printlogo


کد خبر: 266479تاریخ: 1402/6/7 00:00
با شکست برابر ساحل‌عاج، تیم‌ ملی بسکتبال المپیک را از دست داد
انجماد در ۶ ثانیه

تیم ملی بسکتبال ایران که امیدوار بود با پیروزی برابر نماینده آفریقا شانس صعود به المپیک را همچنان زنده نگه دارد، با شکست برابر این تیم در ثانیه‌های پایانی رویایش را بر باد رفته دید. تیم ملی بسکتبال ایران که در گروه G نوزدهمین دوره جام‌جهانی قرار دارد، دوشنبه برای برگزاری دومین دیدار خود در این گروه به مصاف ساحل‌عاج رفت و با نتیجه ۷۱ به ۶۹ متحمل شکست شد. ملی‌پوشان کشورمان که تا ۶ ثانیه مانده به پایان این دیدار از حریف پیش بودند و شانس رسیدن به پیروزی را داشتند، با خطای فنی و اعتراض به تصمیم داور 3 پرتاب به حریف دادند که هر سه توپ وارد سبد شد و ایران با شکست نزدیک برابر ساحل‌عاج شانس حضور در المپیک را از دست داد. 
* کوارتر نخست؛ ثبت نخستین برد برای ایران در جام نوزدهم
هاکان دمیر، سرمربی تیم‌ ملی بسکتبال برای آغاز این دیدار از ترکیب جلال آقامیری، حسن علی‌اکبری، محمد امینی، پیتر گریگوریان و بهنام یخچالی استفاده کرد. بازیکنان ساحل‌عاج بعد از اینکه از 2 حمله خود به نتیجه رسیدند، موفق شدند از روی 2 ضربه پنالتی نخستین امتیازهای این بازی را به نام خود ثبت کنند. پیتر گریگوریان نخستین امتیاز تیم ایران را در این بازی به دست آورد اما بلافاصله بعد از آن حمله بازیکنان ساحل‌عاج مجموع امتیازهای این تیم را به ۶ رساند. در ادامه، دفاع و اشتباهات فردی بازیکنان 2 تیم باعث شد برای بیش از یک دقیقه امتیاز ۶ بر ۲ تابلو تغییر نکند تا اینکه ساحل‌عاج صاحب 2 امتیاز شد و دوباره جریان بازی به کسب امتیاز برای هر دو تیم منجر شد. بعد از شوت 3 امتیازی محمد امینی، بازی با نتیجه ۱۱ بر ۹ به سود ساحل‌عاج در جریان بود که سرمربی تیم‌ ملی بسکتبال ارسلان کاظمی را وارد زمین کرد. بعد از آن بود که محمد امینی با یک پرتاب 3 امتیازی دیگر، تیم ایران را برای نخستین‌بار در این بازی و در این جام با نتیجه ۱۲ بر ۱۱ از حریف پیش انداخت. بازی با همین نتیجه در جریان بود که حمله ناکام بازیکنان ساحل‌عاج به یک فرصت برای تیم‌ ملی ایران و سجاد مشایخی تبدیل شد تا با شوت 3 امتیازی خود مجموع امتیازات‌مان را به ۱۴ برساند. ارسلان کاظمی و نوید رضایی‌فر دیگر بازیکنان تیم‌ ملی بسکتبال بودند که موفق به کسب امتیاز در این بازی شدند و اینگونه اختلاف امتیاز تیم ایران با حریف به ۵ امتیاز رسید. این اختلاف امتیاز باعث شد سرمربی تیم‌ ملی ساحل‌عاج درخواست وقت استراحت داشته باشد، در حالی ‌که 2 دقیقه از این کوارتر باقی مانده بود. در بازگشت 2 تیم به زمین اما دوباره ملی‌پوشان بسکتبال ایران موفق به کسب امتیاز شدند و در نهایت این کوارتر را با برتری ۲۰ بر ۱۵ خود تمام کردند. 
* کوارتر دوم؛ ایران متوقف شد
کوارتر دوم با کسب امتیاز بازیکنان ساحل‌عاج آغاز شد. یک دقیقه و ۵۵ ثانیه از این کوارتر گذشت در حالی ‌که تیم ایران به خاطر از دست دادن موقعیت‌ها نه ‌تنها امتیازی کسب نکرده بود، بلکه ۲۱ به ۲۰ از حریف عقب هم افتاده بود. در این لحظه پرتاب 3 امتیازی بازیکن ساحل‌عاج اختلاف امتیاز را به 4 رساند. شوت‌زنی دوباره بازیکنان ساحل‌عاج آنها را تا امتیاز ۲۷ هم پیش برد. بعد از آن بود که اقدام 3 امتیازی بهنام یخچالی نخستین امتیاز تیم ایران را در این کوارتر ثبت کرد. بازی با نتیجه ۲۶ به ۲۹ در جریان بود که حامد حدادی اختلاف را به یک رساند اما برتری ساحل‌عاج، شرایط امتیازی را تا ۳۵ بر ۳۰ هم پیش برد. در این دقایق حامد حدادی به خاطر 3 خطائه شدن تعویض شد که همین عصبانیت شدید این بازیکن را به همراه داشت. در نهایت این کوارتر با نتیجه ۲۲ به ۱۵ ساحل‌عاج به پایان رسید تا این تیم برنده ۳۷ بر ۳۵ نیمه نخست باشد. 
* کوارتر سوم؛ ساحل‌عاج غافلگیر شد
