printlogo


کد خبر: 266467تاریخ: 1402/6/6 00:00
مخالفان نتانیاهو شعار «اسرائیل خواهد سوخت» سردادند
اسرائیل سوخته!
* پژوهشگر صهیونیست: نتانیاهو ما را به عصر حجر بازمی‌گرداند

گروه بین‌الملل: هزاران اسرائیلی علیه طرح اصلاحات قضایی نتانیاهو برای سی‌وچهارمین هفته متوالی دست به تظاهرات زدند. شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد ده‌ها هزار اسرائیلی برای سی‌وچهارمین هفته متوالی در تل‌آویو و مناطق دیگر علیه طرح اصلاحات قضایی دولت نتانیاهو دست به تظاهرات زدند. روزنامه عبری‌زبان یدیعوت آحارانوت نیز اعلام کرد صدها اسرائیلی در اعتراض به طرح اصلاحات قضایی دولت، مقابل محل اقامت نتانیاهو در خیابان غزه در شهر قدس دست به تظاهرات زدند. برخی رسانه‌های صهیونیستی خبر دادند پلیس تمام جاده‌های منتهی به میدان کاپالان را مسدود کرد و همین امر باعث بروز ترافیک شدیدی در آخرین ساعات تعطیلات هفتگی رژیم صهیونیستی شد. روزنامه یدیعوت آحارانوت در پایگاه اطلاع‌رسانی برخطش نوشت: شهردار الطیره (یکی از شهرهای دارای اکثریت فلسطینیان 1948) که چند روز پیش رئیس شورای شهر آن به ضرب گلوله افراد ناشناس کشته شد، در سخنانی در جمع معترضان حاضر در میدان کاپالان تاکید کرد: کابینه نتانیاهو پلیس را تضعیف و بودجه آموزشی ما را تعلیق می‌کند و خون ما به زمین می‌ریزد.
وی با حمله به وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی گفت: این یک اشتباه بزرگ است که بن‌گویر در راس فعالیت‌های امنیتی و برنامه حفظ امنیت ما قرار بگیرد. چه کسی به بن‌گویر اجازه داده از ما حفاظت کند؟! او اصلا نمی‌خواهد از ما محافظت کند! چگونه یک نژادپرست که اصلا نمی‌خواهد ما در این شهر حضور داشته باشیم، از ما حفاظت و امنیت ما را تامین می‌کند؟! به نوشته این رسانه عبری‌زبان، «شاکیما بریسلر» از رهبران اعتراضات هم در این تجمع تاکید کرد: ما در اوج جنگ دوم استقلال هستیم. بر خلاف دروغ‌‌هایی که نتانیاهو و متحدانش آن را مطرح می‌کنند، نتایج آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد 80 درصد مخالف او هستند. فاصله زیادی بین ما و اقلیت نژادپرست وجود دارد. ما به هیچ وجه به سازش و معامله با آنها فکر هم نمی‌کنیم.
بنا به این گزارش، تظاهرات مشابهی نیز در خیابان غزه در قدس برگزار شد. معترضان که در نزدیکی اقامتگاه بنیامین نتانیاهو تجمع کرده بودند، با روشن کردن مشعل و سر دادن شعارهای مختلف، اعتراض خود را به نتانیاهو و سیاست‌هایش ابراز داشتند.
در منطقه کرکور واقع در حومه حیفا نیز تظاهرات‌کنندگان به سر دادن شعارهایی علیه نتانیاهو و سیاست‌هایش پرداختند. در ابتدای این مراسم «یائیر لاپید» رهبر مخالفان کابینه در کنست اعلام کرد: کابینه فعلی ضربات جبران‌ناپذیری به اسرائیل وارد کرده است، کابینه به اقتصاد و آموزش‌و‌پرورش ضربه وارد و ارتش و فرماندهان آن را تضعیف کرده است، در واقع کابینه فعلی طی ۷ ماه گذشته همه چیز در اسرائیل را متلاشی کرده است. آنها از کارآمدی ارتش اسرائیل سخن می‌گویند اما مشکل در کارآمدی نتانیاهو است.
رسانه‌های عبری روز یکشنبه ۲۶ آگوست به تحلیل تداوم اعتراضات در سرزمین‌های اشغالی علیه کابینه نتانیاهو پرداختند. شنبه شب ده‌ها هزار صهیونیست شهرک‌نشین در خیابان‌ها تجمع کردند تا علیه طرح اصلاحات قضایی بحث‌برانگیز پیشنهادی کابینه رژیم اشغالگر برای سی‌وچهارمین هفته متوالی اعتراض کنند.
«ایال روزبسکی» پژوهشگر صهیونیست در مقاله‌ای برای روزنامه معاریو نوشت: در سایه سیاست‌های افراطی کابینه بنیامین نتانیاهو، در واقع این اسرائیل است که به عصر حجر بازخواهد گشت. کاری که کابینه نتانیاهو از زمان تشکیل کرده، نشان می‌دهد به سمت جهنم پیش می‌رود. از کارهای کابینه نتانیاهو تضعیف دستگاه قضایی و سلب اختیارات دادگاه عالی و حمله مکرر ائتلاف حاکم به فرماندهی ارتش و افسران ذخیره و متهم کردن آنها به خیانت و تلاش برای تحمیل معادلات است.
