printlogo


کد خبر: 266685تاریخ: 1402/6/13 00:00
اخبار

امروز، تشییع آقای فیلمبردار در بهشت سکینه
اسکویی: پورصمدی سرباز فرهنگی مملکت بود
با تصمیم خانواده زنده‌یاد مرتضی پورصمدی و طی هماهنگی با خانه سینما، مراسم تشییع پیکر فیلمبردار فقید سینمای ایران امروز دوشنبه ۱۳ شهریور ساعت ۹:۳۰ صبح برگزار می‌شود. این مراسم از خانه سینما شماره ۲ واقع در خیابان وصال آغاز می‌شود و سپس پیکر مرحوم پورصمدی به بهشت سکینه کرج منتقل خواهد شد. پورصمدی روز شنبه ۱۱ شهریور در حالی که چند دقیقه‌ای بود به محل استقرار گروه سریال «گناه فرشته» رسیده و در حال آماده شدن برای آغاز یک روز کاری بود، متاسفانه دچار علائمی نظیر سرگیجه و بیهوشی شد. به تشخیص پزشکان اورژانس حاضر در محل، او دچار حمله قلبی شده بود و در نهایت درگذشت. وی از مهم‌ترین فیلمبرداران سینمای ایران بود که آثاری چون «گیلانه»، «اقلیما»، «شبانه»، «هویت»، «مثل یک قصه»، «آتش سبز»، «موشک کاغذی»، «مرثیه برف» و «دایره زنگی»، «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» را در کارنامه دارد. پورصمدی همچنین  یک مستندساز، عکاس و هنرمندی بین‌المللی بود که آثار او در گوشه گوشه دنیا، دانشگاه‌ها و حلقه‌های هنری مخاطبان بسیاری داشت. مهرداد اسکویی، فیلمساز و پژوهشگر سینما از  افسوس خود برای از دست رفتن یکی از دلسوزان این آب و خاک و فرهنگ سخن گفت و افزود: «میراثی از او به جا مانده که ثمره یک عمر عرق ریختن وی برای ثبت تاریخ، فرهنگ ایران و اقوام گوناگون آن است. مرتضی پورصمدی برای این کشور مثل یک سرباز فرهنگی کار کرد و جز منوچهر طیاب و ایرج افشار کمتر کسی را می‌شناسم که اینقدر در این کشور سفر کرده و عکاسی کرده باشد. او در کنار نصرالله کسراییان یکی از بزرگ‌ترین عکاسان مردم‌نگاری ایران است و عکس‌هایش در عین سادگی، عمیق و از جهاتی شاعرانه است».
***
رونق تئاتر در پایتخت
رشد مخاطب تئاتر و افزایش عایدی گیشه نکاتی است که در آمار اعلامی اخیر تئاترشهر به وضوح دیده می‌شود. آمار هفتگی فروش و تماشاگران نمایش‌های به صحنه رفته در مجموعه تئاترشهر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 10 شهریورماه حکایت از آن دارد که تئاتر مخاطبان خود را بازیافته و حتی شاهد پدیده نمایش‌های کم‌هزینه و بی‌ادعا اما با فروش بالای یک‌ میلیارد تومانی در سالن‌های کوچک هستیم. وجود نمایش‌های تکراری و استفاده تئاترشهر از آثاری که در دیگر تماشاخانه‌ها موفق بوده‌اند از نکات قابل توجه این آمار است، البته اکثر این نمایش‌ها از تماشاخانه‌های دیگر به تئاترشهر رسیده‌اند و حتی نمایشی مانند «بک تو بلک» بارها در تماشاخانه‌های مختلف اجرا داشته و موفق بوده است.
آمار هفتگی فروش و تماشاگران ۹ نمایش روی صحنه در تالار‌های اصلی، چهارسو، قشقایی، سایه و کارگاه نمایش مجموعه تئاترشهر، همچنین نمایش‌های تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۱۰ شهریورماه ۱۴۰۲ گواهی‌دهنده همین اتفاق است، هر چند باید مجموعه‌ای مانند تئاترشهر خود نمایش‌های موفقی را به تئاتر کشور معرفی کند، نه اینکه از نمایش‌های موفق دیگر سالن‌ها بهره ببرد.
