printlogo


کد خبر: 266475تاریخ: 1402/6/7 00:00
مردم لیبی پس از دیدار مخفیانه وزیر خارجه این کشور با همتای اسرائیلی‌اش، دست به اعتراض زدند
عاقبت دیدار با شیطان!
نجلا المنقوش بعد از تعلیق از وزارت خارجه لیبی از ترس مردم این کشور به ترکیه گریخت

گروه بین‌الملل: «نجلا المنقوش» وزیر خارجه لیبی تاوان سختی برای دیدار مخفیانه با «الی کوهن» همتای اسرائیلی خود داد و بعد از برکناری، برخی منابع اعلام کردند از لیبی فرار کرده است.
مردم لیبی بعد از شنیدن خبر دیدار مخفیانه وزیر خارجه این کشور با همتای اسرائیلی خود به خیابان‌ها آمدند و خواستار برکناری و محاکمه نجلا المنقوش شدند. مردم لیبی با برگزاری تظاهراتی دیدار  وزیر خارجه دولت وحدت ملی لیبی با همتای صهیونیست‌اش را محکوم کردند. حزب «العداله و البنا» (عدالت و سازندگی) لیبی نیز دیدار کوهن و منقوش را محکوم کرد و خواستار برکناری فوری او شد. این حزب همچنین خطاب به نخست‌وزیر لیبی تأکید کرد: «این اقدام اهانت‌آمیز به احساسات همه مردم لیبی ایجاب می‌کند درباره آن در رسانه‌ها توضیحات کافی داده شود».
همچنین «خالد المشری» رئیس سابق شورای عالی دولت لیبی و یکی از سیاستمداران مهم این کشور در واکنش به دیدار کوهن و منقوش تأکید کرد این دولت باید ساقط شود. وی افزود: «این دولت از تمام خطوط ممنوعه دینی، ملی و حقوقی عبور کرده است».
از سویی به نوشته خبرگزاری آناتولی، شهرهای مختلف لیبی و برخی مناطق طرابلس، همچنان شاهد اعتراضات گسترده است. برخی معترضان شب گذشته وارد ساختمان وزارت خارجه لیبی شده و اقدام به آتش زدن موانع مقابل ساختمان کردند. همزمان تعدادی کثیری با در دست داشتن پرچم فلسطین شعار می‌دادند: «جان و خون خود را فدای تو می‌کنیم،‌ ای فلسطین». 
در این راستا، دارالفتوای لیبی از نخست‌وزیر دولت وحدت ملی این کشور خواست نجلا المنقوش را برکنار کند.
در بیانیه این نهاد دینی آمده است: «موضع مردم لیبی در قبال دشمن اشغالگر هیچ تغییری نکرده است. دولت باید مسؤولیت این دیدار را بپذیرد؛ اقدامی که نجلا المنقوش انجام داد، تجاوزی آشکار علیه اصول و ارزش‌های ملی و دینی بود».
همان‌طور که اشاره شد رسانه‌ای شدن دیدار منقوش و کوهن خشم و تظاهرات مردم لیبی را به دنبال داشت و معترضان در شهرهای الزاویه و تاجورا لیبی پرچم رژیم صهیونیستی را به آتش کشیدند. به دنبال این تحولات، رئیس دولت وحدت ملی لیبی نجلا المنقوش را از پست خود تعلیق و او را برای تحقیق به سازمان‌های نظارتی معرفی کرد. 
وزارت خارجه لیبی درباره دیدار منقوش با کوهن گفته بود آنچه در رم رخ داد، یک جلسه غیررسمی بود که از قبل برنامه‌ای برای آن چیده نشده بود. همچنین روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارش دیروز خود خبر داد دیدار نجلا المنقوش و الی کوهن به میزبانی «آنتونی تاجانی» وزیر خارجه ایتالیا در رم برگزار شد.
به روایت این روزنامه آمریکایی، «در اسرائیل، دیدار آنها به عنوان یک دستاورد دیپلماتیک مورد استقبال قرار گرفت و بیانیه وزارت خارجه این دیدار را «تاریخی» خواند؛ نخستین دیدار بین وزرای خارجه ۲ دولت که روابط دیپلماتیک ندارند».
