printlogo


کد خبر: 266720تاریخ: 1402/6/14 00:00
شیعیان و آزادگان در چهار گوشه جهان همپای زائران کربلا به تعظیم مناسک چهلم شهدای عاشورا پرداختند
اربعین بدون مرز

بسیاری از عاشقان حسین و حقیقت‌جویان، در گوشه و کنار کره خاکی همپای خیل عظیم زائران کربلا، پا در مسیر نمادین اربعین گذاشته‌اند. در این میان حضور زائرانی با ملیت‌ها و حتی ادیان و مذاهب مختلف در راهپیمایی بزرگداشت سالروز اربعین شهدای کربلا بین نجف و حرم سیدالشهدا(ع) در کربلای معلی چشمگیر است.
در فاصله یک روز تا موعد اربعین شهدای قیام عاشورا، حضور پررنگ هموطنان‌مان که همچنان در این مسیر به سمت میعادگاه عاشقان حسین می‌شتابند، مثال‌زدنی است. بر اساس برخی گزارش‌ها، امسال احتمالا شاهد بیشترین میزان مشارکت تاریخی هموطنان‌مان در این مناسک و همچنین بیشترین میزان مشارکت غیرعراقی‌ها در آن خواهیم بود.
در حالی که نزدیک به ۴۰ روز از زمان آغاز ثبت‌نام متقاضیان شرکت در پیاده‌روی اربعین در سامانه سماح می‌گذرد، همچنان روند ثبت‌نام با شیب ملایمی در حال افزایش است. تا ظهر دیروز ۳ میلیون و ۳۵ هزار و ۴۶۱ نفر در این سامانه اقدام به ثبت‌نام کرده‌ بودند که از این تعداد، ۲ میلیون و ۷۶۵ هزار و ۱۲۹ نفر با پرداخت حق بیمه، ثبت‌نام خود را تکمیل و قطعی کرده بودند.
بنا به گزارش‌های مختلف، دیروز افزایش تعداد زائران در عمودهای پایانی مسیر کاملا مشهود بود. به همین نسبت تعداد موکب‌ها هم افزایش یافته است. با این حال مشاهده می‌شود هنوز بسیاری پس از زیارت حرم امیرالمومنین(ع) تازه از نجف اشرف در حال حرکت هستند و عمودهای ابتدایی مسیر نجف تا کربلا مملو از جمعیت است. 
یکشنبه شب عمود ۱۴۵۰ به بعد مسیر نجف -کربلا که به باب‌القبله حرم حضرت عباس(ع) ختم می‌شود، مملو ‌از جمعیت بود به طوری که نیروهای امنیتی برای جلوگیری از ازدحام جمعیت مجبور شدند قسمتی از کنار پله‌های آهنی در بین‌الحرمین را به بانوان اختصاص دهند تا پس از کاهش جمعیت دوباره فضا برای تردد زوار عادی شود.
یکی از بزرگ‌ترین هیات‌های زیارتی اربعین امسال، خود را از هلند به قلب خاورمیانه رسانده است. این کاروان متشکل از چندین خودروی کاروان و مینی‌بوس است. 
بانویی که از هلند در مسیر اربعین شرکت کرده، می‌گوید: «این جمعیت و این پذیرایی بدون هیچ توقعی اصلا از نظر غربی‌ها قابل درک نیست. من هم تعجب می‌کنم چگونه ممکن است برخی اینچنین از دارایی خود بگذرند».
کاروانی دیگر به شیعیان داغستان روسیه اختصاص دارد که خود را از شمال قفقاز از خاک ایران و آذربایجان به میعادگاه رسانده‌اند. خانمی که از روسیه آمده با پرچم این کشور مزین به شعارهای عاشورایی گام برمی‌دارد و می‌گوید: «حضور این تعداد انسان در مراسم اربعین از کشورهای مختلف جهان، فقط می‌تواند به خاطر یک عشق باشد که آن هم امام حسین علیه‌السلام است. من نخستین‌بار است به راهپیمایی آمده‌ام و از همه کسانی که در این مسیر از کشورهای مختلف قدم برمی‌دارند، تشکر می‌کنم».
شنبه گذشته بود که با همکاری شهرداری‌های کرمان و سیرجان و ارتش جمهوری اسلامی ایران حدود 2 هزار زائرپاکستانی اربعین به مرز عراق رسیدند و حالا آنها در مسیر نجف به کربلا گام برمی‌دارند.
همچنین تصاویری از خدمت‌رسانی موکب مسیحیان به زائران اربعین حسینی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. رسانه‌های بین‌المللی از برپایی مراسم اربعین حسینی توسط شیعیان و محبان اهل‌بیت(ع) در چهارگوشه جهان خبر داده‌اند، بویژه در کشورهایی که بر اساس تقویم قمری زودتر از عراق، بیستم صفر را درک می‌کنند. در این میان تصاویر هیات بزرگی در سیدنی استرالیا جلب توجه می‌کند. 
مرکز زینبیه استانبول نیز شاهد برگزاری مراسم اربعین حسینی با حضور باشکوه عاشقان اهل بیت(ع) و همراهی استاندار استانبول، فرماندار پاشاک‌شهیر، نماینده علویان ترکیه و حسن دیدبان وابسته فرهنگی سرکنسولگری  کشورمان بود. این مراسم در سالن یحیی کمال‌بیاتلی منطقه هالکالی استانبول با تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم توسط شیخ حسین چاچا از علمای شیعه ترکیه آغاز شد، سپس آقای سلمانلی رئیس اتحادیه علمای جعفری ترکیه (جابر) به سخنرانی درباره مظلومیت سیدالشهدا پرداخت. معاون عزالدین دوغان از بنیاد جم علویان  ترکیه و شیخ صلاح‌الدین اوز گوندوز نیز برای سوگواران صحبت کردند. این مراسم با اجرای تئاتر اربعین از سوی جوانان مرکز زینبیه و مداحی برای اهل بیت(ع) به پایان رسید.
