printlogo


کد خبر: 266760تاریخ: 1402/6/14 00:00
آیین پیاده‌روی جاماندگان اربعین فردا همزمان با تهران در سراسر کشور برگزار می‌شود
این لشکر حسینی
* پیش‌بینی حضور میلیونی در راهپیمایی تهران

مراسم عظیم راهپیمایی جاماندگان اربعین حسینی فردا علاوه بر پایتخت، در سراسر کشور برگزار می‌شود؛ آیینی معنوی که طبق پیش‌بینی  مسؤولان 4 میلیون نفر تنها در تهران مسیر میدان امام حسین (ع) تا حرم مطهر حضرت عبدالعظیم را به طول 17 کیلومتر به عشق اباعبدالله و یاران باوفایش می‌پیمایند. به گفته مسؤولان، تدارکات لازم برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر این مراسم در پایتخت و همه شهرستان‌ها اندیشده شده، وسایل نقلیه عمومی برای انتقال راهپیمایان مهیا شده و در طول مسیر از آنها پذیرایی می‌شود. 
طبق اظهارات معاون فرهنگی سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران، در آیین پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی «لشکر حسین(ع)» در شهر تهران هزار و ۳۰۰ موکب به زائران خدمت‌رسانی می‌کنند. حمیدرضا جعفرخونویی با اشاره به حرکت خودجوش مردمی در روز اربعین‌ اظهار داشت: بیش از یک دهه از شکل‌گیری خودجوش و مردمی آیین پیاده‌روی جاماندگان و زائران اربعین در شهر تهران گذشته و هر سال بر رونق این آیین مذهبی افزوده شده است و همچون پیاده‌روی اربعین در کشور عراق، در ایران نیز این مراسم عمدتا به صورت خانوادگی انجام می‌شود. این مراسم معنوی در شهر تهران چهارشنبه ۱۵ شهریور پـس از نمـاز صبـح بـا قرائـت زیـارت شـریف اربعیـن از میدان آیینی امام حسین(ع) به سمت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) آغاز می‌شود. طول مسیر اصلی ۱۴ کیلومتر از میدان امام حسین(ع) تا حرم شاه عبدالعظیم حسنی(ع) تعیین شده است که البته مشتاقان بسیاری از مسیرهای فرعی نیز به آن می‌پیوندند و ۲۰ کیلومتر از مسیرهای شهر تهران زیر پای زائران روز اربعین است.
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران در پاسخ به «وطن امروز» درباره اقدامات شهرداری تهران برای برگزاری مراسم راهپیمایی جاماندگان اربعین و اینکه جمعیت احتمالی حاضر در این مراسم را چند نفر برآورد می‌کنید؟ گفت: سال گذشته 3.5 میلیون جامانده اربعین این مراسم را در تهران برگزار کردند، حال با توجه به استقبال روزافزون مردم بویژه موکب‌داران برای خدمات‌رسانی در این مراسم، پیش‌بینی‌‌ها از حضور 4 میلیون نفر در این مراسم حکایت دارد؛ مراسمی که ۱۳۰۰ موکب‌دار برای خدمت به زائران در آن اعلام آمادگی کرده‌اند و تمهیدات لازم برای جانمایی آنها در طول مسیر 20 کیلومتری (میدان امام حسین تا حرم مطهر حضرت عبدالعظیم) اندیشیده شده است.
جعفرخونویی با اشاره به حضور پرشور مردم در خدمت‌رسانی در مواکب اظهار داشت: مردم در مسیر این پیاده‌روی موکب‌های فراوانی را برای پذیرایی از زائران تدارک خواهند دید. این خدمات توسط هیئات، مساجد، گروه‌های جهادی و نهادهای مردمی ارائه می‌شود.
