printlogo


کد خبر: 266805تاریخ: 1402/6/19 00:00
نهمین نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی ـ اسلامی امروز کار خود را آغاز می‌کند
با افتخار «ساخت ایران»

گروه فرهنگ و هنر: آن زمان که بازار ایران پر از نوشت‌افزار خارجی بود و روی همه کیف و دفترها، عکس شخصیت‌های کارتونی خارجی دیده می‌شد، کسی فکر نمی‌کرد روزی برسد که بیش از نیمی از نیاز داخلی به این کالا در کشور تولید شود.
داستان از 11 سال پیش شروع شد؛ زمانی که چند جوان دغدغه‌مند، کاملا خودجوش تلاش کردند در مقابل سیل خروشان تهاجم فرهنگی که از طریق نوشت‌افزار به پا شده بود، سدی درست کنند و کالاهای تولید داخل را با استفاده از شخصیت‌های ملی و فرهنگی به بازار بفرستند. ابتدای کار، خیلی سخت بود؛ با دستان خالی در بازار بزرگی که ده‌ها محصول در آن تولید و توزیع می‌شد. ولی کار کم‌کم پیش رفت و در نهایت، یکی از الگوهای موفق حضور مردم و حلقه‌های میانی در مدیریت فرهنگی شکل گرفت. جریان تولید نوشت‌افزار ایرانی در سال‌های اخیر به ‌رغم افت و خیزهایی که به دلیل شرایط خاص اقتصادی کشور طبیعی می‌نماید، روند رو به رشدی داشته است. اگر امروز را با 10 سال پیش مقایسه کنیم - هر چند هنوز هم با وضعیت مطلوب فاصله داریم - این پیشرفت را به خوبی حس خواهیم کرد. با این حال رشد بیشتر این صنعت پرکاربرد و پرمحصول، نیازمند تلاش بیشتر و همه‌جانبه است. هم‌افزایی تولیدکنندگان و صاحبان اصناف، عاملی بوده که در این سال‌ها، رشد تولید نوشت‌افزار ایرانی را به دنبال داشته است. این هم‌افزایی باید روز به روز تقویت شود و افق‌هایی نو را نشانه بگیرد. اگر با فعالان قدیمی صنعت نوشت‌افزار همکلام شویم، تقریبا همگی اذعان خواهند داشت روزگاری، «ساخت ایران» روی این تولیدات عزت نداشت ولی به کمک این هم‌افزایی و با تلاشی که جوانان دغدغه‌مند انجام دادند، امروز تولیدکنندگان با افتخار روی محصولات خود می‌نویسند «ساخت ایران»! اوایل دهه 90 خورشیدی، بیش از 80 درصد محصولات حوزه نوشت‌افزار وارداتی بود و کمتر از 15 درصد در داخل تولید می‌شد. در همین میزان اندک هم معمولا برای فروش بیشتر، از تصاویر شخصیت‌هایی استفاده می‌شد که نسبتی با فرهنگ و تاریخ ایران نداشتند. حالا ولی ورق برگشته و بیش از 50 درصد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود. حتی اخیرا برخی محصولات نوشت‌افزار ایرانی به عراق، کشورهای آسیای میانه و ترکیه هم صادر شده و مورد استقبال قرار گرفته است.تولیدکنندگان نوشت‌افزار مدعی‌اند می‌توانند در صورت فراهم آمدن زمینه‌های لازم، تمام محصولات این حوزه را به صورت انبوه تولید کنند و نیاز ایران را با کالای ایرانی پاسخ دهند. این صرفا یک ادعای بدون پشتوانه نیست و سابقه این جریان نشان داده است رسیدن به افق‌هایی که ظاهرا غیر ممکن می‌نماید، برای فعالان آن میسر و مقدور است. البته حضور و همراهی مردم هم برای رسیدن به این هدف لازم است؛ مردم باید کالای ایرانی بخرند و به تولیدکننده کالاهای باکیفیت اجازه دهند در مقابل اجناس وارداتی، مجال بروز یافته و رشد کند.
* نمایشگاه «ایران‌نوشت» در پله نهم
هر سال در آستانه شروع فصل مدارس، نمایشگاه‌هایی در ایران و برخی شهرهای کشور با عنوان «ایران‌نوشت» برگزار می‌شود. قانون این نمایشگاه آن است که فقط و فقط، کالاهای تولید داخل در آن عرضه شود. کافی است یک بار در این نمایشگاه شرکت کنید تا متوجه شوید در جایی هستید که همه چیز ایرانی است. جایی که باید در آن نفس کشید و به خود بالید که تا چشم کار می‌کند، اجناسی روی قفسه‌ها چیده شده که حاصل زحمت و قریحه کارگران و هنرمندان ایرانی است.
از امروز، نهمین نمایشگاه «ایران‌نوشت» کار خود را در تهران آغاز می‌کند و همزمان، نمایشگاه‌های مشابهی در مشهد، شیراز، اصفهان، قم، یزد، تبریز و اهواز نیز افتتاح می‌شود. نمایشگاه امسال قرار است 15 روز ادامه یابد و تا دوم مهرماه دایر باشد. در این نمایشگاه 200 تولیدکننده از استان‌های مختلف کشور حضور می‌یابند و تولیدات خود را عرضه می‌کنند. نهمین نمایشگاه «ایران‌نوشت» از ساعت 10 صبح تا 22 در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خیابان حجاب تهران دایر خواهد بود. این نمایشگاه با همکاری مجمع ایران‌نوشت و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برپاست و بهترین فرصت است تا خانواده‌ها با حضور در آن، علاوه بر تامین نوشت‌افزار مورد نیاز فرزندان خود، از برترین تولیدکنندگان ایرانی صنعت نوشت‌افزار حمایت کنند.

Page Generated in 0/0063 sec