printlogo


کد خبر: 266637تاریخ: 1402/6/12 00:00
«دختر وطن» روایت فداکاری زن ژاپنی برای ایران

رادیوتئاتر «دختر وطن» با روایت زندگی کونیکو یامامورا، مادر ژاپنی شهید محمد بابایی در حوزه هنری روی صحنه رفت.
این اثر به کارگردانی بهرام سروری‌نژاد دومین اثر در قالب پروژه «رادیو در صحنه» است.
به گفته او، پروژه تولید و اجرای رادیوتئاتر در حوزه هنری به همت ایوب آقاخانی، مدیر کارگروه تولید مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و با مساعدت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و آقای کورش زارعی به ثمر رسید. 
این کارگردان درباره ویژگی‌های رادیوتئاتر و تفاوتش با نمایش رادیویی می‌گوید: «آنچه امروز از آن به عنوان رادیوتئاتر نام می‌بریم، اجرای یک نمایش رادیویی با همه خصوصیات یک نمایش رادیویی و استفاده از تمام تکنیک‌هایی است که در یک نمایش رادیویی به کار برده می‌شود؛ مانند استفاده از میکروفن، تنظیم نمایشنامه به شیوه رادیویی، بهره‌گیری از افکت و صداگذاری و... اما تفاوتی که رادیوتئاتر با نمایش رادیویی دارد این است که رادیوتئاتر در حضور تماشاگران اجرا می‌شود و در این اجرای رادیویی از المان‌های تئاتری مانند اکسسوار، گریم و نور هم استفاده می‌شود که بهره بردن از این المان‌ها بستگی به خود کار و سلیقه و نظر کارگردان دارد».
«دختر وطن» اقتباسی نمایشی از کتاب «مهاجر سرزمین خورشید»، خاطرات مرحومه کونیکو یامامورا با نام ایرانی سبا است که مادر شهید بابایی بود. از این کتاب، نمایشنامه‌ای با عنوان «دختر وطن» توسط محمدرضا قلمبر نوشته و تنظیم شد که البته تفاوت‌هایی با کتاب دارد.
وی افزود: در این رادیوتئاتر ما از انتهای داستان و فوت همسر ایشان روایت را شروع می‌کنیم و به ترتیب فلش‌بک می‌زنیم و به عقب می‌رویم تا به شهادت محمد بابایی و انقلاب و حضور ایشان در ژاپن و در نهایت کودکی «کونیکو یامامورا» می‌رسیم. 
در خلاصه داستان «دختر وطن» آمده است: «کونیکو یامامورا دختر ژاپنی با تاجر ایرانی اسدالله بابایی در ژاپن آشنا شده، به‌ رغم مخالفت‌های خانواده، مسلمان می‌شود و با او ازدواج می‌کند. سپس به ایران می‌آیند. آنها صاحب ۳ فرزند می‌شوند. محمد یکی از فرزندان آنهاست که در جنگ شهید می‌شود. به همین دلیل مرحوم کونیکو با نام ایرانی سبا، لقب یگانه مادر شهید ژاپنی را به خود اختصاص داده است».
رادیوتئاتر «دختر وطن» از چهارشنبه هفته گذشته هر روز ساعت ۱۸:۳۰ در تماشاخانه مهر با بازی گلچهره زند، ماکان رضایی‌پور، بهرام سروری‌نژاد، مرتضی ظهرابی، عباس شیراوند و فریبا بکلو روی صحنه می‌رود.

Page Generated in 0/0070 sec