printlogo


کد خبر: 266662تاریخ: 1402/6/12 00:00
اخبار

۳ میلیون تن بیشتر از سال گذشته گندم داخلی خریداری شد
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اعلام اینکه تاکنون ۱۰ میلیون و ۲۲۶ تن گندم از کشاورزان سراسر کشور خریداری شده است، گفت: سال گذشته تا این تاریخ، ۷ میلیون و ۱۰۵ هزار تن گندم خریداری شده بود. سیدسعید راد با تأکید بر اینکه تاکنون ۳ میلیون و ۱۲۱ هزار تن بیشتر از سال گذشته گندم داخلی خریداری شده است، افزود: خرید تضمینی گندم در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ از رشد بالغ بر ۴۴ درصدی برخوردار بوده است. وی با اشاره به اینکه ۴۶ درصد گندم کشور در ۴ استان خوزستان، کردستان، فارس و کرمانشاه خریداری شده است، اظهار کرد: ۵۶ درصد رشد خرید گندم به این ۴ استان اختصاص دارد. معاون وزیر جهاد کشاورزی با اعلام اینکه تاکنون ۷۰ تا ۱۰۰ درصد مطالبات کشاورزان ۲۱ استان و ۵۳ تا ۶۹ درصد مطالبات کشاورزان ۱۰ استان دیگر پرداخت شده است، خاطرنشان کرد: پیگیری پرداخت مابقی مطالبات این عزیزان نیز با جدیت ادامه دارد.
***
کاهش نرخ سود بین بانکی پس از یک هفته افزایش
بانک مرکزی در جدیدترین گزارش خود نرخ بهره بین‌بانکی را در هفته منتهی به 8 شهریورماه به میزان 2 صدم درصد کاهش داد و به 23.57 درصد رساند. این نرخ طی هفته منتهی به اول شهریورماه با افزایش نسبی به 23.59 درصد رسیده بود. نرخ بهره بین بانکی طی ۲ ماه گذشته روند نوسانی داشته است. کمترین نرخ این بازار در ۳ ماه اخیر حوالی 23.4 درصد بوده است. روند صعودی نرخ بهره بین‌بانکی از بهمن ماه سال گذشته آغاز شد؛ از هفته منتهی به 30 آذرماه، نرخ سود بین‌بانکی وارد کانال 21 درصدی شد و تا هفته منتهی به 19 بهمن ماه در همین کانال در نوسان بود ولی از 26 بهمن ماه این نرخ رکورد جدیدی در کانال 22 درصدی به ثبت رساند و حالا این نرخ در کانال 23درصدی در نوسان است. بانک مرکزی در واکنش به افزایش نرخ سود بین‌بانکی، کریدور این نرخ را که پیش از این از 14 تا 22 درصد بود به 17 تا 24 درصد افزایش داد، نرخ بهره بین‌بانکی اما بار دیگر به سقف کریدور جدید خود نزدیک می‌شود و باید دید بانک مرکزی اجازه شکسته شدن این سقف را خواهد داد یا خیر. در حال حاضر بانک‌های مرکزی دنیا در سیاست‌گذاری پولی یک کریدور نرخ بهره تعریف می‌کنند، کف و سقفی تعریف شده و معمولا نرخ بهره هدف، در وسط این کریدور تعیین می‌شود، به عنوان مثال نرخ بهره هدف 18 درصد است. در صورت مدیریت صحیح، طبیعتا نرخ بهره در بازار بین بانکی از این سقف کریدور نباید بالاتر برود یا از کف آن به عدد پایین‌تری برسد. 
***
توقف برداشت غیرمجاز آب‌های زیرزمینی به اندازه 18 برابر ظرفیت‌ سد کرج
