printlogo


کد خبر: 266673تاریخ: 1402/6/12 00:00
جانشین رئیس پلیس راهور فراجا در گفت‌وگو با «وطن امروز» خبر داد؛ افزایش 23 درصدی تردد خودروها در محورهای منتهی به مرز عراق
اربعین امسال پر شورتر از سال‌های قبل

اسدالله خسروی: در آستانه بیستم صفر، اربعین سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع)، خیل عاشقان از سراسر گیتی راهی شهر عشق، کربلای معلی هستند و این در حالی است که هر سال بر تعداد عاشقان حسین(ع) برای پیوستن به راهپیمایی میلیونی اربعین افزوده‌ می‌شود. در این میان مسیرها و مرزهای ششگانه کشور منتهی به عراق حال و هوای دیگری دارد. انبوه دلدادگان حسین (ع) در حال بازگشت به کشور هستند و خیل عظیمی نیز برای برگزاری این مراسم پرشور معنوی در حال عبور از مرزها هستند. طبق اظهارات رئیس ستاد اربعین، تعداد زائرانی که تا کنون از مرزها عبور کردند بیش از ۳ میلیون و ۳۵۰ هزار نفر است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲ درصد افزایش زائر را شاهد هستیم. مجید میراحمدی با اشاره به آخرین آمارها از حضور ایرانیان در راهپیمایی اربعین اظهار کرد: وضعیت بسیار خوب و اطمینان‌بخشی را در همه مرزهای ششگانه شاهد هستیم. مرز شلمچه که دومین مرز پر رفت و آمد زائران بعد از مرز مهران است، در اوج خروج زائران، بیش از ۱۰۰ هزار نفر در ۲۴ ساعت از آن عبور کردند. وی افزود: با تلاش دولت و هماهنگی‌هایی که با دولت عراق انجام شده است، اگر روزانه بیش از ۲۰۰ هزار نفر هم از مرز شلمچه عبور می‌کردند، نگرانی نداشتیم. توصیه به زائران این است که فرصت باقی است و شرایط هم در کشور و هم در عراق خوب است و می‌توانند زیارت و حضور در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی را داشته باشند.
رئیس ستاد اربعین اظهار کرد: میزان زائرانی که از مرزها عبور کرده‌اند بیش از ۳ میلیون و ۳۵۰ هزار نفر است که نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۱۲ درصد افزایش زائر را شاهد هستیم. میزان ورود زائران به خاک کشور هم نزدیک یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بوده است.
* افزایش 23 درصدی تردد خودروها
جانشین رئیس پلیس راهور فراجا در گفت‌وگو با «وطن امروز» گفت: شواهد حاکی است تعداد زائران اربعین امسال نسبت به سال گذشته با توجه به افزایش میزان تردد خودروها به پایانه‌های مرزی افزایش یافته است. تاکنون آمارهای سامانه پلاکخوان و کنترل تردد، شمار خودروها در محورهای منتهی به پایانه‌ها و مرزهای ششگانه را بالغ بر 850 هزار تردد ثبت کرده است که نسبت به سال گذشته 23 درصد افزایش نشان می‌دهد.
سردار سیدتیمور حسینی با بیان اینکه البته این به آن معنا نیست که خودروها در مرزها و پارکینگ‌های تعبیه شده انباشت شده‌اند، افزود: این احتمال وجود دارد که برخی خودروها در مسیر‌های منتهی به پایانه‌های مرزی ششگانه چند بار تردد داشته و مسافران را جابه‌جا کرده باشند ولی آمار خودروهایی که در مرزها برای چند روز مستقر شده‌اند، 15 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. وی اظهار داشت: امروز تناسب تردد خودروهای حامل زائران اربعین در رفت و آمد به مرزها 30 به 70 درصد است، یعنی 70 درصد خودروهای حامل زائران اربعین در حال بازگشت و 30 درصد در حال مراجعه به پایانه‌های مرزی برای انجام مراسم اربعین هستند.
