printlogo


کد خبر: 266494تاریخ: 1402/6/7 00:00
سرپرست سازمان امور عشایر کشور: ۴۰ هزار تن به ظرفیت تولید گوشت کشور اضافه می‌شود
ظرفیت دامداری عشایر پای کار می‌آید

تامین امنیت غذایی از جمله دغدغه‌های تمام کشورهاست، چراکه با معیشت مردم سر و کار دارد. گوشت قرمز و گوشت مرغ از اقلام مهمی هستند که روزانه بسیاری از مردم از آنها استفاده می‌کنند. در همین راستا سرپرست سازمان امور عشایر کشور گفت: با اجرای برنامه طرح زنجیره تولید گوشت قرمز، ۴۰ هزار تن به ظرفیت تولید کشور اضافه می‌شود.
سیاوش احمدی میرقائد از اجرای برنامه ارتقای معیشت جامعه عشایری خبر داد و گفت: در این برنامه ۴ طرح مهم اجرا می‌شود که از جمله آن طرح زنجیره تولید گوشت قرمز در کشور است.
احمدی میرقائد افزود: طرح زنجیره تولید گوشت قرمز ۵ ساله اجرا می‌شود و پیش‌بینی  شده است با اجرای این طرح ۴۰ هزار تن به ظرفیت تولید گوشت کشور اضافه شود.
وی در توضیح جزئیات این طرح گفت: قرار است با اجرای این طرح 7.5 میلیون راس دام پرواربندی و درآمد خانوار عشایر از این محل، ۱۱۰ میلیون تومان اضافه شود. احمدی با بیان اینکه زمان پیش‌بینی‌شده برای تحقق اهداف این طرح تا پایان سال ۱۴۰۷ است، گفت: اجرای این طرح حداقل به ۲۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی و ۹۰۰ میلیارد تومان کمک‌ دولتی نیاز دارد.
همچنین وی از اجرای طرح تولید قراردادی گوشت قرمز در جامعه عشایری خبر داد و گفت: در این طرح قرار است شرکت پشتیبانی امور دام کشور نهاده مدت‌دار حداقل 120 روزه به دامدار بدهد و آنها دام خود را به قیمت مصوب به سازمان بفروشند، همچنین 180 هزار تن نهاده داده می‌شود و یک میلیون راس دام پروار‌بندی خواهد شد.
وی افزود: دام‌هایی که به چرخه پرواربندی وارد می‌شوند پلاک‌گذاری شده و پس از پروار کامل در کشتارگاه ذبح شده و پس از تحویل پلاک پول آنها تسویه می‌شود.
* 220 هزار پنل خورشیدی به عشایر کشور تحویل می‌شود
سرپرست سازمان امور عشایر کشور همچنین با بیان اینکه رئیس‌جمهور دستور داده است تا پایان 1404 به میزان 220 هزار پنل خورشیدی به عشایر کشور برای تولید برق و انرژی تحویل شود، گفت: تاکنون تنها 30 هزار پنل خورشیدی به عشایر تحویل شده بود. احمدی همچنین از دستور رئیس‌جمهور برای تخصیص 100 درصد اعتبارات ملی و استانی عشایر خبر داد و گفت: متاسفانه سال گذشته 50 درصد اعتبار منظورشده  را تخصیص داده بودند.
به گفته این مسؤول، در سال جاری اعتبار سازمان عشایر 3500 میلیارد تومان تعیین شده که نسبت به سال 1400 به میزان 40 برابر رشد کرده است.
* شاخص برخورداری در جامعه عشایر نسبت به مناطق شهری بسیار پایین است
به گفته این مسؤول، شاخص برخورداری در جامعه عشایر نسبت به مناطق شهری بسیار پایین است، به طوری که سهم برخورداری از آب آشامیدنی در جامعه عشایر 30 درصد، دسترسی به راه 30 درصد، مرگ مادران باردار 3 درصد، بازماندگان از تحصیل 60 درصد، پوشش تلفن همراه 30 درصد و برخورداری از برق 25 درصد است.

Page Generated in 0/0052 sec