printlogo


کد خبر: 266751تاریخ: 1402/6/14 00:00
روایت رسانه‌های غربی از جدیدترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی؛ ذخایر اورانیوم غنی‌شده 60 درصد ایران ۱۸ برابر سال ۲۰۱۵ است
دست بالای شصت
ایران 121 کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصد دارد؛ مجموع ذخایر اورانیوم غنی شده ایران تا ۱۹ آگوست ۳ هزار و ۷۵۹ کیلو بوده است

گروه سیاست ‌خارجی: خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی شد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جدیدترین گزارش خود مدعی کاهش ذخایر اورانیوم غنی شده ایران نسبت به ماه مه گذشته شد. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدید خود درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران تایید کرده این کشور غنی‌سازی را کاهش داده است. بنا بر ادعای آسوشیتدپرس، در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده است ایران 121کیلوگرم (۲۶۸ پوند) اورانیوم غنی‌شده تا
۶۰ درصد دارد که رشد بسیار کندتری نسبت به میزان قبل دارد. گزارش آژانس اتمی در ماه مه، ذخایر اورانیوم ۶۰ درصدی را کمی بیش از ۱۱۴ کیلوگرم (۲۵۰ پوند) اعلام کرده بود که این حجم ماه فوریه 87.5 کیلوگرم (۱۹۲ پوند) بوده است. همچنین خبرگزاری فرانسه گزارش داد آژانس با این حال اعلام کرد ذخایر مذکور کماکان ۱۸ برابر سقف سال ۲۰۱۵ است. بر اساس این گزارش محرمانه که به رویت خبرگزاری فرانسه رسیده است، مجموع ذخایر اورانیوم غنی شده ایران تا ۱۹ آگوست ۳ هزار و ۷۵۹ کیلو بوده است که نسبت به آمار ماه مه ۹۴۹ کیلوگرم کاهش یافته است. 
پیش‌تر شبکه بلومبرگ گزارش داده بود آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی آتی خود احتمالا کاهش سرعت غنی‌سازی اورانیوم در ایران را اعلام خواهد کرد و برخی مقامات هسته‌ای ارزیابی می‌کنند داده‌های آژانس اتمی نشان می‌دهد ایران در حال تعدیل غنی‌سازی اورانیوم در سطوح بالاست. گمانه‌زنی‌ها درباره تعدیل غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران پس از آن مطرح شد که برخی رسانه‌ها مدعی شدند تهران و واشنگتن همزمان با توافق بر سر تبادل زندانیان در ازای آزادسازی پول‌های بلوکه ایران در کره‌جنوبی، با هدف کاهش تنش‌ها درباره کاهش غنی‌سازی در ایران نیز توافق کرده‌اند. 
«جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید پیش از این درباره گزارشات مبنی بر کاهش سرعت غنی‌سازی ایران، بدون اینکه آن را تایید یا رد کند، گفته بود: اگر ایران حتی اقداماتی برای کاهش سرعت غنی‌سازی خود اتخاذ کرده باشد، من در جایگاهی نیستم که آن را تایید کنم. اگر تهران چنین کاری را انجام بدهد، این خبر خوبی است. بلومبرگ همچنین مدعی شد مقامات آمریکایی به طور خصوصی اذعان کرده‌اند از قبل، شروع به کاهش اجرای تحریم‌ها علیه فروش نفت ایران کرده‌اند و به تهران اجازه می‌دهند تولید خود را به بالاترین سطح از زمان شروع محدودیت‌ها در 5 سال پیش بازگرداند. ایران که چهارمین ذخایر نفتی جهان را در اختیار دارد، بیشترین نفت خام را در یک دهه گذشته به چین ارسال کرده است. 
پیش از این «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره برخی ادعاها مبنی بر کاهش غنی‌سازی ایران اظهار داشته بود: غنی‌سازی بر اساس قانون اقدام راهبردی و در چارچوب تدابیر کلی نظام پیش می‌رود و ما هم طبق همان اقدام می‌کنیم. همچنین آسوشیتدپرس در گزارش اخیر خود، با ادعای اینکه به گزارش محرمانه آژانس اتمی به اعضای شورای حکام دست یافته است، آورده است: دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل در این گزارش به مشکلات دیگری در رابطه با تلاش‌ها برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرده است. 
