printlogo


کد خبر: 266722تاریخ: 1402/6/14 00:00
وودی آلن، رومن پولانسکی و لوک بسون در معرض حملات رسانه‌ای هستند
خطر «‌بگیر بگیر» کارگردانان هالیوودی در ونیز

هشتادمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز کاملا تحت‌الشعاع مسائل بغرنج هالیوود قرار گرفته است. پس از آنکه هفته گذشته بخش اصلی نمایش افتتاحیه و فرش قرمز ونیز 2023 به خاطر اعتصاب انجمن‌های نویسندگان و بازیگران سینمای ایالات متحده از رونق افتاد، حالا 3 کارگردان مطرح جهان سینما که در این دوره شرکت کرده‌اند، به خاطر سابقه اتهامات جنسی با حملات رسانه‌ای مواجه شده و خطر دستگیری در خاک ایتالیا تهدیدشان می‌کند. نه ‌تنها فیلم «چلنجرز» جدیدترین ساخته کارگردان ایتالیایی «لوکا گوادانینو» به خاطر اعتصاب اتحادیه بازیگران ایالات متحده که آنها را از تبلیغ فیلم‌های استودیوها در جشنواره‌ها منع می‌کند، از برنامه افتتاحیه ونیز حذف و فیلم «فرمانده» بدون هیچ استقبال خاصی جایگزین شد؛که حتی نخستین نمایش جهانی برخی عناوین داغ سینمای آمریکا مثل «عروسکان رانندگی» اثر «اتا کوئن» به همین خاطر به تعویق افتاد و فرش قرمز نخستین نمایش جهانی فیلم «مائسترو» (استاد) اثر «بردلی کوپر» به عنوان کارگردان، نویسنده، تهیه‌کننده و بازیگر نیز لغو شد. حاشیه‌های هالیوودی این دوره اما به اینجا ختم نمی‌شود؛ به گزارش ایندی‌وایر، هشتادمین جشنواره فیلم ونیز، شاهد نمایش تازه‌ترین آثار فیلمسازان مطرحی چون وودی آلن، رومن پولانسکی و لوک بسون است؛ ۳ کارگردان آمریکایی، لهستانی و فرانسوی که در کنار کارنامه درخشان‌شان در سینمای هالیوود، سابقه شخصی بدنامی در جامعه دارند.
وودی آلن با فیلم «کودتای شانس»، رومن پولانسکی با فیلم «کاخ» و لوک بسون با فیلم «داگمن» در ونیز 2023 شرکت کرده‌اند اما رسانه‌های ایتالیایی و غربی این روزها بیش از آنکه درباره این آثار صحبت کنند، به اتهامات جنسی وارده علیه این 3 نفر می‌پردازند. 
پرونده‌های مفتوح یا مختومه اتهام تجاوز جنسی توسط این 3 کارگردان که به خاطر آن تحت تعقیب قضایی ایالات متحده و برخی از دیگر کشورهای اروپایی و آمریکایی قرار گرفته‌اند باعث شده افکار عمومی بشدت درباره حضور افتخار‌آمیز آنها روی فرش قرمز ونیز حساس شود. حال فشار زیادی بر برگزار‌کنندگان ونیز 2023 وجود دارد تا 3 فیلم کودتای شانس، کاخ و داگمن در این دوره تحریم شده و به نمایش درنیایند. از طرف دیگر برخی رسانه‌ها و سلبریتی‌های نزدیک به جریان فمینیستی، خواهان بازداشت آلن، پولانسکی و بسون طبق قوانین کشور ایتالیا شده‌اند.
لوک بسون اخیراً از اتهامات مطرح شده توسط «سند فان ‌روی» بازیگری که  سال 2018 این کارگردان را به تجاوز جنسی متهم کرده بود، تبرئه شد. وودی آلن نیز به‌ رغم روایت‌های متعدد آزار و اذیت که از سوی دخترخوانده‌اش دیلن علیه او مطرح شده، هنوز به صورت رسمی خاطی شناخته‌ نشده است. در مقابل، رومن پولانسکی در سال 1978 پس از اعتراف به تجاوز به یک دختر نوجوان 13 ساله در ایالات متحده تحت تعقیب قرار گرفت و خاک این کشور را ترک کرد. با این حال این کارگردان لهستانی آزادانه در کشورهای اتحادیه اروپایی تردد می‌کند، آن هم در حالی که 5 پرونده دیگر شکایت به خاطر آزار جنسی زنان در تعقیبش است. در همین راستا آلبرتو باربرا، رئیس جشنواره فیلم ونیز تلاش دارد جو را تلطیف کند و جلو حساس‌تر شدن موضوع را بگیرد. او این بهانه را مطرح کرده که تفاوت‌های عمده‌ای میان پیچیدگی‌ پرونده‌های هر یک از این 3 فیلمساز وجود دارد. 
باربرا می‌گوید:« چرا باید فیلم‌‌های وودی آلن و لوک بسون را به نمایش درنیاوریم، در حالی که آنها از نظر قانون گناهکار نیستند؟ چرا باید نسبت به آنها اینقدر سختگیری کنیم؟ ما باید به سیستم قضایی‌ ایمان داشته باشیم».
صحبت‌های او بازتاب دهنده جو متشنجی است که در روزهای اخیر روی فرش قرمز ونیز وجود داشته است. در عین حال توجیهات او مصداق عینی رفتار تزویرآمیز فرهنگ لیبرال غربی میان مردم عادی و سلبریتی‌های هالیوودی است. باربرا در این مورد توضیح می‌دهد: «من این موضوع را با همکارانم در میان گذاشتم و ما همگی می‌دانستیم با حملات و توهین‌هایی از سوی مخاطبان مواجه خواهیم شد اما تصمیم گرفتیم چنین اتفاقی را رقم بزنیم. قبول دارم شرایط کنونی، بسیار دشوار است اما تقریبا مطمئنم در چند دهه آینده، همه این مسائل را فراموش خواهند کرد!»

Page Generated in 0/0060 sec