بنا بر اعلام مجموعه تئاترشهر، نمایش «بک تو بلک» به کارگردانی سجاد افشاریان که از روز ۲۶ مردادماه در تالار اصلی با ظرفیت ۵۷۹ تماشاگر و قیمت بلیت ۲۰۰،۱۵۰ و ۱۰۰ هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده با مجموع ۲۰ اجرا و میزبانی از ۱۱ هزار و ۴۵۳ مخاطب (که نشان‌دهنده پر شدن 98 درصدی صندلی‌هاست) یک میلیارد و ۸۳۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان فروش داشته است. همچنین نمایش «چخفته» به کارگردانی اشکان پیردل زنده که نخست در تالار سایه به صحنه رفت، در اجرای تمدیدی خود از روز دوشنبه ۳۰ مردادماه در تالار چهارسو با ظرفیت ۱۳۲ نفر با مجموع ۲۵ اجرا و ۲ هزار و ۲۰۲ تماشاگر، فروشی معادل ۲۰۸ میلیون و ۹۲۳ هزار تومان داشته است.
***
نعیمه نظام‌دوست:
چرا به همه بازیگران کار نمی‌رسد؟
نعیمه نظام‌دوست، بازیگر سینما و تلویزیون درباره بیماری آرش میراحمدی بازیگر طنز تلویزیون گفت: «متاسفانه ما و خود وی چند روز است از بیماری قطعی او باخبر شده‌ایم. میراحمدی تقریبا ۸ ماه بود در فضای مجازی فعالیت نداشت و من فکر می‌کردم میل شخصی اوست. ماه گذشته ایشان را دیدم که بسیار ضعیف و لاغر شده بود، وقتی علت آن را جویا شدم آرش گفت کمی از افسردگی و ناراحتی روده رنج می‌برد. مدت‌ها در حال آزمایش دادن بود که در نهایت سرطان پانکراس تشخیص داده شد». بازیگر مجموعه‌های تلویزیونی محله گل و بلبل و بچه محل در گفت‌وگو با توانا ادامه داد: «دیروز با پژمان بازغی که در حال حاضر رئیس انجمن بازیگران است صحبت کردم که پیگیر حال آرش شد و قرار بر این شد بیمه تکمیلی میراحمدی را درست کند. صحبت‌های مختلفی برای بحث پزشکی و بیمه‌ای انجام شده است که در حال پیگیری آن هستیم. امروز هم با آقای بازغی جلسه‌ای دارم تا ببینیم چه کارهایی برای آرش میراحمدی می‌توانیم انجام دهیم تا روند درمانش راحت‌تر طی شود».
وی ضمن انتقاد از مسؤولانی که باید به فکر مشکلات مالی بازیگران باشند، تاکید کرد: «مسؤولان بیش از اینکه به فکر مشکلات عوامل سینما باشند به فکر حاشیه هستند. چرا باید بازیگری چند سال بیکار باشد. کسی که 30 سال است زندگی خود را پای این حرفه گذاشته چرا باید الان بیکار باشد و از عهده مخارج زندگی خود برنیاید. کارگردانی را می‌شناسم که در حال حاضر مسافرکشی می‌کند».
نظام‌دوست در نهایت این پرسش را مطرح کرد که «در حال حاضر چندتا بازیگر داریم که بیکار در خانه هستند؟» و پیشنهاد کرد «باید تقسیم کار صورت گیرد تا به همه بازیگران کار برسد، نه اینکه تنها تعدادی از بازیگران نقش‌ها را برعهده داشته باشند. باید مدیریت باشد تا به یک نفر در سال چند تا کار نرسد و نفر دیگر بیکار باشد. متاسفانه زمانی هم که کار هست پول نیست».

Page Generated in 0/0053 sec