printlogo


کد خبر: 266814تاریخ: 1402/6/19 00:00
دور دنیا

در پی زلزله 7 ریشتری در مراکش 1073 نفر کشته شدند
وزارت کشور مراکش صبح دیروز اعلام کرد بر اساس آمار اولیه، در پی زلزله قدرتمندی که این کشور را به لرزه درآورد، 1073 نفر جان باخته‌اند. زمین‌لرزه‌ای به قدرت 6.8 در مقیاس ریشتر بامداد دیروز مراکش را لرزاند که طی سال‌های گذشته در این کشور بی‌سابقه بود. تلویزیون ملی مراکش اعلام کرد 1073 نفر در اقلیم‌ها و مناطق الجوز، مراکش، ورزازات، ازیلال، شیشاوه و تارودانت جان خود را از دست داده و 1400 نفر دیگر مجروح شده‌اند که نیروهای امدادی آنها را به بیمارستان‌ها منتقل کرده‌اند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، این زمین‌لرزه قدرتمند پایتخت و شهر‌های بزرگ مراکش از جمله رباط، الدارالبیضا، مکناس،‌ فاس، مراکش (شمال)،‌ اغادیر و تارودانت (مرکز) را به لرزه درآورد. سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده (USGS) کانون زلزله را در نزدیکی منطقه تفریحی «اوکایمدن» برآورد کرده است. این منطقه در کوه‌های اطلس واقع شده و حدود ۷۵ کیلومتر با شهر مراکش، چهارمین شهر بزرگ کشور مراکش فاصله دارد. تصاویر منتشر شده ده‌ها نفر از مردم روستایی این کشور را در حالی نشان می‌دهد که خواستار کمک نیروهای امدادی هستند. سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده زمان وقوع زلزله را ساعت ۲۳ شب به وقت محلی (معادل با ساعت ۲۲ به وقت گرینویچ) اعلام کرده است. زمین‌لرزه در این منطقه به ندرت اتفاق می‌افتد اما رویدادی غیرمنتظره‌ نیست. گزارش‌ها حاکی است در بیش از ۱۲۰ سال گذشته هیچ زمین‌لرزه‌ای با این شدت در آنجا رخ نداده است.
* اعلام آمادگی هلال‌احمر برای اعزام به مناطق‌ زلزله‌زده مراکش
رئیس جمعیت هلا‌ل‌احمر کشورمان دیروز در پیامی به نایب رئیس هلال‌احمر مراکش، کشته و مجروح شدن بیش از 2500 شهروند این کشور در پی زلزله 6.8 ریشتری اخیر را به مردم مراکش تسلیت گفت و برای اعزام تیم‌های امدادی و درمانی داوطلب به مناطق زلزله‌زده اعلام آمادگی کرد.
***
میانجی‌گری عراق بین ایران و چند کشور عربی
در دیدار اصحاب رسانه و خبرنگاران ایرانی با «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق در بغداد، وی به سوالی درباره اخبار منتشر شده درباره میانجی‌گری کشورش میان ایران و برخی کشورهای عربی پاسخ داد. وی در پاسخ به سوال خبرنگاری، تایید کرد عراق در حال میانجی‌گری میان ایران و چند کشور عربی است اما گفت چون این موضوع کاملا محرمانه است، تا حصول نتیجه، جزئیات این میانجی‌گری و نام کشورها را بیان نخواهد کرد. در سایه موفقیت عراق در میانجی‌گری میان ایران و عربستان سعودی و برگزاری چندین دور مذاکره میان ۲ طرف و در نهایت امضای توافق از سرگیری روابط ۲ طرف در پکن، اخباری درباره تلاش بغداد برای میانجی‌گری میان ایران و چند کشور عربی از جمله، اردن، بحرین، مصر و... نیز منتشر شده است. نخست‌وزیر عراق در پاسخ به پیگیری خبرنگار فارس در این باره، موضوع را محرمانه دانست و ضمن تایید تلاش‌های میانجی‌گرانه کشورش در این باره و  ادامه ابتکار عمل بغداد در این باره، از ارائه نام کشورهای عربی مذکور و جزئیات بیشتر پرهیز کرد. دفتر نخست‌وزیری عراق روز جمعه (۸ سپتامبر) از دیدار جمعی از اصحاب رسانه ایران با السودانی و تقدیر خبرنگاران از دولت و مردم عراق برای میزبانی از زائران اربعین حسینی و اهتمام سطوح عالی این کشور به برگزاری این مراسم خبر داد.