* اعلام ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های ترافیکی مراسم فردا
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ تمهیدات و ممنوعیت‌های ترافیکی مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین در تهران را تشریح کرد. سردار محمدحسین حمیدی دیروز با حضور در جمع خبرنگاران به تشریح تمهیدات و ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های ترافیکی مراسم جاماندگان اربعین حسینی در تهران پرداخت و گفت: این مراسم همزمان با روز اربعین در ۵ مسیر به سمت حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار خواهد شد و ماموران پلیس راهور در تمام این مسیرها حضور دارند و اقدامات خود را اجرا خواهند کرد. وی با اشاره به مسیرهای پیاده‌روی گفت: مسیر شماره یک از میدان میدان امام حسین(ع) آغاز شده و با عبور از خیابان ۱۷ شهریور، خیابان شوش، میدان شوش، خیابان فداییان اسلام و میدان شهرری به حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) منتهی می‌شود. مسیر شماره ۲ نیز از میدان جمهوری شروع شده و با گذر از بزرگراه شهید نواب صفوی، میدان بهمن، خیابان بعثت، بزرگراه شهید رجایی، بزرگراه شهیدکریمی، بلوار دستواره، میدان نماز، خیابان کمیل، میدان هادی ساعی، خیابان مدرس و خیابان آستانه به حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) می‌رسد. حمیدی ادامه داد: مسیر شماره 3 با شروع از امامزاده حسن(ع) و عبور از  خیابان امین‌الملک و خیابان قزوین به بزرگرراه شهید نواب صفوی رسیده و در ادامه با مسیر شماره ۲ همپوشانی دارد. مسیر شماره 4 نیز از باقرشهر آغاز شده و با عبور از خیابان شهید رجایی، پل شهید آوینی، خیابان سلمان فارسی به حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) ختم می‌شود. مسیر شماره 5 نیز با آغاز از جاده ورامین از سه‌راه تقی‌آباد، خیابان شهید مصطفی خمینی، خیابان سلمان فارسی و خیابان احمد قمی به حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) می‌رسد.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ درباره محدودیت‌های توقف و تردد برای برگزاری این مراسم گفت: محدودیت‌های توقف برای این مراسم از ساعت ۲۳:۳۰ روز سه‌شنبه در معابر پیرامون میدان امام حسین(ع) و خیابان انقلاب حد فاصل پل چوبی تا میدان امام حسین(ع)، خیابان ۱۷ شهریور حد فاصل میدان امام حسین(ع) تا خیابان شوش، خیابان شوش حد فاصل خیابان ۱۷ شهریور تا میدان شوش در هر ۲ مسیر به طور کامل، خیابان فداییان اسلام از میدان شوش تا میدان حرم در هر ۲ مسیر،  خیابان قم تا محدوده میدان فرمانداری به طور کامل، محدوده درهای ضلع شرقی، غربی و جنوبی حرم مطهر به طور کامل، خیابان ۲۴ متری حدفاصل میدان حرم تا خیابان سازمان آب، جاده ورامین حدفاصل سه‌راه ورامین تا میدان معلم در هر ۲ مسیر و خیابان شهرداری حد فاصل خیابان رجایی تا میدان مدرس اجرا خواهد شد.
حمیدی درباره محدودیت‌های تردد برای این راهپیمایی نیز گفت: محدودیت‌های تردد از ساعت ۶ صبح روز برگزاری مراسم اجرا خواهد شد و بر این اساس تردد وسایل نقلیه اعم از خودرو و موتوسیکلت در همه معابر اصلی و فرعی منتهی به خیابان ۱۷ شهریور از میدان امام حسین(ع) تا میدان خراسان و در ادامه تا تقاطع ۱۷ شهریور - شوش شرقی، همه معابر اصلی و فرعی منتهی به خیابان شوش شرقی از تقاطع ۱۷ شهریور تا میدان شوش، همه معابر اصلی و فرعی منتهی به خیابان فداییان اسلام از میدان شوش تا میدان حرم عبدالعظیم حسنی(ع) و همه معابر اصلی و فرعی منتهی به حرم عبدالعظیم حسنی(ع) در ضلع غرب، شرق و جنوب حرم مطهر ممنوع است. به گفته رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در تمام معابر ضلع جنوبی خیابان ۲۴ متری به سمت شمال نیز محدودیت تردد اعمال شده و بار ترافیکی به بزرگراه شهید آوینی هدایت می‌شود. محدودیت تردد در ضلع شمال میدان بسیج مستضعفین (سه‌راه ورامین) نیز با هدایت بار ترافیکی به خیابان ابن بابویه و غیوری شمال اجرا خواهد شد. همچنین محدودیت تردد در شمال به جنوب خیابان غیوری از دورگرد قبل از میدان بسیج مستضعفین و مسیر غرب به شرق بزرگراه کریمی به میدان معلم و غیوری جنوبی و ابن بابویه جنوب اجرا می‌شود. رئیس پلیس راهور تهران بزرگ درباره مسیرهای جایگزین برای تردد خودروها و موتوسیکلت‌ها نیز گفت: در مجموع به مردم عزیز توصیه می‌کنم در طول زمان برگزاری مراسم جاماندگان اربعین حسینی از تردد غیرضروری با خودروی شخصی خودداری کنند. با این وجود خیابان دماوند (زیرگذر میدان امام حسین(ع))، خیابان محلاتی، خیابان بعثت، بزرگراه آزادگان،   خاوران- جاده امام رضا(ع) (پل سیمان) و  خیابان شهید رجایی (گلحصار) برای تردد شهروندان در زمان اجرای محدودیت‌های ترافیکی در نظر گرفته شده است. به گفته وی، بزرگراه امام علی(ع) از بزرگراه آزادگان تا بزرگراه کریمی در هر ۲ مسیر، بزرگراه شهید کریمی حدفاصل بلوار شهید رجایی تا بزرگراه شهید آوینی، بزرگراه شهید آوینی حدفاصل بزرگراه امام علی(ع) تا بزرگراه هاشمی در هر ۲ مسیر و خیابان‌های دماوند، پیروزی، مجاهدین، محلاتی و ۱۵ خرداد شرقی، خراسان و خاوران نیز به عنوان دیگر مسیرهای جایگزین در نظر گرفته شده است.