در این میان  برخی منابع رسانه‌ای از متواری شدن وزیر خارجه لیبی از کشورش خبر می‌دهند. روزنامه نیویورک‌تایمز و همچنین وبگاه «الوسط لیبی» در گزارش‌های جداگانه خبر دادند وزیر خارجه دولت وحدت ملی از کشور خود فرار کرده و به ترکیه رفته است؛ ترکیه‌ای که از پرنفوذ‌ترین کشورها در لیبی به شمار می‌رود. یکی از دستیاران وزیر خارجه دولت وحدت ملی لیبی خبر داد در بحبوحه جنجال‌های فزاینده در لیبی به خاطر انتشار خبرها درباره دیدار غیررسمی نجلا المنقوش با همتای اسرائیلی خود در ایتالیا، او به دلیل «نگرانی‌ها بابت امنیت خود به ترکیه گریخت».
در مقابل محافل اپوزیسیون اسرائیل نیز زبان به انتقاد از این دیدار گشوده‌اند. در این راستا «یائیر لاپید» رهبر مخالفان کابینه و نخست‌وزیر و وزیر خارجه سابق رژیم صهیونیستی در پیامی در شبکه ایکس (توئیتر سابق) اقدام الی کوهن را موجب شرمساری برای این رژیم دانست و رفتار و عملکرد او را ناشیانه خواند.
 در ادامه واکنش‌ها به دیدار وزیر خارجه دولت وحدت ملی لیبی با وزیر خارجه رژیم صهیونیستی، رهبر اپوزیسیون این رژیم با انتشار بیانیه‌ای به کوهن و کابینه بنیامین نتانیاهو تاخت. یائیر لاپید که نخست‌وزیر و وزیر خارجه سابق رژیم صهیونیستی است، در پیامی در شبکه ایکس (توئیتر سابق) اقدام کوهن را موجب شرمساری برای رژیم صهیونیستی دانست و رفتار و عملکرد او را ناشیانه خواند.
از سویی وزارت خارجه لیبی در بیانیه‌ای بر پایبندی کامل خود به آرمان‌های ملی و مسائل امت عربی و اسلامی و در رأس آن مساله فلسطین و پایبندی به قدس به عنوان پایتخت ابدی فلسطین تأکید کرد.
در این بیانیه آمده است: «نجلا المنقوش، وزیر خارجه لیبی با هرگونه دیداری با طرف‌های اسرائیلی مخالف است و همچنان به صورت قاطعانه بر موضع خود ثابت می‌ماند. بیانیه‌های مکرر وزارت خارجه درباره محکومیت شهرک‌سازی و حملات مکرر به اردوگاه‌های فلسطینی و مسجدالاقصی نشان‌دهنده موضع واضح لیبی و وزیر خارجه درباره فلسطین است. آنچه در رم اتفاق افتاد یک دیدار گذری غیررسمی و برنامه‌ریزی نشده آن هم در جریان دیدار با وزیر خارجه ایتالیا بود و شامل هیچ‌گونه مذاکرات یا توافق‌هایی نبود، بلکه وزیر خارجه لیبی بر موضع ثابت این کشور درباره مساله فلسطین تأکید کرد». وزارت خارجه لیبی و همچنین از تلاش رسانه‌های عبری و بین‌المللی برای نشان دادن این اتفاق به عنوان یک دیدار یا مذاکره انتقاد و اعلام کرد: ما با عادی‌سازی روابط با اسرائیل مخالفیم و بر آرمان‌های ملی درباره مساله فلسطین تأکید می‌کنیم. همچنین مقرر شده کمیته تحقیق به ریاست وزیر دادگستری و با عضویت وزیر ارگان‌های داخلی و رئیس اداره امور حقوقی و شکایات در شورای وزیران (کابینه) تشکیل شود. وظیفه این کمیته انجام تحقیقات اداری از وزیر خارجه و همکاری‌های بین‌المللی در رابطه با آنچه که در گزارش ارائه‌شده به نخست‌وزیر درباره دیدار اخیر وزیر خارجه با همتای رژیم صهیونیستی آمده، است. قرار است این کمیته حداکثر ظرف مدت ۳ روز گزارشی از نتایج کار خود را به نخست‌وزیر ارجاع دهد. بر اساس ماده ۳، فتح‌الله عبداللطیف الزنی، وزیر جوانان به طور موقت وظایف وزارت خارجه و همکاری‌های بین‌المللی را بر عهده می‌گیرد. پارلمان لیبی از دادستان کل این کشور خواسته در این باره تحقیق و این بیانیه را ابلاغیه‌ای تلقی کند علیه وزیر خارجه و تمام افراد دخیل در این اقدام، اعم از کسانی که با این دیدار موافقت کرده یا آن را ترتیب داده‌اند و نتایج را در اسرع وقت در اختیار پارلمان قرار دهد. پارلمان لیبی اعلام کرد: این دیدار نقض قانون لیبی است که عادی‌سازی روابط با دشمن صهیونیستی یا هرگونه تعامل با آن را ممنوع کرده و جرم می‌داند.

Page Generated in 0/0062 sec