printlogo


کد خبر: 266727تاریخ: 1402/6/14 00:00
دور دنیا

تأکید اردوغان و پوتین بر اهمیت توافق غلات
«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه دیروز به شهر سوچی سفر کرد و با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد. ۲ طرف در گفت‌وگوی کوتاهی مقابل رسانه‌ها در شهر سوچی پیش از آغاز گفت‌وگوهای رسمی، توافق صادرات غلات از بنادر اوکراین در دریای سیاه را اولویت نشست خود توصیف کردند. اردوغان در ابتدای این نشست با بیان اینکه نشست سوچی بسیار مهم است، گفت: «ما اقداماتی را برای ادامه استفاده از ارزهای ملی در مبادلات تجاری خود انجام خواهیم داد. ترکیه و روسیه پروژه‌های مهمی در زمینه گردشگری دارند». به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، وی ضمن تاکید بر اهمیت توافق غلات توضیح داد: «این موضوع، بخش بزرگی از گفت‌وگوهای امروز ما را تشکیل خواهد داد. کشورهای آفریقایی منتظر نتایج نشست امروز ما درباره توافق صادرات غلات هستند». رئیس جمهور ترکیه همچنین از روسیه به ‌دلیل کمک به خاموش کردن آتش‌سوزی‌های جنگلی در کشورش تشکر کرد. در ادامه این دیدار رئیس‌جمهور روسیه نیز اظهار داشت: «ما با رئیس‌جمهور ترکیه درباره آخرین تحولات اوکراین گفت‌وگو خواهیم کرد و آماده مذاکره برای احیای توافق غلات هستیم». به نوشته اسپوتنیک، پوتین با بیان اینکه روسیه به همکاری با ترکیه در زمینه انرژی اتمی ادامه خواهد داد، گفت: «ما با اطمینان در زمینه انرژی رو به جلو حرکت می‌کنیم و با خریداران عمده توافقاتی داریم». وی همچنین افزود: «آتش‌سوزی در ترکیه فاجعه بزرگی بود، بویژه که پس از فاجعه زلزله رخ داد. ما زمینه‌های همکاری گسترده‌ای با ترکیه داریم و بزودی مذاکرات خود را درباره مرکز توزیع گاز به پایان خواهیم رساند».
***
ابتکار بری برای انتخاب رئیس‌جمهور لبنان
«نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان طی سخنانی درباره آخرین تحولات سیاسی این کشور بویژه در پرونده ریاست‌جمهوری و ابتکاری که وی برای گفت‌وگوی ملی میان لبنانی‌ها مطرح کرده، گفت: باید یادآوری کنیم پارلمان مسؤولیت نجات کشور را بر عهده دارد. نبیه بری در گفت‌وگو با روزنامه الجمهوریه اظهار داشت: ما اگر با یکدیگر می‌نشستیم و گفت‌وگو می‌کردیم، رئیس‌جمهور ماه‌ها قبل انتخاب می‌شد و طی حداکثر ۲ ماه می‌توانستیم تکلیف پرونده ریاست‌جمهوری را روشن کنیم و کار به اینجا نمی‌رسید. ابتکاری که من برای گفت‌وگو مطرح کردم آخرین فرصتی است که نباید از دست بدهیم؛ البته اگر واقعا به فکر نجات لبنان و خروج از بحران و انتخاب رئیس‌جمهور هستیم. وی تصریح کرد: اساس ابتکار من این است که همه احزاب و نیروهای سیاسی بدون استثنا پای میز مذاکره بنشینند و هر تیمی هم نماینده خاص خودش را دارد. در حال حاضر می‌بینیم که پارلمان لبنان به ۲ جناح تقسیم شده؛ جناحی که خواستار گفت‌وگو و سپس انتخاب رئیس‌جمهور است و یک جناح دیگر که می‌خواهد اول رئیس‌جمهور را انتخاب کند و سپس وارد گفت‌وگو شود. من ابتکاری برای انجام گفت‌وگو میان احزاب به مدت 7 روز مطرح کرده‌ام تا هر ۲ جناح راضی شوند. این مقام لبنانی افزود: همه ما با هم سر یک میز می‌نشینیم و با نیت روشن بحث و گفت‌وگو می‌کنیم و همه موارد مربوط به پرونده ریاست جمهوری را روی میز می‌گذاریم. در نهایت اگر نتوانیم روی
۲ یا چند نامزد به توافق برسیم مستقیما برای انتخاب رئیس‌جمهور به پارلمان می‌رویم.
***
وزیر خارجه فرانسه:
اروپا به توافق امنیتی با روسیه نیاز دارد
وزیر خارجه فرانسه انعقاد یک توافق امنیتی از سوی غرب با روسیه بعد از پایان جنگ در اوکراین را ضروری خواند. به گزارش ایسنا، کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه گفت: زمانی که جنگ در اوکراین پایان یابد، ضروری خواهد بود رهبران غرب یک معماری امنیتی را که به منافع روسیه احترام بگذارد، ایجاد کنند. به نوشته راشا تودی، این موضوع ممکن است با وعده دولت فرانسه درباره حمایت کردن به هر قیمت از کی‌یف مغایرت داشته باشد. کولونا در مصاحبه‌ای با نشریه لوموند اظهار کرد: «ما دیدگاهی منفی نسبت به رفتار روسیه داریم اما به هر حال روسیه موجودیت دارد و به موجودیت خود نیز ادامه خواهد داد». او خاطرنشان کرد: «واقعیت، تاریخ و جغرافی همگی به این معنا هستند که این کشور عمدتا در قاره اروپا قرار دارد. ما باید راهی بیابیم تا یک معماری امنیتی محکم را که منافع و ثبات همه را در نظر بگیرد، مجددا ایجاد کنیم». این موضع کولونا نشان داد پاریس از ابتدای جنگ در اوکراین تاکنون سیاست خود را نسبت به روسیه دستخوش تغییری اساسی نکرده است. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه از سال گذشته میلادی تاکنون تاکید داشته که اروپا باید درباره «چگونگی دادن ضمانت‌هایی به روسیه در روزی که به میز مذاکره بازگردد» بحث و مذاکره کند.

Page Generated in 0/0054 sec