جمعی از محبان اهل بیت(ع) نیجریه در شهر مالوم‌فشی نیز پیاده‌روی اربعین را با پرچم‌های سرخ قیام حسینی برپا کردند. 
همچنین جمعی از دانش‌آموزان در مرکز فوزیه در ابوجا، پایتخت نیجریه گرد هم آمدند. در شهر یانگون، پایتخت میانمار هم مجلس عزاداری حسینی با حضور جمعی از بانوان مکتب اهل بیت(ع) برگزار شد. در بنگلادش نیز جمعی از پیروان مکتب اهل بیت(ع) در مرکز فاطمه زهرا(س) در شهر جسور گردهم آمدند. در ایالات متحده هم برگزاری پیاده‌روی اربعین حسینی در خیابان‌های مرکز شهر ایندیاناپولیس، همچنین در مرکز البشیر در شهر فینیکس گزارش شده است.
به گزارش ابنا، حجت‌الاسلام محمدرضا زیبایی‌نژاد، رئیس پژوهشکده زن و خانواده  معتقد است راهپیمایی اربعین سنت حسنه‌ای است که علما به تأسی از جابربن عبدالله انصاری بنا گذاشتند و این کار، شیعه را در مقیاس جهانی در موضع قدرت قرار می‌دهد.
* عشقی که سن و سال نمی‌شناسد
عشق به حسین(ع) سن و سال نمی‌شناسد. کودک، پیر و جوان همه خدمت به سیدالشهدا را توفیقی می‌دانند که باید قدرش را بدانند.
بر اساس گزارش فارس از حال و هوای راهپیمایی اربعین، برخی با پارچ‌های پلاستیکی و استیل، شربت توزیع می‌کنند و از زائران می‌خواهند دقایقی در کنار موکب آنها توقف کنند و از غذا یا نوشیدنی موکب آنها بخورند. این در حالی است که در روزهای اخیر گاه دمای هوای بین‌النهرین بویژه در مناطق بین نجف و کربلا به بالای 50 درجه سانتیگراد رسیده است. در چنین شرایطی اهمیت نقش موکب‌ها و البته اهالی منطقه برای پذیرایی زائران دوچندان می‌شود.
با توجه به گرمای هوا، توزیع آب و‌ نوشیدنی‌های سرد نه تنها در کربلا ‌‌و نجف بلکه در مسیر هم بسیار نظام‌مند است و مشکلی در زمینه خدمات‌رسانی وجود ندارد.
حضور کودکان در این مسیر دیدنی است. تشرف خانوادگی زائران پیاده‌روی اربعین روایتی از دلدادگی ‌به ارباب است. والدین با وجود گرمای هوا و سختی‌های سفر در این مسیر قدم برداشته‌اند تا فرزندان خود را نیز حسینی تربیت کنند.
البته در این بین افرادی هم هستند که وسط راه خسته شده و چندین عمود را با گاری و سه‌چرخه‌ طی می‌کنند اما وقتی سرحال می‌شوند، دوباره پیاده‌‌روی را ادامه می‌دهند.
* محفل شعر شهدای مقاومت 
امسال نخستین محفل شعر شهدای مقاومت با حضور شاعرانی از ایران و عراق در مسیر حله به کربلا برگزار شد. در این مراسم که با همت هسته عربی مجمع مردمی شاعران مقاومت برگزار شد، شاعران نام‌آشنای عرب ایرانی در کنار شاعران برجسته  عراقی با موضوع اربعین حسینی و مقاومت و قرآن به شعرخوانی پرداختند که با استقبال ویژه زائران روبه‌رو شد. محفل دوم شعر نیز شنبه شب به همت مجمع شاعران مقاومت و میزبانی موکب مناح (عمود 433) با مشارکت گروه سرود بین‌المللی زهرائیون و شاعرانی از لبنان و عراق و ایران برگزار شد.
* سرود هیأت دهه نودی‌ها در عمود 1392
ابوذر روحی، مداح سرشناس کشورمان که با سرود سلام فرمانده به شهرت رسید، در آستانه اربعین حسینی، همراه با گروه سرود شمیم ولایت یزد نسخه دوم سرود هیات دهه نودی‌ها را در عمود 1392 مسیر نجف به کربلا با عنوان «مع‌الحسین» اجرا کرد.
***
کارگردان عشق کوفی در نخستین زیارت اربعین
عشق کوفی تمجیدشده‌ترین سریال عاشورایی محرم و صفر امسال سیما، مخاطبان بسیاری در کشورمان دارد. این سریال روایتگر یک عشق در سال 61 هجری قمری در آستانه قیام عاشوراست که وقایع کوفه و کربلا، آن را دستخوش تغییراتی می‌کند. جالب اینکه  حسن آخوندپور، کارگردان و نویسنده این سریال  این روزها در جمع هنرمندان ایرانی در کربلا دیده می‌شود. وی که نخستین‌بار پیاده‌روی اربعین را تجربه کرده، در یک مستند درباره تفاوت خیابان‌های معروف دنیا با خیابان‌های شهر کربلا صحبت کرده است.

 


Page Generated in 0/0061 sec