***
بایدن هرگز از نتانیاهو در کاخ سفید استقبال نخواهد کرد
به نظر می‌رسد تنش میان دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی همچنان ادامه دارد و هنوز از بنیامین نتانیاهو برای سفر به کاخ سفید دعوت نشده است. به گزارش ایسنا، روزنامه یدیعوت آحارانوت نوشت: بر اساس پیش‌بینی‌‌ها هرگزی دیداری میان جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در کاخ سفید برگزار نخواهد شد، بلکه دیدار در حاشیه نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک خواهد بود. مسؤولان اسرائیلی پیش‌بینی  می‌کنند بزودی برگزاری چنین دیداری اعلام شود. نتانیاهو ۲۲ سپتامبر در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک سخنرانی خواهد کرد. وی شامگاه روز بعد به اراضی اشغالی باز خواهد گشت. بایدن استقبال از نتانیاهو در کاخ سفید را از زمان تشکیل کابینه کنونی رژیم صهیونیستی در اواخر دسامبر رد کرده است. بایدن از طرح اصلاحات قضایی رژیم صهیونیستی که موجب اعتراضات گسترده در اراضی اشغالی و جنجالی وسیع بین سیاستمداران و ارتش رژیم صهیونیستی شده است، انتقاد کرده. نتانیاهو یکشنبه گذشته حین رفتن به قبرس درباره دیدار احتمالی میان وی و بایدن گفت: بزودی درباره آن خواهید شنید.
***
دولت یمن رزمایش برگزار کرد
مانور نظامی تیپ هشتم حفاظت ریاست‌جمهوری وابسته به وزارت دفاع در دولت صنعا تحت عنوان «تولد نور» با هدف ارسال پیام به ائتلاف سعودی مبنی بر آمادگی کامل برای دفاع از یمن و حاکمیت آن برگزار شد. به گزارش ایسنا به نقل از شبکه المیادین، روز جمعه تیپ هشتم حفاظت ریاست‌جمهوری، وابسته به وزارت دفاع در دولت صنعا، همزمان با تدارک جشن سالگرد میلاد پیامبر (ص) و انقلاب ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۴، مانوری نظامی‌ای تحت عنوان «تولد نور» برگزار کرد. در این مانور احمد حامد رئیس دفتر ریاست‌جمهوری، سرلشکر محمد الغماری رئیس ستاد کل ارتش، سرلشکر علی المشکی معاون وی و سرلشکر علی الکلانی دستیار وزیر دفاع در امور منابع انسانی حضور داشتند. به گزارش وب‌سایت یمنی سبأ، این مانور شبیه‌سازی حمله به مواضع دشمن فرضی توسط «گروهی از اعضای گردان تیپ هشتم، حفاظت ریاست‌جمهوری، به واسطه نفوذ به مواضع دشمن بود، در حالی که تجهیزات، توپخانه‌ها و مسلسل‌ها به شلیک گلوله‌های واقعی به سمت مواضع فرضی دشمن ادامه می‌دادند و با انواع سلاح‌ها آنها را هدف قرار داده و با منفجر کردن وسایل نقلیه و انبارهای دشمن به آنها حمله می‌کردند. اعضای تیپ هشتم حفاظت ریاست‌جمهوری با ابراز خوشحالی از برگزاری این مانور نظامی به منظور ارسال پیامی به دشمن و آمادگی کامل نیروهای تیپ برای دفاع از یمن، حاکمیت و استقلال آن و مقابله با دشمن، خنثی کردن نقشه‌هایش را اعلام کردند».

Page Generated in 0/0060 sec