printlogo


کد خبر: 266708تاریخ: 1402/6/13 00:00
معاون حقوقی رئیس‌جمهور ضمن بیان اینکه دعوای وزارت دفاع علیه آمریکا بزرگ‌ترین پرونده حقوقی بین ایران و آمریکاست، به تشریح آخرین وضعیت پرونده ترور شهید سلیمانی پرداخت
اخطار به آمریکا؛ ایران در پرونده ترور شهید سلیمانی جدی است

گروه سیاسی: معاون حقوقی رئیس‌جمهور با حضور در یک برنامه تلویزیونی ضمن اشاره و توضیح شرایط پرونده‌های حقوقی جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین‌المللی، به آخرین ‌وضعیت پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی پرداخت. محمد دهقان در این باره اظهار داشت: پرونده ترور شهید سلیمانی از مهم‌ترین پرونده‌هایی است که مسؤولیت آن به عهده مرکز امور حقوقی بین‌المللی معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری است. در ابتدای دولت روند رسیدگی به این پرونده متوقف بود. بعد از ترور ناجوانمردانه شهید سلیمانی مدتی در کشور اختلاف بر سر این بود که چگونه با این پرونده مواجه شویم. خوشبختانه در دولت آیت‌الله رئیسی این کار به صورت تخصصی انجام گرفت و نظرات وکلای بین‌المللی برای رسیدگی به پرونده اخذ شد.
وی در ادامه با بیان‌ اینکه آماده اقامه دعوا در پرونده ترور شهید سلیمانی هستیم، تاکید کرد: طی روزهای پیش رو اخطار لازم به آمریکا داده می‌شود. بعد از ارائه زمان ۶ ماهه برای داوری، طبق مقررات دیوان بین‌المللی دادگستری باید آنها را دعوت به داوری کنیم. اگر آنها داوری را قبول نکردند، بهار ۱۴۰۳ ایران دعوای خود در پرونده ترور شهید سلیمانی را در سازمان بین‌المللی دادگستری ثبت می‌کند. بر این اساس روند دعوای حقوقی شروع شده و دعوت به مذاکره است که حدود ۲ ماه زمان نیاز دارد. معاون حقوقی رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: دهم فروردین امسال درباره یکی از دعواهایی که مربوط به اموال جمهوری اسلامی ایران بود، رای صادر شد. در این پرونده آمریکا عهدنامه مودت را نقض کرده و برخی اموال جمهوری اسلامی توسط آنها توقیف شده بود. در این مورد در دولت گذشته شکایت اقامه شد اما پیگیری لازم نشد و در نهایت در دولت سیزدهم اقدامات لازم انجام و عملیات حقوقی خوبی طراحی و دولت آمریکا برای نخستین‌بار در این سطح محکوم شد.
معاون حقوقی رئیس‌جمهور گفت: دیوان بین‌المللی دادگستری از ۵ قاره جهان قضاتی دارد که رای به نفع جمهوری اسلامی ایران صادر کردند و در زمینه خساراتی که به جمهوری اسلامی ایران وارد شده ۲ سال مهلت داده شد خسارت توسط آمریکا پرداخت شود. البته باید با آنها درباره خسارت توافق کنیم و اگر نتوانیم به تفاهم برسیم، دیوان بین‌المللی دادگستری در رای‌ آورده که راساً میزان خسارت را تعیین خواهد کرد.
دهقان یادآور شد: البته ما آنجا ۲ دسته از مبالغ را داشتیم؛ یک دسته از مبالغ مربوط به بانک مرکزی بود و دیوان در این زمینه اعلام عدم صلاحیت کرد. یک دسته هم مبالغ مربوط به سایر بانک‌ها و شرکت‌هاست که اکنون نمی‌دانیم دقیقا چقدر برای آن در نهایت رای صادر می‌شود اما پیش‌بینی ما چندده میلیون دلار است.
وی تاکید کرد: هر چند تقاضای ما بیش از این بود که درباره بانک مرکزی به نتیجه نرسیدیم ولی در عین حال حق ما باقی است. در این رای به نحوی حق به جمهوری اسلامی داده شده است اما عهدنامه مودت شامل بانک مرکزی نشد ولی در آنجا هم در اصل رای به نفع ما بود.
معاون حقوقی رئیس‌جمهوری ادامه داد: دعوای بسیار مهم دیگری درباره تحریم‌ها داریم و چند ماه پیش 10 جلد مدارک را در زمینه آثار تحریم‌های آمریکا علیه ایران ارائه دادیم و آمریکا ۳ ماه دیگر فرصت دارد لایحه نهایی خود را ثبت کند. بعد از آن شاید جلسه استماع ما خرداد سال آینده برگزار ‌شود و نیمه دوم سال آینده شور تمام و رای صادر می‌شود.
وی یادآور شد: یک دعوا هم کانادا، اوکراین، سوئد و انگلستان علیه ما طراحی کردند که راجع به سقوط هواپیمای اوکراینی است که بی‌پایه است، زیرا ما را متهم به این کردند که عمدا این هواپیما را ساقط کردیم. در حالی که بر اساس نظریه شورای ایکائو آن دعوا بی‌پایه است و به نتیجه نخواهد رسید. هر چند ما مقدمات دفاع خودمان را فراهم کرده‌ایم.
معاون حقوقی رئیس‌جمهوری با بیان اینکه در دیوان داوری ایران و آمریکا هم دعوا‌هایی داریم که اکثر آنها تمام شده است، اظهار کرد: تاکنون آمریکا را به بیش از ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در سال‌های بعد از انقلاب محکوم کرده‌ایم و آمریکا هم ما را تقریبا ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار محکوم کرده است.
دهقان همچنین با اشاره به دعوای وزارت دفاع علیه آمریکا گفت: این دعوا ۲ پرونده را شامل می‌شود و بزرگ‌ترین پرونده بعد از انقلاب بین ما و آمریکاست که در دولت سیزدهم در حال پیگیری است. وضعیت به نفع ما است و در حال شور هستند که جلسه استماع آن هم تمام شده و امیدواریم تا سال آینده این رای صادر و تعیین تکلیف شود.

Page Generated in 0/0055 sec