بنا بر گزارش ادعایی آسوشیتدپرس، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شده ایران از صدور ویزا برای مقامات این سازمان سر باز ‌زده است و با رد کردن بازرسانی که توسط آژانس تعیین شده‌اند، کار آنها را به چالش می‌کشد. این خبرگزاری در پایان مدعی شد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از فوریه ۲۰۲۱ به دلیل محدودیت‌های ایران قادر به دسترسی به فیلم‌های دوربین‌های نظارتی نبوده و تنها داده‌های ثبت‌شده از ژوئن ۲۰۲۲ از دوربین‌های کارگاهی در شهر اصفهان در دسترس بوده است. 
ادعاها درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران در حالی مطرح می‌شود که مقامات جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده‌اند فعالیت‌های هسته‌ای کشور کاملا صلح‌آمیز است و ایران هیچ قصدی برای دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای ندارد. 
«جو بایدن» در دوران رقابت‌های انتخاباتی ضمن اذعان به شکست سیاست‌های ترامپ در قبال ایران بارها گفته بود در صورت انتخاب شدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا کشورش را به توافق هسته‌ای بازخواهد گرداند. وی با وجود این، بعد از ورود به کاخ سفید به عنوان رئیس‌جمهور گفت به دنبال دستیابی به یک «توافق طولانی‌تر و قوی‌تر» به جای برجام است. 
واشنگتن به ‌رغم برگزاری چندین دور مذاکرات غیرمستقیم با ایران در وین برای فراهم کردن زمینه‌های اجرای کامل توافق هسته‌ای تاکنون از بازگشت به این توافقِ مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خودداری کرده است. 
آخرین دور این مذاکرات مرداد سال گذشته برگزار اما بعد از آن دچار وقفه شد. تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام بوده است. 
* سند سپتامبر جدید نیست و همان روند مذاکرات ایران و ۱+۴ است
سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات وزیر امور خارجه درباره سند سپتامبر بین ایران و آمریکا بیان کرد: این را در رسانه‌ها دیدم و شاهد برخی تحلیل‌ها و تفسیرهای مختلف بودیم. ادبیات آقای وزیر در گفت‌وگوی انجام شده، کاملا روشن و واضح بود. سند سپتامبر، سند جدیدی به شمار نمی‌رود و همان روند مذاکرات ایران و ۱+۴ بوده است. ناصر کنعانی توضیح داد: آخرین پیش‌نویس مذاکرات برجامی در چارچوب برجام در سپتامبر ۲۰۲۲ (شهریور ۱۴۰۱) آماده جمع‌بندی و بازگشت همه طرف‌ها به توافق برجام بود اما دولت آمریکا و شرکای اروپایی آن در یک محاسبه غلط با نگاه به اغتشاشات داخلی ایران و سرمایه‌گذاری بر این اغتشاشات و با نیم‌نگاهی به تحولات اوکراین، در آن مقطع با فرصت‌سوزی و از میان بردن یک فرصت، از نهایی کردن آن روند مذاکرات و جمع‌بندی آن سر باز زدند و بار دیگر نشان دادند از اراده سیاسی و حقیقی لازم برای بازگشت همه طرف‌ها به توافق برخوردار نیستند و مایل نیستند تعهدات‌شان را مسؤولانه به عهده گرفته و انجام دهند. این دیپلمات ارشد ایرانی خاطرنشان کرد: توضیحات آقای وزیر کاملا شفاف بوده است. ابهامی در آن نبوده و متن اظهارات وزیر هم در دسترس است، می‌توانید مراجعه کنید و آن را به صورت کامل و دقیق ببینید.

Page Generated in 0/0058 sec