printlogo


کد خبر: 266715تاریخ: 1402/6/13 00:00
امیر‌عبداللهیان در دیدار وزیر خارجه ترکیه: انسداد مسیرهای ترانزیتی را قبول نمی‌کنیم
قابل توجه هاکان
* هاکان فیدان: رئیسی در همین چند روز به ترکیه سفر خواهد کرد

گروه سیاست خارجی: وزیر خارجه ترکیه برای نخستین بار بعد از انتصاب به این سمت با سفر به تهران با همتای ایرانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد. 
به گزارش «وطن امروز»، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از «هاکان فیدان» همتای ترکیه‌ای خود در محل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران استقبال کرد. پس از مراسم استقبال، دیپلمات‌های ارشد ایران و ترکیه به گفت‌وگو نشستند.  «علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران نیز در این گفت‌وگو حضور داشت. 
این نخستین سفر هاکان فیدان به ایران در مقام وزیر خارجه ترکیه است. وزارت خارجه ترکیه روز شنبه اعلام کرد فیدان طی این سفر، «درباره فرصت‌های توسعه همکاری‌های آنکارا با ایران در تمام حوزه‌ها» گفت‌وگو خواهد کرد. 
به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین محورهای رایزنی امیرعبداللهیان و فیدان موضوع سوریه و همچنین مسائل دوجانبه امنیتی و مرزی بین ۲ کشور باشد.
گفت‌وگوهای ۲ وزیر در روز گذشته که بیش از ۴ ساعت پشت درهای بسته صورت گرفت نشان می‌دهد حجم مباحث بین تهران و آنکارا به قدری زیاد و پر از نکته‌های مختلف است که ۲ وزیر اهتمام جدی برای پیشبرد آنها دارند. 
موضوعات منطقه‌ای، اقتصادی، امنیتی، همچنین مساله سوریه از پرونده‌های مهم بین ۲ کشور است که فیدان قصد دارد بعد از فارغ شدن از ریاست میت و انتقالش به وزارت خارجه ترکیه روی این موضوعات با ایران به جمع‌بندی برسد. 
وزیر امور خارجه در نشست خبری با همتای ترک خود با اشاره به پیگیری توافقات دیدار اخیر اردوغان و رئیسی گفت: گفت‌وگوهای مفصل و نتیجه‌بخشی بین هیات‌های ایرانی و ترکیه‌ای صورت پذیرفت.  
امیرعبداللهیان با بیان اینکه قرارداد همکاری‌های راهبردی مشترک بین ایران و ترکیه در این نشست بررسی شد، افزود: اتفاق نظر داریم که سازوکار موجود بین تهران و آنکارا دوباره باید فعال شود و نشست‌های تخصصی برای رفع موانع آن در دستور کار قرار گیرد. 
وی ادامه داد: ایران و ترکیه قرار گذاشتند هدف‌گذاری تبادل اقتصادی آنها به ۳۰ میلیارد یورو برسد. 
وزیر امور خارجه با بیان اینکه مسیرهای ترانزیتی در منطقه جای رقابت نیست، بلکه جایی برای تکمیل همکاری‌های بین تهران و آنکاراست، گفت: در مساله قفقاز تاکید کردیم زمان جنگ پایان یافته و باید صلح و مذاکره انجام شود. از گفت‌وگوی ایروان و باکو حمایت می‌کنیم و هر اقدام برای مسدود کردن مسیرهای ترانزیتی را قبول نمی‌کنیم.  
امیرعبداللهیان با بیان اینکه موضوع سوریه در این نشست مورد بررسی قرار گرفت، ادامه داد: نگرانی‌های سوریه و ترکیه درباره تروریسم و آوارگان باید در نظر گرفته شود و این موارد با مذاکره برطرف شود. 
در این نشست هاکان فیدانه، وزیر خارجه ترکیه هم با اشاره به روابط دوجانبه مثبت و خوب 2 کشور گفت: در روزهای آتی در ترکیه پذیرای رئیس‌جمهور ایران خواهیم بود. 
فیدان با بیان اینکه پس از زلزله ترکیه، ایران و ما یک بار دیگر همبستگی خود با یکدیگر را نشان دادیم، ادامه داد: روابط دوجانبه ایران و ترکیه کاملا دوستانه است. 
وی ادامه داد: در چارچوب هشتمین نشست شورای عالی ایران- ترکیه، در روزهای آینده پذیرای رئیس‌جمهور ایران خواهیم بود و ایشان با رئیس‌جمهور ترکیه ملاقات خواهد کرد.

Page Generated in 0/0058 sec