printlogo


کد خبر: 266718تاریخ: 1402/6/13 00:00
گفت‌وگوی «وطن امروز» با رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی
پاییز پربارش با ال‌نینو
* احد وظیفه: با فعال شدن پدیده ال‌نینو بارش‌ها از پاییز نرمال و فرانرمال می‌شود

گروه اجتماعی: «طبق بررسی آماری برگرفته از شاخص‌های بزرگ‌مقیاس وضعیت جوی، پیش‌بینی می‌شود فصل پاییز و اوایل زمستان سال جاری با فعال شدن پدیده «ال‌نینو» روی اقیانوس آرام و تاثیر آن بر وضعیت جوی ایران، بارش‌های نرمال و فرانرمالی در کشور رخ دهد»؛ این جمله را دیروز رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با «وطن امروز» اعلام کرد و گفت: همزمان با فعال شدن پدیده ال‌نینو، بارش‌های گسترده و افزایش دما در فصل پاییز پیش‌بینی می‌شود و احتمال وقوع پدیده سیلاب در این فصل محتمل است، بنابراین سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط باید خود را برای جلوگیری از مخاطرات احتمالی چنین بارش‌هایی آماده کنند.
احد وظیفه با بیان اینکه بارندگی‌های تند در خیلی از مناطق کشور به دلیل تخریب مراتع در بالادست، پیچ و خم رودخانه‌ها و نبود آبخیزداری گسترده معمولا باعث ایجاد خسارت می‌شود، افزود: طبق پیش‌بینی‌‌ها بارش‌ها پاییز امسال با افزایش 50 تا 60 درصدی در برخی مناطق کشور همراه است که این بارش‌ها بعضا احتمال دارد در پی فعال شدن پدیده ال‌نینو شدید باشد.
وظیفه خاطرنشان کرد: طی 50 سال گذشته پدیده ال‌نینو 11 بار وضعیت جوی کشور را تحت تاثیر قرار داده است، بنابراین بررسی بزرگ‌مقیاس پیش‌بینی‌‌ها از وضعیت جوی کشور در ماه‌های پیش رو حکایت از بارش‌های مناسب بویژه در نیمه دوم پاییز در حد نرمال و حتی فرانرمال دارد.
رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور در ادامه گفت: براساس آخرین داده‌های مشاهداتی، ناهنجاری «ال‌نینو» به‌ سرعت در حال رشد است و انتظار می‌رود یک رویداد قوی ال‌نینو ایجاد شود که اثر مثبت بر بارش کشور خواهد گذاشت. وظیفه درباره رشد ناهنجاری ال‌نینو و تاثیرات آن بر بارش‌های کشور اظهار کرد: تحقیقات آماری نشان داده است معمولا با رویداد ال‌نینو بارش تجمعی پاییزی در ایران در شرایط نرمال و فراتر از نرمال قرار می‌گیرد و برعکس در شرایط «لانینا» در غالب استان‌های کشور جمع بارش‌های پاییزی به کمتر از نرمال گرایش دارد. وی افزود: در 3 سال اخیر -تا انتهای سال ١٤٠١- شرایط لانینای متوسط در محدوده استوایی اقیانوس آرام حاکم بود که بارش‌های پاییزی کشور در این 3 سال بشدت کمتر از نرمال بود. رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: امسال شرایط دورپیوند نوسان جنوبی موسوم به «اِنسو» خاص است و برخلاف گذشته این شاخص پس از پایان فاز لانینا، وارد فاز خنثی نشد و مستقیم وارد فاز ال‌نینو شده است.
وظیفه تصریح کرد: پاییز و زمستان آینده با احتمال قوی با رویداد النینوی متوسط مواجه خواهیم بود که در صورت همراهی سایر عوامل موثر انتظار می‌رود بارش تجمعی مناطق مختلف کشور در پاییز و نیمه اول زمستان امسال بویژه در نیمه غربی به مقدار نرمال و بیشتر از نرمال برسد.
اخیرا نیز رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور در گفت‌وگو با «وطن امروز» گفت: تحلیل جدیدترین نقشه‌های پیش‌بینی فصلی جوی ایستگاه‌های هواشناسی، بیانگر آن است وضعیت بارش‌ها طی ماه‌های آینده در اغلب نقاط کشور نرمال و در برخی مناطق فرانرمال خواهد بود. صادق ضیاییان با بیان اینکه انتظار این است بارش‌های پاییزی امسال نسبت به پارسا ل بیشتر شود، افزود: پیش‌بینی پدیده‌های جوی معمولا تا 3 ماه می‌تواند درست باشد اما با توجه به نقشه‌ها و تحلیل پدیده‌های جوی می‌توان گفت بارش‌های ۳ ماه آینده امسال نسبت به سالی که گذشت 50 تا 60 درصد بیشتر خواهد بود. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور اضافه کرد: آنطور که نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد، شرایط بارندگی‌ها در سال آبی پیش رو بویژه در فصل پاییز در اغلب نقاط کشور نرمال و در مناطقی چون شمال، شمال غرب و شرق کشور بویژه حاشیه زاگرس بیش از نرمال خواهد بود. همچنین مدیرکل هواشناسی استان تهران گفت: طی ۳ ماه آینده متوسط دمای هوا در سطح استان تا یک درجه سلسیوس بالاتر از نرمال برآورد و متوسط بارش استان در حد نرمال و برای ۲ ماه آبان و آذر بیشتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود.

Page Generated in 0/0054 sec