جانشین رئیس پلیس راهور فراجا در ادامه وضعیت تردد خودروها در محورهای مواصلاتی را با توجه به حجم انبوه خودروها در این روزها مناسب و روان عنوان کرد و افزود: با توجه به تمهیدات از پیش تعیین‌شده برای تسهیل تردد خودروها در ایام اربعین، شرایط ترددها مناسب است و بحمدالله جز یک تصادف در محور ایلام - مهران که بر اثر خواب‌آلودگی اتفاق افتاد، مشکل خاصی در جاده‌ها رخ نداده است. از طرفی پلیس راهنمایی و رانندگی همان‌طور که گفته شد تمهیدات ویژه‌ای را اتخاذ کرده تا هم زائران در ایمنی کامل تردد کنند و هم با روانسازی ترافیک در کمترین زمان ممکن بدون مشکل خاصی به مقاصد خود برسند. وی همچنین درباره وضعیت ترافیکی در محورهای منتهی به پایانه‌های مرزی نیز اظهار کرد: با اقدامات انجام‌شده خوشبختانه تاکنون هیچ‌کدام از محورهای مواصلاتی به مرزهای زمینی کشور مسدود نشده و محدودیت ترافیکی و ترددی نیز در این باره نداشتیم.
* مخبر: مواکب پس از اربعین به خدمات‌رسانی خود ادامه دهند
معاون اول رئیس‌جمهور گفت: موکب‌های ایرانی باید تا 5-4 روز پس از اربعین نیز به خدمت‌رسانی خود ادامه دهند. محمد مخبر دیروز در جلسه جمع‌بندی سفر به خوزستان، ضمن تسلیت ایام اربعین حسینی اظهار کرد: در بحث اربعین حسینی آسیب‌شناسی از سال گذشته انجام و پس از آن برنامه‌ریزی بسیار خوبی برای رفع نواقص انجام شد که همه این اقدامات یک الگو شده است. وی افزود: سال گذشته مردم ساعت‌ها در مرزها گرفتار بودند، به شکلی که مجبور بودیم برای مثال در مرز مهران به صف‌های کیلومتری مردم به شکل هوایی آب و غذا برسانیم اما دولت با مسؤولیت شخص رئیس‌جمهور روی نقاط آسیبی که سال گذشته بویژه در بحث زیرساخت‌ها وجود داشت، وقت کافی گذاشت و برنامه‌ریزی کرد تا مسائل و مشکلات را برطرف کند. مخبر با بیان اینکه دولت و وزارت راه و شهرسازی در اربعین امسال کار فوق‌العاده‌ای انجام داده‌اند، عنوان کرد: چهارخطه شدن مسیرهای منتهی به مرزها و هزینه‌کرد بیش از ۷۰۰ میلیارد در بحث فنی و مهندسی محورها طی ۴ ماه یک کار بزرگ است. وی افزود: امسال با یک کار جمعی با محوریت ستاد اربعین و حضور و همراهی مردم و نهادهای انقلابی و اسلامی، همچنین گروه‌های جهادی و... شاهد این اتفاقات خوب در مرزهای کشور برای تردد زوار اربعین حسینی هستیم. معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه یکی از خصوصیات اصلی دولت، مردم‌محور بودن آن است، گفت: امروز وقتی در ورودی و خروجی مرز شلمچه حاضر شدیم، کسی گله و شکایتی نداشت. در کشور عراق نیز همه مردم رضایت داشتند و مشکلی وجود نداشت. وی با اشاره به اینکه مردم بتدریج در حال بازگشت از سفر اربعین هستند، ادامه داد: موضوع برگشت زائران و همچنین حمل‌و‌نقل آنها رها نشود. در عراق رسم است وقتی اربعین تمام می‌شود، دیگر موکبی فعالیت نمی‌کند و به نوعی زائرانی که در حال برگشت هستند، کسی از آنها پذیرایی نمی‌کند، از این رو موکب‌های ایرانی باید تا ۴ یا ۵ روز پس از اربعین نیز به خدمت‌رسانی خود ادامه دهند. معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به همکاری دولت عراق در بحث حمل‌و‌نقل زوار از نجف و کربلا به مرزها خاطرنشان کرد: نخست‌وزیر عراق در این زمینه قول داده تا این مساله را پیگیری کند.
