printlogo


کد خبر: 266649تاریخ: 1402/6/12 00:00
پشت پرده یک فرمان ضداسلامی در فرانسه

 
دکتـر محمدمهـدی ایمانی‌پور*: وزارت آموزش ملی فرانسه طی هفته‌های اخیر به اصلی‌ترین پیام‌آور سیاست‌های اسلام‌هراسانه کاخ الیزه تبدیل شده است. این وزارتخانه در آستانه فصل بازگشایی مدارس این کشور اعلام کرد دولت فرانسه پوشیدن عبا و ردای گشاد و تمام‌قد - که برخی زنان مسلمان استفاده می‌کنند - را در مدارس دولتی منع می‌کند.
تصویب این قانون، بار دیگر منجر به ابراز خشم 6 میلیون مسلمان ساکن فرانسه شده است. طی سال‌های اخیر شاهد تبلور نوعی اسلام‌هراسی نظام‌مند و سیستماتیک به واسطه سیاست‌های پشت پرده امانوئل مکرون هستیم. اگرچه در سال‌های 2004 و 2010 میلادی- دوران ریاست‌جمهوری ژاک شیراک و نیکلا سارکوزی- نیز شاهد اعمال سخت‌ترین قوانین بازدارنده علیه حجاب اسلامی در فرانسه بودیم اما در برهه کنونی ماهیت این بازی حتی نسبت به گذشته نیز شدیدتر و وقیحانه‌تر است! 
یک- دستگاه‌های امنیتی فرانسه، آلمان و انگلیس در یک بستر زمانی واحد، مشغول خلق، بازتعریف و مدیریت 2 جریان افراطی بوده‌اند: یکی نژادپرستان اسلام‌ستیز و دیگری تروریست‌های تکفیری. دستگاه‌های دولتی و امنیتی غرب معتقدند جهان ناامن - که بستر لازم برای مداخله‌گرایی غرب در نقاط جغرافیایی مهم و حساس دنیا را فراهم می‌کند - محصول برهمکنش این 2 جریان افراطی در ذیل یک چارچوب مدیریتی و اجرایی هوشمند است. رشد همزمان تروریسم تکفیری در غرب آسیا و نژادپرستان افراطی در اروپا بین سال‌های 2011 تا 2023، محصول همین رویکرد و برهمکنش بوده است. 
دو- مطابق مدل طراحی‌ شده از سوی دستگاه اطلاعاتی - جاسوسی فرانسه (DGSE)، قرار نیست جریانات افراطی و ملی‌گرا به راحتی بر کرسی‌های قدرت در کاخ الیزه و سنا تکیه بزنند! در هر 2 انتخابات ریاست‌جمهوری سال‌های 2017 و 2022، امانوئل مکرون با حمایت خاص دستگاه‌های امنیتی فرانسه و به لطف هدایت اجباری آرای سلبی شهروندان مخالف جبهه ملی فرانسه و مارین لوپن، به 2 پیروزی قابل پیش‌بینی دست یافت. به عبارت دقیق‌تر، بسیاری از افرادی که به مکرون رای دادند، منتقد سیاست‌های ناعادلانه و بحران‌سازی وی در کاخ الیزه بوده‌اند اما در دوراهی انتخاب بد و بدتر، ناچار شدند به گزینه بد تن دهند.
سه - رئیس‌جمهور فرانسه و همراهانش در راستای وعده‌ای که به دستگاه امنیت داخلی این کشور داده‌اند، خود در مواردی به بانی تسویه نژادی - مذهبی (با محوریت مسلمانان) در کشورشان تبدیل شده‌اند تا به این وسیله، بخشی از جریانات نژادپرست و اسلام‌هراس را به سوی حمایت از ساختار رسمی قدرت در فرانسه متمایل کنند. مکرون قصد دارد توان نژادپرستی و اسلام‌هراسی خود را به گروه‌های ملی‌گرای افراطی و حتی برخی افراد مستقل که گرایش‌های افراطی و نژادپرستانه دارند به اثبات برساند. دستگاه امنیت داخلی فرانسه نیز از این رویکرد افراطی در الیزه استقبال کرده و نام آن را تسویه هدفمند جامعه اسلامی فرانسه می‌گذارد. نتیجه این معامله پشت پرده، حضور مدیریت‌شده گروه‌های نژادپرست در صحنه سیاسی فرانسه، محدودسازی فعالیت مساجد و مراکز اسلامی در فرانسه و حتی تعطیل کردن برخی از آنها به بهانه قوانین جدید و از همه مهم‌تر، تضمین بقای جریانات سنتی قدرت در پاریس است. یکی از اصلی‌ترین دلایل سکوت جریانات سوسیالیست و محافظه‌کار در فرانسه نسبت به قوانین اسلام‌ستیزانه جدیدی که از سوی الیزه پمپاژ می‌شود، دقیقا همین مساله است. 
تصویب قانون اخیر علیه حجاب اسلامی در مدارس فرانسه، محصول و خروجی یک معامله دنباله‌دار و نظام‌مند میان کاخ الیزه، اکثر احزاب سنتی و دستگاه امنیت داخلی فرانسه است تا به زعم خود جلوی پیشرفت روزافزون اسلام‌گرایی متدینان به سایر ادیان را بگیرند که البته با وجود تحت فشار گذاشتن مسلمانان تاکنون به توفیقی هم دست نیافته‌اند!
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی *

Page Generated in 0/0062 sec