printlogo


کد خبر: 266472تاریخ: 1402/6/7 00:00
اخبار

موکب علمای اهل سنت فلسطین در مسیر اربعین
بر اساس رسمی که از سال گذشته نهاده شده، جمعی از علمای اهل سنت فلسطین با برپایی غرفه‌ای در مسیر پیاده‌روی اربعین حضور می‌یابند. امسال هم این جمع به زیارت حرم امام حسین علیه‌السلام مشرف شده و در نماز جماعت حرم به پیش‌نماز شیعه اقتدا کردند. علمای سنی فلسطینی‌ حالا در عمود ۸۳۳ مسیر نجف تا کربلا موکب نداءالاقصی را راه‌اندازی کرده و با برپایی برنامه‌های مختلف، به اهمیت آزادی قدس شریف می‌پردازند.
***
برنامه «طریق» ایام اربعین در شبکه یک
ویژه برنامه طریق که با محوریت پوشش مراسم پیاده‌روی اربعین، به گفت‌وگو با کارشناسان، هنرمندان، موکب‌داران، زائران اربعین، مداحان و شاعران می‌پردازد از شنبه این هفته، چهارم شهریور روی آنتن شبکه یک رفته است. این برنامه  که هر شب حوالی ساعت 20 به مدت یک ساعت روی آنتن قدیمی‌ترین شبکه سیما می‌رود تا پانزدهم شهریور (اربعین حسینی) پخش خواهد شد. میهمانانی که در این برنامه حاضر خواهند شد با اشاره به محبت امام حسین(ع) و بیان معارف دینی، سعی می‌کنند نمایی از مسیر عاشقی زوار و عاشقان این سفر معنوی را به تصویر بکشند. برنامه طریق با مشارکت هیات رهسپاران عصر ظهور و تهیه‌کنندگی محمدحسین سعادتی پخش خواهد شد و مجید یراق‌بافان اجرای این ویژه برنامه اربعینی را برعهده دارد.
***
فراخوان مسابقه روایت‌نویسی پیاده‌روی زیارت اربعین
دومین دوره مسابقه «روایت‌نویسی پیاده‌روی زیارت اربعین» از سوی خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار می‌شود. بر اساس این فراخوان، قالب اثر ارسالی باید روایت داستانی از ۲ هزار تا ۵ هزار کلمه باشد و متن آثار ارسالی به این مسابقه نباید پیش از این در جای دیگری منتشر شده باشد. برگزیدگان نخستین دوره مسابقه «روایت‌نویسی پیاده‌روی زیارت اربعین» بهار امسال همزمان با سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران معرفی شده بودند. شرکت در مسابقه امسال هم برای عموم آزاد است و علاقه‌مندان به شرکت در این مسابقه می‌توانند تا ۱۰ مهرماه ۱۴۰۲، نسبت به ثبت‌نام و ارسال آثار خود از طریق آدرس revayat.ketab.ir اقدام و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۹۱۰۰۶۳۶۳-۰۲۱ داخلی‌ ۸۱۰ یا شماره شبکه‌های اجتماعی ۰۹۳۸۹۲۷۹۰۰۷ تماس بگیرند.
***
مهدی یراحی خواننده پاپ بازداشت شد
در پی انتشار ترانه‌ای غیرقانونی از سوی مهدی یراحی و تشکیل پرونده قضایی، این خواننده با دستور دادستان تهران بازداشت شد. آهنگ مزبور با عنوان «روسری‌تو بردار» در راستای تبلیغ کشف حجاب و هنجارشکنی‌های اجتماعی است. قوه ‌قضائیه در نخستین واکنش در این باره اعلام کرده بود: «در پی انتشار ترانه‌ای غیرقانونی از سوی مهدی یراحی پرونده قضایی برای وی تشکیل شد. یراحی پیش‌تر نیز در بحبوحه اغتشاشات سال گذشته ترانه پرحاشیه دیگری منتشر کرده بود. با تشکیل پرونده قضایی برای یراحی، برخورد مقتضی قضایی با وی صورت خواهد گرفت». این نخستین‌بار نیست که این خواننده پاپ همصدایی با برخی جریانات ضد اجتماعی را بهانه ترانه‌هایی با مفاهیم ضداخلاقی می‌کند تا دیده شود. محمود قیوم‌زاده، حقوقدان و استاد دانشگاه در این باره به تسنیم گفت: «اگر تشخیص به قانون‌شکنی و اباحه‌گری و اشاعه فحشا داده شود، تشکیل پرونده برای کار اخیر مهدی یراحی اقدامی قانونی است، بویژه اینکه در این کار تشویش اذهان عمومی هم محرز است».
قیوم‌زاده همچنین با اشاره به اقدام قوه‌ قضائیه در تشکیل پرونده برای یراحی گفت: «هم قانون اساسی و هم دیگر قوانین ما این ظرفیت را دارد که با عمل اشاعه فحشا و اباحه‌گری شخصی که با ابزار موسیقی دیگران را دعوت به فحشا و خلاف قانون و خلاف شرع می‌کند، برخورد کند».
یراحی قبلا در سال 1397 به‌ علت انتشار آثار غیرقانونی و هنجارشکنانه و حاشیه‌هایی فراتر از اینها 6 ماه ممنوع‌الفعالیت بود و اجازه برگزاری هیچ کنسرت یا انتشار هیچ اثری را نداشت. اوایل زمستان  1397 او قطعه‌ای به ‌نام «پاره‌سنگ» منتشر کرد که موزیک ویدئوی آن ابهام‌هایی در دل داشت. به ‌گفته بسیاری از کارشناسان،  این موزیک‌ویدئو ارزش‌های دفاع‌ مقدس را مورد هجمه قرار داده است. خود او نیز پس از چندی شخصا در یک برنامه رادیویی بدین موضوع اعتراف کرده و گفته بود: «شیطنت کردم و نظر ارشاد را پذیرفتم». اگرچه یراحی آن زمان هرگونه توهین به ارزش‌های دفاع‌ مقدس را رد کرد و توضیحات مفصلی درباره رویکردش نسبت به مساله جنگ ارائه داد. چندی بعد یراحی در صفحه شخصی‌اش در شبکه اجتماعی خبر ممنوع‌الفعالیتی خود را تأیید کرد و عملا تا 26 تیر 1398 که برای اجرا در برج میلاد مجوز گرفت، هیچ اجرایی نداشت.

Page Generated in 0/0063 sec