وی گفت:‌ تبدیل پلیس از یک طرف حرفه‌ای به یک طرف سیاسی و تعیین ایتمار بن‌گویر فاشیست و تندرو به عنوان مسؤول آن یکی از نشانه‌های حرکت اسرائیل به سمت جهنم است. مخالفت بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل با اختصاص بودجه به میانه‌روهای عرب، تجاوز به حقوق شهروندان عرب است. ای نتانیاهو! در واقع‌ این تو هستی که اسرائیل را به دلیل سیاست‌هایت به عصر حجر بازمی‌گردانی. طبق گزارش پایگاه خبری - تحلیلی «عربی۲۱»، روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت در گزارشی از تداوم اعتراضات نوشت: ده‌ها هزار اسرائیلی در تظاهرات علیه طرح اصلاحات قضایی شرکت کرده و به مرکز تل‌آویو آمدند. به نوشته این روزنامه، تظاهرات‌کنندگان بنر بزرگی از نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و سارا، همسرش را با این جمله که «اسرائیل خواهد سوخت» در میدان تل‌آویو برافراشتند. دیگر رسانه‌های صهیونیستی هم در گزارش‌های خود از حاشیه سی و چهارمین هفته اعتراضات سراسری علیه تغییرات قضایی نتانیاهو، با انتشار فیلمی نوشتند: میدان کاپالان، تل‌آویو... «و بگذار اسرائیل در آتش بسوزد». این فیلم تفریح و خوشگذرانی‌های اخیر نتانیاهو با همسرش آن هم در بحبوحه درگیر بودن این رژیم در ناآرامی‌‌های اخیر را به تصویر می‌کشد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه ۱۷آگوست با انتشار یک ویدئو از خود و همسرش در حال گذراندن تعطیلات، باعث خشم محافل رسانه‌ای و سیاسی در سرزمین‌های اشغالی شد. بعد از انتشار این فیلم، روزنامه صهیونیستی هاآرتص با انتشار گزارشی، بشدت از نتانیاهو انتقاد کرد و نوشت: «اسرائیل در حال سوختن است و آنها جشن می‌گیرند و از تعطیلات لذت می‌برند. بنیامین نتانیاهو ویدئوی عجیب و وحشتناکی از مکانی که تعطیلاتش را در آن سپری می‌کند، منتشر کرد. او و همسرش عینک‌های آفتابی به چشم دارند و شیشه‌هایی از مشروب روی میزشان است».
همچنین یدیعوت آحارانوت در بخش دیگری از گزارشش درباره اعتراضات نوشت: این تظاهرات به تل‌آویو محدود نشده و در شهرک‌های دیگر نیز برگزار شده است؛ هزاران اسرائیلی همچنین در تجمع‌های اعتراضی مناطق دیگری از جمله شهرک‌های پتخ تیکوا و هرتزلیا (مرکز) و کفار سابا (شمال) شرکت کردند. وبگاه خبری صهیونیستی واللا هم به نقل از «آویگدور لیبرمن» رئیس حزب افراطی «اسرائیل خانه ما» و وزیر دارایی سابق رژیم صهیونیستی نوشت: او در ادامه درگیری‌های داخلی اسرائیل به نتانیاهو حمله کرد و گفت نتانیاهو حتی یک روز دیگر هم نباید در قدرت بماند، زیرا خطر وجودی برای اسرائیل به شمار می‌رود؛ بزرگ‌ترین خطر برای اسرائیل نه ایران است، نه حزب الله، نه حماس، بلکه بنیامین نتانیاهو است.
با وجود آنکه کابینه رژیم اشغالگر امیدوار بود با تصویب بخشی از طرح تغییرات قضایی، موج اعتراضات صهیونیست‌ها کاهش یابد اما روند مخالفت‌ها افزایش یافته و شنبه‌های اعتراضی تل‌آویو و دیگر شهرک‌های اشغالی همچنان پابرجاست. رهبران ائتلاف مخالف نیز با حمایت از تداوم اعتراضات، مدعی شده‌اند سال آینده کابینه جدید را تشکیل خواهند داد. کابینه رژیم صهیونیستی به ریاست نتانیاهو چهارم ماه ژانویه سال جاری میلادی طرحی با عنوان «اصلاح نظام قضایی» این رژیم ارائه داد که شهرک‌نشینان صهیونیست برای 34 هفته متوالی است علیه آن اعتراض می‌کنند. ائتلاف مخالفان در کنست این طرح را «کودتای قضایی» توصیف کرده و مدعی است نتانیاهو که از سال‌ها پیش به اتهام فساد، رشوه و خیانت در امانت تحت محاکمه قضایی قرار دارد، بنا دارد با آنچه آن را «اصلاح نظام قضایی» نامیده، از محاکمه فرار کند.
***
هشدار حزب لیکود نسبت به فروپاشی ائتلاف کابینه رژیم صهیونیستی
در پی نظرسنجی‌هایی که نشان‌دهنده کاهش محبوبیت حزب راستگرای لیکود در صورت برگزاری انتخابات پارلمانی جدید است، مقامات این حزب نسبت به فروپاشی ائتلاف کابینه رژیم صهیونیستی هشدار دادند. روزنامه معاریو نوشت داخل حزب لیکود چندین پیشنهاد برای برگزاری انتخابات جدید به عنوان رفراندوم اسرائیلی‌ها درباره موضوع اصلاحات قضایی مطرح شد اما نظرسنجی‌های اخیر نشان‌دهنده افول این حزب در کنار احزاب ائتلاف کابینه است تا جایی که مسؤولان لیکود معتقدند برگزاری انتخابات جدید به نوعی خودکشی دسته‌جمعی جناح راست محسوب می‌شود که حمایت از آن به پایین‌ترین سطح رسیده است. برخی مسؤولان لیکود تحت رهبری بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، خواهان توقف تصویب طرح تغییرات قضایی هستند و می‌گویند باید برای دستیابی به توافق بر سر این موضوع تلاش شود و کابینه با بهبود وضعیت اقتصادی، امنیتی و... جایگاه خود را تقویت کند تا در انتخابات بعدی شانس پیروزی داشته باشد.

 


Page Generated in 0/0073 sec