printlogo


کد خبر: 266661تاریخ: 1402/6/12 00:00
پلمب ۸۰۵ بنگاه و جریمه ۸۵ میلیارد تومانی مشاوران املاک غیرمجاز تهران
قلع و قمع بنگاه‌های غیرمجاز

حوزه مسکن برای دولت سیزدهم بسیار مهم است و این اهمیت از زمان روی کار آمدن دولت نیز وجود داشت. توجه دولت سیزدهم به تامین و ساخت مسکن و همچنین صاحب خانه کردن مردم، موجب شد این حوزه مغفول و فراموش شده، بار دیگر اهمیت و جایگاه خود را بازیابد. بر همین اساس نیز وزارت راه و شهرسازی دولت مردمی سعی کرد با کنترل بازار مسکن و ساخت و عرضه آن، گامی در جهت بهبود وضعیت این حوزه بردارد.
مشاوران املاک غیرمجاز یکی از علت‌های سوداگری و افزایش قیمت مسکن معرفی می‌شوند که دولت سیزدهم و مشخصا وزارت راه و شهرسازی برای ساماندهی این بنگاه‌های مسکن غیرمجاز اقدام کردند که تعدادی از این واحدها پلمب شدند و تاکنون این اقدام به نتایج بسیار قابل قبولی در این بخش رسیده است.
ساماندهی بازار مسکن چه در حوزه تولید و چه عرضه به عنوان یکی از اهداف اصلی دولت سیزدهم معرفی شده بود و به همین منظور در کنار تولید و ساخت مسکن در طرح نهضت ملی مسکن، طرح برخورد با دلالان و سوداگران در این حوزه نیز به صورت جدی بویژه از ابتدای سال جاری آغاز شده است.
در این بین مشاوران املاک غیرمجاز به عنوان یکی از سوداگران اصلی بازار مسکن شناخته می‌شوند که در سال‌های گذشته شاهد رشد قارچ‌گونه آنها بویژه در کلان‌ شهری مانند تهران بودیم.
کسب سود بیشتر از دلایل اصلی رشد فزاینده و غیرقابل باور این بنگاه‌ها در بازار مسکن تهران بوده که با دست‌اندازی در بخش مسکن چه در خرید و فروش و چه رهن و اجاره سبب شدند این حوزه دچار نابسامانی‌های زیادی شود.
دولت نیز با هدف برخورد با مشاوران املاک غیرمجاز از ابتدای امسال تاکنون در تهران اقدامات جدی انجام داده که مجموع اقدامات انجام شده نه‌تنها سبب پایان جولان این مشاوران  املاک غیرمجاز در تهران شده، بلکه تا حد زیادی آرامش و ثبات را نیز به این بازار بازگردانده است.
طبق آمار ارائه شده حدود ۱۱ هزار مشاور املاک در سطح تهران فعالند که در ۳ ماه نخست امسال ۹ هزار و ۵۰۰ بازرسی از مشاوران املاک در تهران انجام شده که موجب شناسایی هزار و ۲۰۵ بنگاه املاک غیرمجاز شده است. همچنین از این تعداد تاکنون ۸۰۵ مشاور املاک غیرمجاز پلمب و ۸۵ میلیارد تومان نیز از آنها جریمه دریافت شده است.
اخطار به ۲ هزار و ۱۰۰ بنگاه از دیگر اقدامات با هدف ساماندهی بازار مسکن تهران در ۳ ماه نخست امسال بوده است.
داشتن مجوز فعالیت صنفی، نصب نرخ‌نامه در معرض دید مشتریان، اخذ درست و قانونی حق کمیسیون املاک و اعطای کد رهگیری بدون دریافت وجه به متقاضیان، از مواردی است که در بازرسی‌های املاک مورد توجه و تدقیق گشت‌های بازرسی قرار می‌گیرد.
این اقدامات در حالی است که در سال‌های گذشته به دلیل نبود نظارت بر بازار مسکن، این بنگاه‌ها به صورت قارچ‌گونه رشد کرده و در سایه بی‌تفاوتی دولت قبل و خلأهای قانونی، شاهد دست‌اندازی‌های بی‌سابقه آنها در این بازار بودیم اما امروز اقدامات دولت سیزدهم و برخوردهای جدی انجام شده در این بخش موجب شده نه‌تنها شاهد برچیده شدن بساط آنها از بازار مسکن باشیم، بلکه آرامش نسبی نیز به این بازار بازگشته است.
گفتنی است با اهتمام ویژه‌ای که دولت و وزارت راه و شهرسازی در این حوزه مهم داشتند، طرح نهضت ملی مسکن کلید خورده و بسیاری از متقاضیان مسکن، در این طرح صاحب خانه شده‌اند. همچنین با کنترل و نظارت بازار، قیمت‌ مسکن در مناطق مختلف از جمله کلان‌شهرهایی نظیر تهران و شهرهای اقماری این استان، سیر نزولی به خود گرفته و مردم با کاهش قیمت مسکن  مواجه هستند.
بر همین اساس می‌توان گفت وضعیت مسکن رو به بهبود است و برخلاف بی‌توجهی دولت سابق به بخش مسکن، حالا این حوزه حال بهتری دارد.

Page Generated in 0/0060 sec