printlogo


کد خبر: 266714تاریخ: 1402/6/13 00:00
ادامه جنگ داخلی در سرزمین‌های اشغالی سرپرست پلیس تل‌آویو: برای این حجم از درگیری با معترضان آفریقایی آماده نبودیم
کمدی اسرائیل

گروه بین‌الملل: تعداد زخمی‌های درگیری صهیونیست‌های اریتره‌ای و سودانی‌تبار با نظامیان صهیونیست در تل‌آویو به ۱۷۰ نفر رسیده است که این موضوع موجب شوکه شدن پلیس رژیم صهیونیستی شده است. به گزارش روزنامه صهیونیستی اورشلیم پست، دفتر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد وی را در جریان اعتراضات صهیونیست‌های اریتره‌ای‌تبار قرار داده است. بر اساس این گزارش، «یعقوب شبتای» رئیس کل پلیس رژیم صهیونیستی نیز قرار است با «پرتز امار» سرپرست پلیس تل‌آویو دیدار و درباره آخرین تحولات مربوط به اعتراضات گفت‌وگو کند. سرپرست پلیس تل‌آویو اعلام کرد: پلیس برای این حجم از خشونت آماده نبود. وی میزان خشونت و ویرانی ناشی از اعتراضات را شوکه‌کننده اعلام کرد. بر اساس گزارش رسانه‌های صهیونیستی، اعتراضات صبح شنبه از مناطق شمال تل‌آویو آغاز و بعدازظهر به مناطق جنوب کشیده شد. معترضان به برگزاری کنفرانسی در حمایت از حاکمیت اریتره در سفارت این کشور در تل‌آویو اعتراض داشتند. در این میان، عده‌ای از اریتره‌ای‌تبارها نیز موافق برگزاری کنفرانس بوده و با اریتره‌ای‌تبارهای مخالف برگزاری این کنفرانس درگیر شدند. پلیس رژیم صهیونیستی نیز با هر دو گروه وارد درگیری شد. سازمان‌های وابسته به صهیونیست‌های آفریقایی‌تبار اعلام کرده‌اند پیش از این به کابینه رژیم صهیونیستی و پلیس درباره برگزاری این مراسم در سفارت اریتره هشدار داده بودند. نهادهای پزشکی و رسانه‌های رژیم صهیونیستی تعداد زخمی‌های درگیری‌های شنبه بین صهیونیست‌های آفریقایی‌تبار معترض و نیروهای پلیس این رژیم در تل‌آویو را بیش از 170 نفر اعلام کردند.
روزنامه صهیونیستی تایمز اسرائیل پیش از این خبر داده بود نیروهای پلیس این رژیم از سلاح گرم علیه معترضان استفاده کرده‌اند. بر اساس این گزارش، سودانی‌تبارها نیز در این اعتراضات شرکت کرده‌اند و تظاهرات‌کنندگان با همه ابزارهای ممکن از جمله سنگ، به پلیس حمله کردند. معترضان همچنین قصد تصرف مکان برگزاری این کنفرانس را داشتند و اقدام به شکستن شیشه خودروهای عمومی و تخریب یک خودروی پلیس کردند. یهودیان آسیایی و آفریقایی‌تبار که در سرزمین‌های اشغالی تحت عنوان یهودیان «مزراحی» شناخته می‌شوند، در مقابل یهودیان اشکنازی که یهودیان اروپایی و آمریکایی هستند، افراد درجه دوم محسوب می‌شوند. همواره بیشتر مقامات ارشد کنست (پارلمان) و کابینه رژیم صهیونیستی از یهودیان اشکنازی بوده‌اند. گسست قومی، نژادی، زبانی و فکری بین صهیونیست‌ها در رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر تشدید شده است. بسیاری از کارشناسان، ناآرامی‌های اخیر در سرزمین‌های اشغالی و ناتوانی سران این رژیم برای تشکیل یک کابینه باثبات برای آرام کردن اوضاع را مقدمه انحلال این رژیم ارزیابی کرده‌اند. در این میان بنیامین نتانیاهو با برگزاری نشستی با حضور وزرای کابینه درباره صهیونیست‌های اریتره‌ای‌تبار تصمیم‌گیری کرد.
