printlogo


کد خبر: 266681تاریخ: 1402/6/13 00:00
انتقال جام‌جم از آنتن به اینترنت

زمزمه‌های متوقف شدن پخش ماهواره‌ای شبکه جهانی جام‌جم پس از ۲۶ سال این روزها در ساختمان شیشه‌ای صداوسیما جدی‌تر از هر زمان دیگر به گوش می‌رسد. 
آخرین خبرها حاکی از آن است دوره فعالیت این شبکه برون‌مرزی رسانه ملی حداقل به شکل قبلی یعنی پخش ماهواره‌ای به شیوه برودکست به پایان رسیده و گویا تصمیم بر ادامه فعالیت شبکه به شکل اینترنتی است. سرنوشتی که احتمالا انتظار تعداد دیگری از شبکه‌های سیما را هم می‌کشد. با این همه پس از اعلام خبری مبنی بر سپردن ماموریت انتقال شبکه جام‌جم از بستر برودکست به بستر اینترنت به حسن ملکی از سوی روابط عمومی معاونت سیما، این خبر به سرعت از روی تارنمای رسانه ملی برداشته شد!
علت چنین تصمیمی که ظاهرا هنوز به مرحله نهایی نرسیده، به دلایلی چون کمبود مخاطبان و ضرورت تحول به معنای ادغام و کوچک‌سازی بازمی‌گردد؛ سیاستی که چند سال قبل در دوره محمد سرافراز هم در دستور کار رسانه ملی قرار گرفت اما با رفتن زودهنگام او از صداوسیما، این طرح هم نیمه‌کاره رها شد.
رسالت اصلی جام‌جم جذب مخاطبان فارسی‌زبان بویژه ایرانیان خارج از کشور است. روابط‌عمومی این شبکه می‌گوید ادعای ریزش مخاطبان مبنای علمی ندارد، چرا که حدود 7 سال است اصلا نظرسنجی در این زمینه صورت نگرفته است که بتوانند به آن استناد کنند.
ملکی سال گذشته به مناسبت بیست‌وششمین سالگرد تأسیس این شبکه، در پاسخ به پرسشی درباره ریزش مخاطبان گفته بود: «ایرانیان خارج از کشور زمانی که ماهواره، شبکه‌های فارسی‌زبان نداشت، مخاطب پروپاقرص شبکه جام‌جم بودند؛ چه آن موقع و چه این روزها که از محیط زندگی‌شان فیلم و برنامه تولید می‌شود و به گونه‌ای خودشان را در قاب شبکه جام‌جم می‌بینند، این هم دلیلی است که بیننده این شبکه را دنبال می‌کند اما برخی سیاست‌های داخلی مثل کاهش اعتبار ریالی و ارزی که قبلا بهتر اختصاص داده می‌شد و حتی عدم بهره‌مندی از برخی امکانات و مجریان و برنامه‌سازان موفق، ادغام ۳ کانال به یک کانال هم مزید بر علت شد تا بخشی از مخاطبان همراه از دست بروند».

Page Generated in 0/0049 sec