printlogo


کد خبر: 266840تاریخ: 1402/6/19 00:00
عنوان «بهارات» به جای «هند» در «جی ‌۲۰»

نخست‌وزیر هند مراسم افتتاحیه نشست جی۲۰ را در اقدامی بحث‌برانگیز با معرفی نامی جایگزین برای کشورش آغاز کرد. نارندرا مودی در سخنرانی آغازین نشست رهبران گروه 20 - یا 20 اقتصاد بزرگ جهان - که در دهلی نو برگزار شد، از عنوان «بهارات» به جای نام آشنای «هند» برای نام بردن از کشورش استفاده کرد.
هجدهمین اجلاس رهبران گروه ۲۰ از دیروز شنبه در شهر دهلی نو با شعار «یک زمین، یک خانواده، یک آینده» آغاز شد. البته در این اجلاس هنگام اطلاق عناوین رسمی، همچنان از مودی به عنوان نخست‌وزیر هند یاد شد. با این حال جمعه شب در یک ضیافت شام برای استقبال از رهبران کشورهای حاضر در اجلاس جی 20 دهلی نو که در غیاب روسیه و چین برگزار شد، دروپادی مورمو برای نخستین بار از خود به عنوان رئیس‌جمهور بهارات یاد کرد. 
سپس نارندرا مودی، نخست‌وزیر برخاسته از حزب حاکم عمدتا هندومحور «بهاراتیا جاناتا» در نشست افتتاحیه گروه 20 از عنوان بهارات به جای عنوان رسمی کشور هندوستان استفاده کرد. 
او پشت میزی نشسته بود که روی پلاکارد مربوط  به جایگاه رسمی‌اش، عنوان بهارات نقش بسته بود. 
همچنین در نشان رسمی نشست جی 20 سال 2023 نیز واژه «بهارات» به زبان هندی و «ایندیا» یا همان هند به انگلیسی نوشته شده بود.
مودی به زبان هندی که البته زبان تمام مردم هند است، گفت: «بهارات به عنوان ریاست جی‌۲۰ به هیات‌ها خوشامد می‌گوید».
این رویداد گمانه‌زنی‌ها درباره تغییر نام پرجمعیت‌ترین کشور جهان را افزایش داده است.
در حالی که برخی حامیان نام بهارات می‌گویند واژه «ایندیا» نامی بوده که از سوی استعمارگران انگلیسی مطرح شده اما تاریخ‌دانان معتقدند پیشینه این نام به قرن‌ها پیش از سلطه استعمارگران بازمی‌گردد و ریشه آن واژه‌های هند و سند است که به تمدن‌های تاریخی دره رود سند در مرز پاکستان و هندوستان امروزی اطلاق می‌شد.
رقبای حزب بهاراتیا جاناتا (بی‌جی‌پی) می‌گویند این تغییر با اصرار ائتلاف اپوزیسیون جدید انجام شده است که در ماه ژوئیه (تیرماه) گذشته با مشارکت ۲۸ حزب برای رقابت با حزب حاکم در انتخابات پارلمانی سال بعد هند شکل و «ائتلاف فراگیر توسعه ملی هند» نام گرفت. دفتر نخست‌وزیری هند هنوز توضیحی به رسانه‌ها در این باره نداده است.
البته سازمان داوطلبی شبه‌نظامی راشتریه سویم سیوک سنگه (آراس‌اس) که سرچشمه ایدئولوژیک حزب ملی‌گرای هندوی بهاراتیا جاناتا محسوب می‌شود، همواره بر استفاده نام بهارات برای این کشور پافشاری کرده است.

Page Generated in 0/0056 sec