* در هیچ‌یک از مرزهای کشور مشکل حمل‌و‌نقل نداشته‌ایم
وزیر راه و شهرسازی دیروز در جلسه جمع‌بندی سفر محمد مخبر، معاون اول ریاست جمهوری به خوزستان که در پایانه مرزی شلمچه برگزار شد، اظهار کرد: در ۶ پایانه مرزی مهران، شلمچه، چذابه، تمرچین، خسروی و باشماق اقدامات مفصلی در چند ماهه منتهی به اربعین از سوی وزارت راه و شهرسازی انجام شده است. مهرداد بذرپاش افزود: یکی از اولویت‌های اصلی ما راه‌های مواصلاتی به پایانه‌های مرزی بود که همه ساله مشکلاتی در این بخش ایجاد می‌شد اما خوشبختانه اقدامات بسیار خوبی در این محورها انجام شده است. وی گفت: در مسیر ایلام به مرز مهران اتفاقات خوبی افتاده و کل مسیر ۹۳ کیلومتری چهارخطه شده است. همچنین همه پایانه برکت که سال گذشته خاکی بود، آسفالت و برای آسایش زوار سایبان نصب شده است. بذرپاش عنوان کرد: در پایانه شهید سلیمانی در مرز مهران اقداماتی از جمله مسقف کردن پایانه و نصب مه‌پاش انجام شده است. همچنین در 2 پایانه مرزی شلمچه و چذابه اقدامات بسیار خوبی انجام شده است. وی افزود: در پایانه مرزی چذابه ۵۰ هزار پارکینگ و در پایانه مرزی شلمچه نیز زیرساخت‌های خوبی آماده شده است. وزیر راه و شهرسازی گفت: در مرز خسروی نیز ۳۵ کیلومتر باقیمانده منتهی به این مرز چهارخطه شد، همچنین در خود پایانه نیز اقدامات خوبی انجام شده است. بذرپاش اظهار کرد: تاکنون در هیچ‌کدام از پایانه‌های مرزی کشور مشکل حمل‌و‌نقل به وجود نیامده است و امیدواریم در موج برگشت‌ها نیز بتوانیم شرایط را مدیریت کنیم و با مشکلی مواجه نشویم.
* ۱۹ کشته و ۱۱ مصدوم در تصادف ۲ ون در جاده کاظمین
رئیس مرکز کنترل عملیات امداد و نجات هلال‌احمر در کشور عراق گفت: بر اثر تصادف ۲ دستگاه ون حامل زائران در جاده کاظمین به سامرا ۱۹ نفر جان باختند و ۱۱ نفر نیز مصدوم شدند. حسین درخشان دیروز در این باره گفت: ساعت ۲۳:۳۰ دهم شهریور ۲ دستگاه ون عراقی در محله امامزاده سیدمحمد با هم تصادف کردند. رئیس مرکز کنترل و هماهنگی عملیات اضطراری هلال‌احمر در کشور عراق افزود: در این تصادف ۳۰ نفر دچار حادثه شدند که ۱۹ نفر جان خود را از دست دادند و ۱۱ نفر نیز مصدوم شدند. به گفته درخشان از ۱۹ فوتی این حادثه، ۱۲ نفر ایرانی، ۴ نفر افغانستانی و ۳ نفر عراقی هستند. وی گفت: مصدومان این حادثه که ۷ ایرانی و ۴ افغانستانی بودند، به بیمارستان شهر بلد در عراق منتقل شدند. بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر، درخشان افزود: بلافاصله بعد از دریافت گزارش، ۳۰ نفر از امدادگران به همراه یک دستگاه اتوبوس‌آمبولانس و ۴ دستگاه آمبولانس هلال‌احمر برای امدادرسانی به بیمارستان شهر بلد اعزام شدند.

Page Generated in 0/0110 sec