورای ‌عالی مسکن، سقف فردی تسهیلات پروژه‌های حمایتی مسکن موضوع ماده 4 قانون جهش تولید مسکن را معادل 550 میلیون تومان در تمام شهرهای کشور به ‌صورت یکسان تعیین کرد. بانک مرکزی اخیرا هم طی نامه‌ای به مدیران عامل بانک‌های عامل نهضت ملی مسکن اعلام کرده است تنها پروژه‌های حمایتی مشمول افزایش سقف تسهیلات این طرح می‌شوند. در این نامه که به مدیران عامل 27 بانک و موسسه اعتباری ابلاغ شده، آمده است: «درباره ابلاغ سقف فردی تسهیلات موضوع ماده 4 قانون جهش تولید مسکن با عنایت به ابهامات پیش‌آمده برای بانک‌های عامل درباره تسهیلات یادشده، به آگاهی می‌رساند بر حسب مصوبات 19 اردیبهشت 1402 شورای پول و اعتبار در راستای حمایت از گروه‌های کم‌درآمد جامعه مقرر شد صرفا سقف تسهیلات پروژه‌های حمایتی مسکن در تمام شهرهای کشور به ‌صورت یکسان به‌ مبلغ 5500 میلیون ریال (550 میلیون تومان) افزایش یابد. لذا با در نظر گرفتن محدودیت منابع بانکی و هدف قانونگذار (کمک به خانه‌دار شدن افراد فاقد مسکن) همه مصوبات شورای پول و اعتبار در این راستا از جمله کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی و افزایش سقف تسهیلات یادشده، صرفا شامل پروژه‌های حمایتی مسکن که زمین آن توسط وزارت راه و شهرسازی تأمین و به متقاضیان عرضه می‌شود بوده و پروژه‌های خودمالک شهری/ روستایی مشمول افزایش سقف و کاهش نرخ سود تسهیلات مذکور نمی‌باشند.
***
۹۸ درصد بذر مورد نیاز کشور  در داخل تولید می‌شود
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت نزدیک به ۹۸ درصد بذر مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود و این سازمان هم سهم ۵۶۰ هزار تنی از بذور گواهی شده را به خود اختصاص داده است. سیدمجتبی خیام‌نکویی با بیان اینکه خرید تضمینی گندم از مرز ۱۰ میلیون تن گذشته است، اظهار داشت: امسال نسبت به سال گذشته تولید گندم در کشور افزایش داشته که برآیند فعالیت‌های مجموعه مدیریتی وزارت جهاد کشاورزی است، همچنین در حوزه باغبانی هم فعالیت‌های خوبی در جهت بهره‌وری انجام شده است. معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: اگر شرایط تولید در سال آینده مانند امسال باثبات باشد، به سمت پایداری در تولید گندم حرکت خواهیم کرد. خیام‌نکویی ادامه‌ داد: در حوزه باغبانی ۲۴ میلیون تن تولید داریم و به طور متوسط سالانه ۶ میلیارد دلار ارز ناشی از صادرات کشور مربوط به بخش کشاورزی و باغبانی است که با ارتقای باغات، شاهد افزایش محصولات باغبانی خواهیم بود. رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) در زمینه حوزه بذر خاطرنشان‌کرد: حدود ۹۸ درصد بذر مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود و سازمان تات هم سهم ۵۶۰ هزار تن از بذور گواهی شده را به خود اختصاص داده است که در صورت عدم تولید این بذر، سالانه یک میلیارد دلار ارز از کشور خارج می‌شد.

Page Generated in 0/0059 sec