printlogo


کد خبر: 266742تاریخ: 1402/6/14 00:00
مرکز آمار: تورم تولیدکننده بهار 4.4 درصد کاهش یافت
سیگنال کاهشی تورم

گروه اقتصادی: تورم تولید‌کننده شاخصی تاثیرگذار بر شاخص تورم مصرف‌کننده است، یعنی اگر روند تورم تولید‌کننده کاهشی باشد، می‌توان امیدوار بود با یک فاصله چندماهه تورم عمومی نیز کاهشی شود و از سوی دیگر اگر تورم تولید‌کننده افزایشی باشد، مؤید افزایشی شدن تورم در آینده است. این شاخص هر ۳ ماه یک‌بار از سوی مرکز آمار اعلام می‌شود و طبق آخرین گزارش این مرکز که دیروز منتشر شد، تورم تولیدکننده در بهار سال جاری 42.4 درصد بوده که 4.4 واحد درصد کمتر از تورم تولید‌کننده زمستان سال 1401 است و از سوی دیگر حدود 7 واحد درصد هم نسبت به تورم بهار 1401 کاهش یافته است. تورم تولید‌کننده ارتباط مستقیمی با هزینه تمام‌شده تولیدکنندگان دارد که در قیمت کالاهای مصرفی تاثیرگذار است.
به گزارش «وطن امروز»، مرکز آمار نرخ تورم تولیدکننده در بهار امسال را منتشر کرد. نرخ تورم تولیدکننده که به عنوان شاخص پیش‌نگر برای تورم مصرف‌کننده مورد توجه است، طبق اعلام مرکز آمار در بهار امسال کاهشی بود. بر اساس این گزارش، در بهار امسال میانگین قیمت دریافتی تولیدکنندگان به ازای تولید در داخل کشور نسبت به دوره مشابه سال قبل 42.4 درصد افزایش داشته است. نرخ تورم تولیدکننده در فصل قبل 46.8 درصد بود. در بهار امسال بیشترین تورم نقطه به نقطه مربوط به گروه خدمات با 61.9 درصد و کمترین آن مربوط به گروه صنعت با 25.6 درصد است.
* نرخ تورم سالانه تولیدکننده کاهشی بود
بهار امسال نرخ تورم تولیدکننده در ۴ فصل منتهی به بهار ۱۴۰۲ برابر 42.9 درصد بود که نسبت به فصل قبل 1.4 واحد درصد کاهش داشته است. نرخ تورم سالانه زمستان ۱۴۰۱ برابر 44.3 درصد بود. در این فصل بیشترین تورم سالانه تولیدکننده مربوط به گروه کشاورزی با ۶۰ درصد و کمترین مقدار این شاخص مربوط به گروه معدن با ۲۵ درصد بود.
* نرخ تورم فصلی تولیدکننده افزایشی شد
نرخ تورم فصلی تولیدکننده در بهار امسال 12.4 درصد بود که نسبت به فصل قبل 2.5 واحد درصد رشد داشته است. در دوره مذکور بیشترین تورم فصلی با 31.8 درصد مربوط به گروه «تولید، انتقال و توزیع برق» و کمترین تورم فصلی با ٩,٣ درصد مربوط به گروه «صنعت» بود.
* تورم نقطه به نقطه صنعت یک‌چهارم شد
آخرین داده‌های مرکز آمار حاکی است که تورم نقطه به نقطه تولیدکننده بخش صنعت در بهار امسال به 25.6 درصد کاهش یافت که حدود یک‌چهارم رقم این شاخص در بهار سال ۱۴۰۰ است. بر اساس این آمار، هر ۳ شاخص تورم فصلی، نقطه به نقطه و سالانه در بهار سال جاری کاهشی بوده است. در بهار امسال نرخ تورم فصلی تولیدکننده 9.3 درصد بود که در مقایسه با فصل قبل 3.5 واحد درصد کاهش داشته است. نرخ تورم نقطه‌ به نقطه بخش صنعت در بهار ۱۴۰۲ نسبت به فصل مشابه سال قبل 25.6 درصد بود و نسبت به فصل قبل ۳,۶ واحد درصد کاهش یافته است. بررسی آمارها حاکی است نرخ تورم سالانه بخش صنعت در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 4.7 واحد درصد کاهش داشته است و در بهار امسال ۲۷ واحد درصد بود. در بهار امسال ساخت فلزات پایه و ساخت کک و فرآورده‌های حاصل از پالایش نفت کمترین نرخ تورم تولیدکننده را ثبت کردند. در مقابل چاپ و تکثیر رسانه‌های ضبط‌شده و ساخت محصولات دارویی بیشترین تورم را ثبت کردند. در این دوره ساخت مواد شیمیایی با تورم منفی 1.5 درصد مواجه بوده است.
***
مهار نقدینگی
رشد نقدینگی به گواه کارشناسان اقتصاد، مهم‌ترین عامل اثرگذاری بر تورم در میان‌مدت و بلندمدت است. آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد نرخ رشد نقدینگی در مهرماه سال ۹۲ که دولت روحانی کار خود را آغاز کرد معادل ۲۴,۴ درصد بود. با گذشت ۲ سال پس از شروع به کار دولت روحانی، نرخ رشد نقدینگی تقریبا هیچ تغییری نکرد، به طوری که مهرماه ۹۴ معادل 23.8 درصد بود این ارقام نشان می‌دهد دولت روحانی در ۲ سال نخست خود، تقریبا هیچ اقدامی برای کنترل رشد نقدینگی به عنوان عامل بنیادین تورم نکرد. دولت سیزدهم در شاخص رشد نقدینگی اما وضعیتی کاملا متفاوت نسبت به دولت روحانی دارد. دولت سیزدهم در حالی کار خود را آغاز کرد که نرخ رشد نقدینگی در مهرماه ۱۴۰۰ به 42.8 درصد رسیده بود. با گذشت کمتر از ۲ سال، این شاخص در تیرماه سال ۱۴۰۲ به 27.5 درصد کاهش یافت. این ارقام نشان می‌دهد شاخص رشد نقدینگی که مهم‌ترین عامل اثرگذار بر تورم است، در ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم در بدترین وضعیت خود در سال‌های اخیر بوده اما دولت سیزدهم توانسته این شاخص را طی کمتر از ۲ سال بیش از ۱۵ درصد کاهش دهد.

 


Page Generated in 0/0066 sec