در آغاز کوارتر سوم ساحل‌عاج مالکیت توپ و زمین را در اختیار گرفت و تقریبا این شرایط را تا 3 دقیقه پایانی این کوارتر ادامه داد. در این مدت بازیکنان ایران هم با روند دفاعی بهتر اجازه پیشروی زیادی به حریف ندادند و حتی در ادامه با هماهنگی بهتر در حمله و خطای کمتر در شوت‌زنی و بویژه درخشش حامد حدادی در ریباندها و عملکرد قابل قبول یخچالی و مشایخی در پرتاب‌های 3 امتیازی توانستند فاصله رقابتی و امتیازی خود را نزدیک‌تر کرده و حتی پیشی بگیرند طوری که حریف‌شان را غافلگیر کردند. مصدومیت بازیکن تیم‌ ملی ساحل‌عاج به نام «کانه» از اتفاقات مهم این کوارتر بود که باعث شد او ادامه بازی را از دست بدهد. 
* کوارتر چهارم؛ تسلیم در ثانیه‌های پایانی
کوارتر پایانی در شرایطی آغاز شد که تیم ایران با نتیجه ۵۶ بر ۵۴ از حریف خود پیش بود. این امتیاز در آغاز این کوارتر اما خیلی زود به تساوی منجر شد اما محمد امینی بلافاصله با یک شوت 2 امتیازی دوباره تیم ایران را پیش انداخت. بلافاصله هم حدادی 2 امتیاز دیگر به دست آورد تا فاصله امتیازی 2 تیم به 4 برسد (۶۰ بر ۵۶). بیش از نیمی از این کوارتر گذشته بود و تیم ایران به لطف دفاع انفرادی و تیمی بهتر و استفاده از موقعیت‌های حمله ۶۳ بر ۶۱ از حریف پیش بود اما در ادامه 2 پرتاب آزاد ساحل‌عاج به این تیم کمک کرد نتیجه در عدد ۶۳ مساوی شود و خیلی زود با یک پرتاب 3 امتیازی نتیجه را به سود خود کند. بازی در حالی با نتیجه ۶۶ بر ۶۳ به سود ساحل‌عاج در جریان بود که حامد حدادی به دلیل 5 خطائه شدن از زمین خارج شد. در همین شرایط حساس و در حالی ‌که یک دقیقه و ۳۳ ثانیه به پایان بازی باقی مانده بود، بهنام یخچالی با شوت 3 امتیازی خود نتیجه را مساوی کرد تا امید دوباره در تیم ایران شکل بگیرد. در ثانیه‌های پایانی پرتاب ارسلان کاظمی تیم ایران را ۶۹ بر ۶۸ پیش انداخت اما خطای بازیکنان ایران در ثانیه‌های پایانی 3 پرتاب در اختیار ساحل‌عاج قرار داد که هر 3 به ثمر نشست و به برتری ۱۷ بر ۱۳ این تیم در این کوارتر منجر شد. 
به این ترتیب تیم‌ ملی بسکتبال ایران دیدار حساس برابر ساحل‌عاج را با نتیجه ۷۱ به ۶۹ واگذار کرد. 
با توجه به اینکه ژاپن روز گذشته موفق شد تیم ملی فنلاند را شکست دهد، تا این لحظه بهترین تیم آسیایی در  جام جهانی ۲۰۲۳ است و تک سهمیه المپیک قاره آسیا در این مسابقات را تاکنون به دست آورده است. با این باخت بسکتبال ایران شانس حضور در المپیک ۲۰۲۴ پاریس را از دست داد.
***
تکرار اتفاق زشت بسکتبال بانوان در تیم‌ ملی مردان
آقای داوری! چه کار می‌کنید؟
اقدام زشت و ناپسندی که در تیم بسکتبال بانوان رخ داده بود، این بار در تیم مردان اتفاق افتاد تا مشخص شود فدراسیون نمی‌تواند کنترلی روی ورزشکارانش داشته باشد. تیم ملی بسکتبال ایران این روزها برای حضور در مسابقات جام‌جهانی در اندونزی حضور دارد و دیروز در دومین مسابقه خود برابر ساحل‌عاج با نتیجه 71 بر 69 شکست خورد. ملی‌پوشان کشورمان در دیدار اول برابر برزیل 3 رقمی شده و با نتیجه 100 بر 59 شکست خورده بودند اما همه چیز به شکست در زمین مسابقه بازنمی‌گردد‌. آنچه بیش از این موارد جلب توجه کرد، سرود نخواندن اعضای تیم‌ ملی در ابتدای دیدار با ساحل‌عاج بود؛ اتفاقی که همین چندی پیش در تیم دیگر این فدراسیون رخ داده بود. اعضای تیم بسکتبال بانوان که در مسابقات سطح B آسیا شرکت کرده بود - جز یکی دو نفر- در 2 بازی از خواندن سرود کشورمان خودداری کردند. این اتفاق بار دیگر و این بار در قالب تیم مردان رخ داد و چند بازیکن سرود ایران را نخواندند. اینکه در فاصله زمانی کوتاه چنین اتفاقی در 2 رویداد مختلف در فدراسیون بسکتبال رخ داده، نشان‌دهنده ضعف مدیریت فدراسیون است و باید از جواد داوری به عنوان رئیس فدراسیون بسکتبال پرسید در این مدت چه کار کرده است؟ آیا کنترل بسکتبالیست‌های خانم که در سطح دوم آسیا حضور دارند و اعضای تیم‌ ملی بسکتبال مردان کار سختی است که از عهده رئیس فدراسیون برنمی‌آید؟ اینکه ورزشکارانی که از ایران به همه چیز رسیده و جایگاه اجتماعی مناسبی به دست آورده‌اند، حاضر نیستند سرود ملی ایران را بخوانند، از جمله مواردی است که جای تأمل داشته و هیچ توجیهی ندارد. 

Page Generated in 0/0055 sec