printlogo


کد خبر: 266452تاریخ: 1402/6/6 00:00
اخبار

دیدار نمایندگان مجلس با وزیر خارجه افغانستان
ایران تجارب خود را در اختیار افغانستان قرار خواهد داد
اعضای هیأت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کابل با وزیر خارجه طالبان دیدار و گفت‌وگو کردند.
امیرخان متقی در این دیدار اظهار داشت: افغانستان بازاری خوب برای صنایع ایران بوده و کابل و تهران در زمینه تجارت و ترانزیت تسهیلات بیشتری ایجاد کرده و از این فرصت استفاده بهینه کنند.
وی تاکید کرد: امنیت سرتاسری در افغانستان تأمین شده و نیروهای امنیتی افغانستان توانسته‌اند فتنه‌گران داعشی را از بین ببرند، این امنیت سراسری به نفع افغانستان، منطقه و جهان است.
متقی خاطرنشان کرد: گام‌های موثری راستای مبارزه با مواد مخدر برداشته شده و کشت خشخاش نزدیک به صفر کاهش یافته و تجارت و ترانزیت با کشورهای همسایه و منطقه جریان دارد ‌و افغانستان در‌ حال تبدیل شدن به مرکز اتصال میان کشورها است.
به نوشته وزارت خارجه طالبان، اعضای مجلس نمایندگان ایران نیز در این نشست تاکید کردند که کابل و تهران باید درباره جلوگیری از قاچاق، مدیریت مشکلات مرزی و جلوگیری از رفت‌وآمد اشخاص غیرمجاز تبادل‌نظر کنند. 
نمایندگان مجلس ایران اعلام کردند تهران حاضر است تجارب خود را در بخش‌های مختلف در اختیار هیات حاکمه افغانستان قرار دهد. 
روز گذشته نیز سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل اعلام کرد سیدحسن مرتضوی، معاون سفارت این کشور در کابل با عبدالحق آخند همکار، معاون ریاست مبارزه با مواد مخدر وزارت کشور طالبان دیدار و درباره آخرین وضعیت کشت بعد از فتوای بزرگان مبنی بر منع کشت، خرید و ‌فروش ‌و همچنین توسعه همکارهای دوجانبه در زمینه مبارزه با تولید، قاچاق و مصرف مواد مخدر و کمک به مراکز بازپروری تبادل نظر کردند.
***
قطع همکاری دانشگاه شریف با استاد حامی منافقین
روز شنبه علی شریفی‌زارچی طی توئیتی خبر اخراج خود از دانشگاه شریف را اعلام کرد. این به اصطلاح استاد پیمانی دانشگاه شریف در حالی این خبر را منتشر کرده که واقعیت کاملا متفاوت با اظهارات او بوده است. سعید بهزادی‌پور، دبیر هیات اجرایی جذب اساتید دانشگاه شریف پیرامون اظهارات شریفی‌زارچی گفت: اساتیدی که به‌صورت پیمانی همکاری‌شان با دانشگاه شروع می‌شود تا ۵ سال فرصت دارند برای تبدیل وضعیت استخدامی خود از پیمانی به رسمی‌ آزمایشی اقدام کنند و پس از این مهلت، عضو هیات علمی باید درخواست تمدید عضویت پیمانی بدهد که تحت شرایطی قابل پذیرش خواهد بود.
مهلت ۵ ساله قرارداد پیمانی دکتر شریفی‌زارچی به ‌عنوان استادیار پیمانی دانشگاه، بهمن‌ماه ۱۴۰۰ به پایان رسید که از ۹ ماه پیش از آن، دانشگاه در فواصل مختلف، ۳ مرتبه با ارسال نامه‌هایی از ایشان دعوت کرد درخواست تمدید عضویت پیمانی خود را به همراه مستندات فعالیت‌های علمی ارائه کند که متاسفانه به‌رغم این درخواست‌ها و پیگیری‌های شفاهی مکرر، اقدامی از سوی ایشان صورت نگرفت. در نهایت هیات اجرایی جذب دانشگاه هفته گذشته رای به پایان همکاری ایشان داد.
لازم به ذکر است شریفی‌زارچی در وقایع سال گذشته به انحای مختلف، در پازل جریان‌های آشوبگر و تجزیه‌طلب بازی کرده و حتی در ارتباط با ۲ دانشجوی مرتبط به منافقین که هنگام ساخت بمب دستگیر شدند نیز، حمایت ضمنی خود را از تروریست‌های مجاهدین خلق اعلام کرد.
***
نشست خبری رئیس‌جمهور صبح سه‌شنبه برگزار می‌شود
مدیرکل روابط عمومی ریاست‌جمهوری دیروز اعلام کرد: نشست خبری ریاست‌جمهور با حضور بیش از ۲۵۰ خبرنگار، عکاس و تصویربردار صبح سه‌شنبه برگزار می‌شود و حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی پاسخگوی سوالات رسانه‌های داخلی و خارجی خواهد بود.
محمدمهدی رحیمی تاکید کرد: احترام به افکار عمومی و گزارش به مردم، رویکرد همیشگی دولت مردمی و این دومین نشست رئیس دولت با اهالی رسانه طی ۲۰ روز اخیر است.
***
حضور ایران در نشست هماهنگ‌کنندگان ملی سازمان شانگهای
نشست هماهنگ‌کنندگان ملی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای با حضور هماهنگ‌کننده ملی کشورمان از ۳۰ مرداد تا ۲ شهریور سال جاری در آلماتی قزاقستان برگزار شد. قزاقستان به عنوان رئیس دوره‌ای سازمان همکاری شانگهای، نشست هماهنگ‌کنندگان ملی کشورهای عضو سازمان را در آلماتی برگزار کرد و برای نخستین بار مهرداد کیایی، هماهنگ‌کننده ملی کشورمان در این نشست حضور یافت.
دستور کار این نشست شامل طیف گسترده‌ای از موضوعات در حوزه‌های مختلف همکاری بین کشورهای عضو سازمان و پیشنهادات اعضا بود. موضوعاتی همانند نشست نخست وزیران کشورهای عضو، هماهنگ‌سازی فعالیت‌های ضدتروریستی، زمینه‌های ارتقا و نوسازی سازمان، فناوری‌های جدید، نوآوری و نوآفرین‌ها، بررسی برنامه‌های سال گردشگری سازمان، استراتژی اقتصادی سازمان، انرژی و محیط‌ زیست و همکاری‌های حمل‌ونقل در این نشست مورد ‌بحث و بررسی قرار گرفت.

Page Generated in 0/0058 sec