سخنگوی صنعت آب گفت اقدامات انجام شده در زمینه انسداد ابزارهای غیرمجاز برداشت آب زیرزمینی تاکنون، موجب کاهش برداشت از آبخوان‌های کشور به میزان حدود 3.7 میلیارد متر مکعب شده که این میزان 18 برابر ظرفیت کامل سد کرج است. فیروز قاسم‌زاده با اشاره به اهمیت منابع آب زیرزمینی اظهار داشت: صیانت از منابع آب زیرزمینی با جلوگیری از اتکا به ابزارهای متفاوت از اهداف وزارت نیرو است و این مساله با هدف احیا و تعادل‌بخشی آبخوان‌های کشور به طور جدی پیگیری می‌شود. سخنگوی صنعت آب با اشاره به اقدامات در نظر گرفته شده به منظور ایجاد تعادل در مصارف و منابع آب زیرزمینی گفت: در یک دهه اخیر بیش از ۱۲۰ هزار ابزار و تجهیزات غیرمجاز برداشت آب از منابع زیرزمینی با حجم برداشت معادل 3.7 میلیارد مترمکعب در کشور مسدود شده است. وی افزود: به منظور صیانت از منابع آب زیرزمینی و جلوگیری از برداشت غیرمجاز از آبخوان‌ها، راهکارهای متعدد دنبال می‌شود؛ در همین راستا، با تنظیم برنامه‌های احیا و تعادل‌بخشی آبخوان‌ها و پیگیری و اجرای آنها در سطح استان‌های کشور، تاکنون بیش از ۱۲۰ هزار ابزار برداشت آب از منابع زیرزمینی در سطح کشور مسدود شده است که از این تعداد، انسداد حدود 23 هزار ابزار در ۲ سال اخیر انجام شده است. این مقام مسؤول تاکید کرد: بر اساس آخرین اطلاعات موجود، سالانه حدود 19 درصد تخلیه چاه‌های کشور از طریق حدود ۴۰۰ هزار حلقه چاه فاقد پروانه انجام می‌شود و تعیین تکلیف آنها بر اساس اسناد و قوانین بالادستی نیازمند پیگیری‌های فنی و حقوقی است. وی ادامه داد: بر اساس برآوردهای انجام شده، اقدامات انجام شده در زمینه انسداد ابزارهای غیرمجاز  برداشت آب زیرزمینی تاکنون، موجب کاهش برداشت از آبخوان‌های کشور به میزان حدود ۳,۷ میلیارد متر مکعب شده که این میزان ۱۸ برابر ظرفیت کامل سد کرج است.
***
کاهش ضریب وابستگی به کنجاله سویا و دانه‌های روغنی
معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت ضریب وابستگی گندم و جو به واردات کاهش یافته است اما در کنجاله سویا و دانه‌های روغنی بیش از ۸۵ درصد وابستگی داریم، لذا باید الگوی کشت را مورد توجه ویژه قرار دهیم. شاهپور علایی‌مقدم افزود: ایران در نوار خشک دنیا قرار دارد و کشاورزی ایران طبق نظریه فائو با ریسک مواجه است؛ ۳۶ مخاطره در بخش کشاورزی ایران وجود دارد، 1.3 میانگین بارش دنیا و 3 برابر تبخیر و تعرق را داریم و دشت‌های بیابانی از ۱۵ دشت به ۲۲ دشت رسیده است. معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در ۵۰ سال گذشته سرانه آب تجدیدپذیر برای هر ایرانی ۱۹ هزار متر مکعب بوده است، تصریح کرد: با افزایش جمعیت، نیاز به غذا و گرم شدن زمین میزان سرانه آب تجدیدپذیر برای هر ایرانی به ۱۳۰۰ متر مکعب کاهش یافته است. علایی‌مقدم ادامه داد: میزان بارش در ایران ۴۰۰ میلیارد متر مکعب است که ۱۳۰ میلیارد متر مکعب آن آب تجدیدپذیر است و با این میزان آب تجدیدپذیر می‌خواهیم به امنیت غذایی برسیم. وی با بیان اینکه باید مشکلات ۵ محصول در بخش کشاورزی برطرف شود، گفت: با رفع مشکل این ۵ محصول، مشکلات بخش دام و طیور هم برطرف خواهد شد؛ ضریب وابستگی گندم و جو به واردات کاهش یافته است اما در کنجاله سویا و دانه‌های روغنی بیش از ۸۵ درصد وابستگی داریم، لذا باید الگوی کشت را مورد توجه ویژه قرار دهیم.

Page Generated in 0/0057 sec