حمیدی درباره محل‌های استقرار تاکسی‌های سازمان تاکسیرانی در این روز نیز گفت: تاکسی‌ها برای انتقال زائران به نزدیک‌ترین ایستگاه مترو یا پایانه‌های اتوبوسرانی در تقاطع بعثت فداییان اسلام، تقاطع فداییان اسلام - شهید پیرابنده (ابریشم)، تقاطع فداییان اسلام - شهید غیبی، تقاطع فداییان اسلام - امام حسین(ع)، میدان حرم، میدان سلمان فارسی و میدان امام هادی(ع) و تقاطع خیابان فداییان اسلام – سه‌راه ورامین مستقر هستند.
وی درباره محل توقف اتوبوس‌های شرکت واحد نیز گفت: 13 نقطه برای استقرار اتوبوس‌های شرکت واحد در نظر گرفته شده است. بر این اساس اتوبوس‌ها در خیابان فداییان اسلام تقاطع فرزانه، خیابان فداییان اسلام تقاطع پروین اعتصامی، تقاطع خیابان فداییان اسلام - بزرگراه شهید کریمی (بزرگراه شهید کریمی حدفاصل چهارراه چشمه‌علی تا خیابان فداییان اسلام)، تقاطع خیابان فداییان اسلام - بزرگراه شهید کریمی (بزرگراه کریمی حدفاصل بزرگراه امام علی(ع) تا خیابان فداییان اسلام به غرب)، خیابان فداییان اسلام از مقابل پلیس امنیت تا سه‌راه ورامین (جنوب به شمال)، خیابان قم از میدان فرمانداری به شرق تا میدان حرم، خیابان شهرداری و خیابان دکتر کریمیان، خیابان آستانه - پارکینگ تربار به مقصد متروی شهرری (رفت و برگشت)، خیابان مدرس (حدفاصل میدان مدرس تا میدان هادی ساعی)، جاده ورامین حدفاصل میدان معلم تا سه‌راه ورامین، پارکینگ خاکی مقابل فرمانداری، بزرگراه امام علی(ع) به جنوب از جاده معدن تا بزرگراه کریمی و خیابان سلمان فارسی از میدان سلمان فارسی تا میدان امام هادی(ع) مستقر خواهند شد. حمیدی از مردم خواست برای حضور در این مراسم از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی نظیر مترو، اتوبوس و... استفاده کنند.