طبق بیانیه دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، نتانیاهو در این نشست اعلام کرد همه آنها از سرزمین‌های اشغالی کوچانده خواهند شد. وی تاکید کرد: حوادث شنبه از خط قرمزها عبور کرد و این ناآرامی و خونریزی چیزی است که ما نمی‌توانیم آن را بپذیریم و خواستار اتخاذ تدابیر شدید علیه معترضان از جمله اخراج فوری آنها هستیم. نتانیاهو همچنین به نهادهای مربوط دستور داده است بتدریج طرحی برای اخراج همه مهاجران «غیرقانونی» از سرزمین‌های اشغالی را تهیه کنند. نتانیاهو مهاجرت غیرقانونی از آفریقا را تهدیدی واقعی برای آینده رژیم صهیونیستی ارزیابی کرد و گفت: «ما با ساختن حصار امنیتی در مرز با مصر با این تهدید مقابله کرده‌ایم اما هنوز مشکل کسانی که قبل از ساخته شدن این حصار وارد شده‌اند، وجود دارد و این افراد ده‌ها هزار مهاجر غیرقانونی هستند».
وی همچنین ادامه داد: «ما ۱۲ هزار نفر از آنها را متقاعد کردیم که داوطلبانه و از طریق برنامه‌های مشخص اسرائیل را ترک کنند و تعدادی از اقدامات را پیشنهاد کردیم اما متاسفانه توسط دادگاه عالی رد شد. درگیری‌ها روز شنبه میان اریتره‌ای‌های طرفدار «ایسایاس آفورکی» رئیس‌جمهور اریتره و پناهجویان مخالف آغاز شد که سعی داشتند مانع برگزاری جشن در سفارت این کشور در تل‌آویو شوند، در ادامه نیز به درگیری میان پناهجویان و نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی کشیده شد. نیروهای پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی استفاده کرده و پناهجویان را با باتوم زدند، حتی آنها را با گلوله‌های جنگی هدف قرار دادند که در نتیجه آن تعدادی از معترضان زخمی شدند که وضعیت برخی از آنها وخیم گزارش شد. همچنین تعدادی از نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی در این درگیری‌ها زخمی شدند.
ایتمار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در جلسه‌ای با نتانیاهو، از وی خواست پلیس  تظاهرات‌کنندگان اریتره‌ای را از اراضی اشغالی اخراج کند که نتانیاهو در پاسخ گفت «این اقدامات باید در حضور مشاور قضایی بررسی شود». شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از برخی مسؤولان آگاه از دستگاه قضایی که نام‌شان فاش نشد، اعلام کرد این کار غیرممکن است. این منابع در ادامه پیشنهاد دادند امکان اجرای بازداشت‌های اداری بررسی شود. بن گویر قصد دارد از موشه اربیل، وزیر امور داخلی رژیم صهیونیستی بخواهد فرآیند اخراج را آغاز کرده و اقدامات دیگری را علیه تظاهرات‌کنندگان اریتره‌ای در پیش بگیرد. اعتراضات اخیر پناهجویان اریتره‌ای‌ در اراضی اشغالی که با پرتاب سنگ، شکستن ویترین پاساژها و شیشه‌های خودروها همراه بود، به درگیری‌هایی با نیروهای پلیس و شلیک گلوله‌های واقعی به سمت تظاهرات‌کنندگان ختم شد. پلیس رژیم صهیونیستی پیش‌تر مدعی شده بود «از زمان تحولات اکتبر ۲۰۰۰ (انتفاضه قدس و مسجدالاقصی) این نخستین‌بار است که از گلوله واقعی علیه تظاهرات‌کنندگان استفاده می‌شود. بر این اساس بخش تحقیقات از نیروهای پلیس (ماهاش) تحقیقاتی را درباره ابعاد مختلف شلیک گلوله واقعی به تظاهرات‌کنندگان اریتره‌ای آغاز کرده است».
* گزارش مرکز آمریکایی از حضور رژیم صهیونیستی در اریتره
موسسه تحقیقاتی «استراتفور» آمریکا که از مهم‌ترین موسسات مطالعاتی فعال در حوزه امنیتی و اطلاعاتی است، در گزارشی از فعالیت رژیم اسرائیل در کشور اریتره نوشت.
