printlogo


کد خبر: 266635تاریخ: 1402/6/12 00:00
دستور فوری وزیر ارشاد برای بازگشت همه نوازندگان اخراج‌شده از سوی بنیاد رودکی
ساز ارکستر تهران دوباره کو شد

گروه فرهنگ و هنر: در نخستین روزهای تابستان طنین ناخوشایند اخراج 40 نوازنده ارکستر سمفونیک تهران به دلیل اختلاف با رهبر میهمان این ارکستر در فضای موسیقی کشور پیچید.
این موضوع می‌توانست ضربه بدی به اعتبار موسیقی رسمی ایران بزند، بویژه که ممکن بود به اعتبار ارکستر سمفونیک تهران نیز خدشه وارد کند یا به مهاجرت بهترین نوازندگان کلاسیک کشور منجر شود. حال وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی یک جلسه با نمایندگان ۴۰ نوازنده اخراج‌شده، دستور فوری بازگشت آنها به ارکستر سمفونیک تهران را صادر کرده و خواستار پیگیری حق و حقوق از دست رفته این هنرمندان نیز شده است.
ارکستر سمفونیک تهران بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین ارکستر سمفونیک ایران است. این ارکستر سال ۱۳۱۲ به وسیله غلامحسین مین‌باشیان و با نام «ارکستر بلدیه» آغاز به فعالیت کرد. ارکستر سمفونیک تهران در طول سال‌های فعالیت خود بارها اوج و افول را تجربه کرده‌ اما همیشه پا برجا بوده است. ارکستر سمفونیک هر کشوری از دیرباز از جمله جذاب‌ترین شاخه‌های زنده و پویا در موسیقی کلاسیک بوده، هست و خواهد بود.
تیرماه گذشته 40 نفر از نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران اعلام کردند به‌خاطر مشکلاتی که با منوچهر صهبایی (رهبر میهمان ارکستر) داشتند اخراج شده‌اند.
متعاقب آن مهدی سالم، مدیرعامل بنیاد رودکی متولی این ارکستر، استفاده از کلمه اخراج را نادرست خواند.
او علت خروج این تعداد از نوازندگان را شرکت نکردن در آزمون نوازندگی عنوان کرد اما با ادامه‌دار شدن حواشی آن، بنیاد رودکی این بار طی بیانیه‌ای اعلام کرد هیچ نوازنده‌ای اخراج نشده است. به گفته این بنیاد «این افراد در آزمون شرکت‌ نکرده‌اند و حضور در ارکستر حق پذیرفته‌شدگان آزمون نوازندگی است.
بنیاد رودکی این بیانیه را در حالی منتشر کرده بود که تقریبا همه نوازندگان اخراجی از نوازندگان قدیمی ارکستر سمفونیک و از چهره‌های بنام موسیقی کلاسیک کشورمان محسوب می‌شدند.
به گفته‌ نوازندگان اخراجی، شرکت نکردن این نوازندگان در آزمون بنیاد رودکی، یک اقدام اعتراضی بوده است؛ آنها به تصمیمات هیات ژوری در زمینه نحوه برگزاری آزمون‌ها، اصرار شورای ارکسترها برای آزمون از نوازندگان ثابت و باسابقه ارکسترها طی سال‌های اخیر، کم‌توجهی به مطالبات نوازندگان در حوزه‌های مختلف صنفی و فعالیت‌های مرتبط با آنها در بدنه ارکستر انتقاد داشتند و معتقد بودند در شرایط فعلی باید اول به این موارد توجه کرد.
با این حال بنیاد رودکی بدون توجه به این مطالبات، ۴۰ نوازنده جوان را جایگزین و اجراهایی را نیز روی صحنه برد؛ شامگاه چهارشنبه ۲۱ تیر سمفونی حماسی «خط‌شکنان» ساخته بهزاد عبدی بدون حضور  آن ۴۰ نوازنده قدیمی، در تالار وحدت به رهبری منوچهر صهبایی با همراهی گروه کر بنیاد رودکی روی صحنه رفت. 
در نهایت کمتر از ۲ ماه پس از آن جدایی، با ورود به‌موقع وزیر ارشاد و دستور مستقیم او، این غائله در حال ختم به خیر شد.
در جلسه‌ای مستقیم که اخیرا محمدمهدی اسماعیلی با نمایندگان نوازندگان اخراج‌شده داشته است، آنها به بیان دغدغه‌های خود پرداختند.
پس از این گفت‌وگو، در پایان جلسه اسماعیلی  دستور فوری بازگشت همه ۴۰ نوازنده اخراج‌شده از سوی بنیاد رودکی را صادر و تاکید کرد که حق و حقوق از دست‌رفته این نوازندگان هم باید پیگیری شود.
در این جلسه سیدمجید پوراحمدی (مدیرعامل صندوق اعتباری هنر) نیز حضور داشت و بنا بر نظر وزیر ارشاد، پیگیری ویژه این موضوع به پوراحمدی واگذار شد.
۴ نماینده نوازندگان قدیمی ارکستر سمفونیک تهران دیروز در دفتر خبرگزاری ایسنا حاضر شدند تا به جمع‌بندی رخدادهای اخیر و جلسه مهم خود با وزیر ارشاد بپردازند. 
مهدی کلانتری، مایستر کنترباس ارکستر سمفونیک درباره عقبه بخشی از حواشی این  ارکستر، آغاز اختلافات را از اجرای سال ۹۸ به رهبری صهبایی خواند و گفت: «جنجال زمانی آغاز شد که آقای صهبایی پیش از آغاز کنسرت ما خطاب به حاضران گفت: شهرداد روحانی، رهبر دائمی و مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران از ایران فرار کرده است. این اظهار نظر آقای صهبایی واکنش تماشاگران و نوازندگان را برانگیخت و طوری رفتار کرد که انگار مجبور است‌ ارکستر سمفونیک تهران را رهبری کند».
ماکان خویی‌نژاد، مایستر ویلنسل ارکستر سمفونیک تهران نیز در باره آزمون گرفتن از نوازندگان گفت: «این کار قاعده و قانون خاص خودش را دارد و در همه دنیا به یک شکل است. نوازندگان فقط یک بار برای ورود به ارکستر سمفونیک باید آزمون بدهند و نیازی به آزمون‌های متعدد نیست؛ آن هم در حالی که خیلی‌ها معتقدند صدادهی ارکستر سمفونیک تهران درجه یک است».
پژمان اختیاری، نوازنده آلتو ارکستر سمفونیک تهران نیز یادآور شد: «هرگاه به بنیاد رودکی برای حق و حقوق‌مان اعتراض کردیم، به جای پاسخگویی به سرعت بساط آزمون از نوازندگان را برپا کرده‌اند. ما تا به حال ۵ بار آزمون داده‌ایم؛ مثل این است که به یک پزشک جراح بعد از ۵ هزار ساعت جراحی، یک جسد بدهید و بگویید آن را تشریح کن، ببینیم بلد هستی یا نه!؟»
رامین براتی، نوازنده ترومبون ارکستر سمفونیک تهران نیز در این نشست درباره جزئیات جلسه اخیر خود با وزیر ارشاد گفت: «ما جلسه بسیار خوبی با آقای وزیر داشتیم. این نخستین‌بار است که نوازندگان توانستند در یک فضای صمیمی با وزیر فرهنگ دیدار کنند و صراحتا از دغدغه‌های‌شان بگویند. این اتفاق بی‌سابقه و بسیار مبارک بود و نتایج مهمی داشت».

Page Generated in 0/0064 sec