* پیش‌بینی حضور ۴ میلیون جامانده اربعین در تهران
مدیرکل امنیتی استانداری تهران با بیان اینکه یک هزار و ۳۰۰ موکب مردمی به راهپیمایان جاماندگان اربعین در تهران خدمت‌رسانی می‌کنند، از پیش‌بینی حضور ۴ میلیون نفر در این مراسم خبر داد. سیدکمال سادات با اشاره به مراسم جاماندگان اظهار داشت: مسیرهای پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی از میدان آیینی امام حسین(ع) با قرائت زیارت شریف اربعین آغاز می‌شود. وی گفت: در طول مسیر استقرار هزار و ۳۰۰ موکب مردمی با خدمات متنوع جهت خدمت به راهپیمایان تدارک دیده شده است و مواکب ‌ام‌البنین(ع) جهت ارائه خدمات به بانوان و کودکان به منظور استراحت بانوان و فرزندان در نظر گرفته شده است. مدیرکل امنیتی استانداری تهران بیان کرد: مواکب پزشکی و سلامت نیز در طول مسیر تدارک دیده شده که به خدمات رایگان خواهند پرداخت و موکب‌های فرهنگی، ایستگاه‌های صلواتی و... از جمله تدارکات خدمت به زائران است. سادات گفت: درب تکایا، مساجد و حسینیه‌ها به روی شرکت‌کنندگان در پیاده‌روی جاماندگان اربعین باز خواهد بود و امسال حضور تقریبی ۴ میلیون زائر جاماندگان اربعین حسینی پیش‌بینی شده است که در مسیرهای خیابان ۱۷ شهریور به سوی میدان خراسان و سپس میدان شوش به سمت خیابان فداییان اسلام گام برداشته و این راهپیمایی به حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) منتهی خواهد شد. 
***
خدمت‌رسانی رایگان مترو و اتوبوس در مسیر  پیاده‌روی جاماندگان اربعین
شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه و شرکت واحد اتوبوسرانی نحوه خدمات‌رسانی رایگان به شرکت‌کنندگان در پیاده‌روی جاماندگان اربعین را اعلام کردند. بر همین اساس مسعود درستی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه از سرویس‌دهی رایگان سه ایستگاه به عزاداران و شرکت‌کنندگان در پیاده‌روی جاماندگان اربعین خبر داد. وی افزود: ایستگاه‌های امام حسین‌(ع)، شهدای 17 شهریور و شهرری با توجه به اینکه بیشترین تقاضای سفر را در این روز خواهند داشت از ابتدای مراسم تا پایان آن به صورت رایگان خدمات‌رسانی می‌کنند. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه با بیان اینکه خط یک مترو به دلیل نزدیکی به اماکن مذهبی مختلف در شهر تهران معمولا در روز اربعین بیشترین مسافر را دارد، افزود: در این روز با کاهش فاصله حرکت قطارها، خدمات‌دهی به مسافران در ساعات پرتردد با حداکثر توان انجام می‌گیرد و در صورت نیاز قطارهای فوق‌العاده نیز اعزام خواهد شد، همچنین بنا بر اعلام شرکت واحد اتوبوسرانی، اتوبوس‌های این شرکت نیز در 12 نقطه از پایتخت مستقر خواهند شد تا زائران را به نخستین خطوط انبوه‌ بر حمل‌و‌نقل همچون مترو و خطوط بی‌آرتی منتقل کنند و بعد از آن هم زائران می‌توانند با استفاده از مترو و خطوط بی‌آرتی به منزل‌شان یا محل موردنظرشان بازگردند.
***
جمع‌آوری نذورات شهروندان در  پویش «نذر اربعین»
جزئیات جمع‌آوری نذورات شهروندان در پویش «نذر اربعین» از سوی سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران اعلام شد. در این پویش که با هدف رساندن نذورات به جاماندگان و عزاداران حسینی در مسیر پیاده‌روی اربعین شهر تهران طراحی شده است، علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به یکی از فرهنگسراها یا خانه‌های فرهنگ در مناطق بیست‌ودوگانه شهر تهران، نذورات خود را جهت توزیع در موکب‌های مشخص شده تحویل دهند. همچنین شماره کارت ۵۰۴۷۰۶۱۰۹۰۱۹۳۷۳۷ جهت واریز نذورات به صورت وجوه نقد اعلام شده است. در بخش دیگری از این پویش، مردم می‌توانند به صورت فردی یا خانوادگی به هیئات و موکب‌داران متصل شوند و در امر پذیرایی از عزاداران و جاماندگان اربعین حسینی شهر تهران به موکب‌داران کمک کنند. علاقه‌مندان جهت پیوستن به پویش «نذر اربعین» تا ۱۴ شهریورماه به فرهنگسرا‌ها یا خانه‌های فرهنگ‌ شهر تهران مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۱۸۳۷ تماس گیرند. «لشکر حسین(ع)»، آیین پیاده‌روی جاماندگان و عزاداران اربعین حسینی شهر تهران، چهارشنبه ۱۵ شهریورماه پـس از نمـاز صبـح بـا قرائـت زیـارت شـریف اربعیـن از میدان آیینی امام حسین(ع) به سمت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) آغاز می‌شود.

 


Page Generated in 0/0061 sec