به نوشته این موسسه به نقل از منابع دیپلماتیک و رسانه‌ای، رژیم صهیونیستی در اریتره، هر چند حضور نظامی کوچکی دارد اما این حضور، موثر و قابل توجه است.
طبق این گزارش، رژیم اسرائیل واحدهای دریایی کوچکی در مجمع‌الجزایر «دالاک» و بندر «ماساوا» (به عنوان بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین بندر تجاری اریتره) و همچنین یک مرکز شنود در کوه‌های «امبار سویرا» مستقر کرده است.
استراتفور نوشت هدف اصلی رژیم اسرائیل، جمع‌آوری اطلاعات برای نظارت بر فعالیت‌های ایران در منطقه و دیگر تحرکات در دریای سرخ است.
روزنامه اسرائیلی معاریو نیز در بررسی گزارش استراتفور نوشت هدف اصلی این حضور به احتمال زیاد تعقیب کشتی‌هایی است که به سمت سودان می‌روند تا تجهیزات نظامی را از آنجا به نوار غزه منتقل کنند.
در ادامه گزارش این موسسه تحقیقاتی آمده است که دولت اسمره (پایتخت اریتره) به دلایل امنیتی و سیاسی به دنبال دوستی با رژیم اسرائیل است و می‌خواهد از اسرائیل برای تأثیرگذاری بر ایالات‌متحده آمریکا - متحد اسرائیل و اتیوپی - در تصمیم‌گیری‌های مربوط به آن در مجامع بین‌المللی استفاده کند.
اریتره همچنین خواهان این است از طریق این دوستی به قابلیت‌های دفاع هوایی دست یابد تا بتواند هرگونه حمله احتمالی از اتیوپی را دفع کند.
استراتفور همچنین نوشت همکاری با اسرائیل برای اریتره راهی برای برای ایجاد تعادل در روابط خود با تهران است.
در ادامه این گزارش آمده است: «اریتره به موازات روابط خود با اسرائیل، روابط خوبی نیز با ایران دارد. تهران علاقه زیادی به حضور در این منطقه از آفریقا دارد. دلیل اصلی این امر به تمایل این کشور به کنترل تنگه باب‌المندب و خط دریایی به سمت کانال سوئز بازمی‌گردد. تهران سال 2008 قراردادی را با اریتره برای استقرار یک واحد نظامی در شهر ساحلی عصب امضا کرد».
از سوی دیگر به نوشته استراتفور، رژیم اسرائیل نمی‌خواهد به روابط خود با اتیوپی و سایر کشورهای منطقه شرق آفریقا آسیب بزند؛ تل‌آویو علاقه زیادی به افزایش نفوذ خود در این منطقه دارد، بویژه در ارتباط با سودان که پیش از این روابط خوبی با حماس داشت. طبق این گزارش، رژیم صهیونیستی همچنین طی سال‌های اخیر همکاری‌های امنیتی خود را با سودان جنوبی و کنیا گسترش داده است. با تمام این احوال، رژیم صهیونیستی تیر سال گذشته مجبور به بستن سفارتخانه خود در اریتره شد و پس از اینکه دولت اسمره چندین‌بار با ورود سفیر این رژیم به اریتره مخالفت کرد، تل‌آویو به ناچار دست به تعطیلی سفارت خود زد.
آخرین سفیر رژیم صهیونیستی اکتبر ۲۰۱۸ اریتره را ترک کرد و از آن زمان تاکنون هیچ سفیری از این رژیم در اسمره تعیین نشده است و وزارت خارجه این رژیم هر از گاهی یک مسؤول موقت را در سفارت تعیین می‌کند.
رژیم صهیونیستی جولای سال گذشته نیز «اسماعیل خالدی» را به عنوان سفیر این رژیم در اریتره تعیین کرد اما دولت این کشور با آن موافقت نکرد. اریتره دلایل خاصی را برای مخالفت خود اعلام نکرده اما برخی‌ها روابط تل‌آویو با سودان یا جنگ در اتیوپی و مداخله تل‌آویو در آن را علت این مخالفت اریتره می‌دانند.

Page Generated in 0/0056 sec