printlogo


کد خبر: 266667تاریخ: 1402/6/12 00:00
ماهواره سنجش از دور «طلوع 3» پس از طراحی و ساخت توسط صنایع الکترونیک ایران و انجام موفق آخرین آزمایش‌ها، تحویل سازمان فضایی ایران شد
طلوع فضایی ایران

گروه سیاسی: ماهواره سنجش از دور «طلوع 3» که به سفارش سازمان فضایی ایران و توسط صنایع الکترونیک ایران (صاایران) ساخته شده بود، پس از گذراندن آخرین آزمایش‌ها تحویل سازمان فضایی ایران شد. نمونه پروازی این ماهواره بهمن‌ سال گذشته در مراسم روز فناوری فضایی با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی شد و پس از انجام موفق آزمون‌های مختلف و اتمام فرآیند تحویل‌گیری در برنامه پرتاب قرار گرفته و طبق برنامه‌ریزی مشخصی پرتاب خواهد شد. ماهواره «طلوع 3» که در مدار لئو قرار خواهد گرفت، می‌تواند تصاویر مورد نیاز را برای کاربردهای متنوع در حوزه‌های کشاورزی، منابع آبی، مدیریت مخاطرات طبیعی و... به سازمان فضایی ایران ارسال کند. مدیرعامل صنایع الکترونیک ایران نیز 31 مرداد سال جاری طی گفت‌و‌گویی پیرامون ماهواره «طلوع ۳» نکاتی را بیان کرد و گفت:‌ ماهواره «طلوع ۳» تا پایان سال به مدار لئو در فضا پرتاب خواهد شد. دوربین تصویربرداری نصب‌شده روی این ماهواره می‌تواند در فاصله ۱۰ متر رنگی و ۵ متر سیاه و سفید تصویربرداری کند.
دریادار امیر رستگاری بیان کرد: ماهواره «طلوع ۳» می‌تواند در هر شبانه‌روز حدود ۱۱ دور به دور کره زمین گردش کند و از قسمت‌های مختلف تصاویر مورد نیاز را به سازمان فضایی کشور و بخش‌های مختلف که به این تصاویر نیاز دارند، ارسال کند. به گزارش «وطن امروز»، از سال ۲۰۰۵ میلادی ایران با ارسال ماهواره «سینا ۱» به باشگاه کشورهای فضایی پیوست. این ماهواره‌ که به کمک روسیه به آسمان فرستاده شده بود، دانشمندان ایرانی را بر آن داشت در مسیر سازمان فضایی ایران تغییراتی ایجاد کرده و برای استفاده از فضا و گسترش فناوری‌های فضایی در کشور برنامه‌ریزی جدیدی کنند. به همین منظور استفاده توأمان از دانش بومی و همکاری‌های بین‌المللی در دستور کار قرار گرفت.
بعد از این بود که با ایجاد زیرساخت‌های علمی، ایران توانست علاوه بر طراحی و ساخت ماهواره، به سمت پرتاب آن نیز پیش برود. پرتاب ماهواره هم تنها با توسعه پایگاه‌های فضایی محقق می‌شد. پایگاه‌های فضایی توسعه‌یافته‌ای که توسط دانشمندان ایرانی ساخته شده‌ بود، به این مساله جامه‌ عمل پوشانده و در نهایت به بهره‌برداری هم رسید. علاوه بر توسعه پایگاه‌های فضایی، توسعه ماهواره‌برها نیز در دستیابی کشور به چرخه طراحی تا تولید ماهواره‌های بومی موثر بوده است. ماهواره‌بر سفیر در سال ۱۳۸۷ و ماهواره‌بر «سیمرغ -۲» سال ۱۳۹۶ طراحی و ساخته شد و پس از آن ماهواره‌برهای «سریر» و «سروش» برای حمل ماهواره‌ها عرضه شدند. با استفاده از این زیرساخت‌ها کشور موفق به پرتاب چندین ماهواره شد که برخی از آنها موفق و برخی نیز ناموفق بوده است.
جمهوری اسلامی ایران پس از شوروی، ایالات متحده آمریکا، فرانسه، ژاپن، چین، بریتانیا و هند، هشتمین کشور دنیاست که مستقلا موفق به پرتاب ماهواره می‌شود. پس از ماهواره سینا، ایران موفق شد ماهواره‌های امید، رصد، نوید، فجر، پیام، ظفر و چند ماهواره دیگر را به مدار فرستاده و از آنها بهره‌برداری به عمل آورد.
سال گذشته نیز ایران طی مسیر توسعه صنعت فضایی، ۲ ماهواره نور و خیام را به فضا پرتاب کرد. ماهواره «نور۱» به عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران صبح چهارشنبه ۳ اردیبهشت‌ سال جاری از ماهواره‌بر سه مرحله‌ای قاصد از کویر مرکزی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت پرتاب شد و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت. سپاه پاسداران با این اقدام برای اولین‌بار توانست در تاریخ کشور، مداری در این سطح را فتح کند.  
همچنین ماهواره ایرانی خیام نیز ساعت ۱۰ و ۲۲ دقیقه صبح سه‌شنبه ۱۸ مرداد 1401 طی یک همکاری مشترک با کشور روسیه، به وسیله ماهواره‌بر سایوز از پایگاه بایکونور قزاقستان با موفقیت به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین پرتاب شد.
به هر روی، جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون توانایی طراحی و ساخت ماهواره‌های سنجشی با دقت تصویربرداری 5 تا 10 متر را دارد و حوزه فضایی کشور با عزم و اراده بسیار جدی در مسیر ارتقای صنعت فضایی، بدون توفق به پیش می‌رود.

Page Generated in 0/0063 sec