printlogo


کد خبر: 266905تاریخ: 1402/6/21 00:00
دور دنیا

پادشاه مراکش، مکرون را سنگ روی یخ کرد
پادشاه مراکش حاضر به گفت‌وگوی تلفنی با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه برای تسلیت به وی درپی وقوع زلزله در کشورش نشد.
منابع مطلع از دست رد پادشاه مراکش بر سینه رئیس‌جمهور فرانسه برای گفت‌وگوی تلفنی با وی و رد پیشنهاد کمک به زلزله‌زدگان این کشور پرده برداشتند.
طبق گفته این منابع، مکرون زمانی که داخل هواپیما در مسیر دهلی‌نو برای مشارکت در نشست گروه ۲۰ بود، خواستار گفت‌وگو با پادشاه مراکش شد اما محمد ششم این گفت‌وگو را رد کرد و همین مساله باعث شد مکرون با انتشار پیامی در «ایکس» (توئیتر سابق) همبستگی خود را با زلزله‌زدگان مراکش اعلام کند. الصحیفه در ادامه آورده است: موضوع تنها به مخالفت با گفت‌وگوی تلفنی ختم نمی‌شود، بلکه از این حد فراتر رفته و منابع مطلع اعلام کرده‌اند مقامات مراکش تمام پیشنهادهای فرانسه برای کمک به زلزله‌زدگان در این کشور و اعزام تیم‌های امداد و نجات به مراکش را نادیده گرفته‌اند. «آرنو وریس» رئیس سازمان غیردولتی «Secouristes sans frontiers» فرانسه با تایید این خبر اعلام کرد مراکش از ورود تیم‌های امدادی پاریس برای کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان زلزله‌ای که بیش از ۲۰۱۲ کشته در این کشور بر جا گذاشته، جلوگیری می‌کند. این رسانه در ادامه آورده است: رد درخواست امانوئل مکرون از سوی محمد ششم و امتناع وی از دریافت هرگونه کمک فرانسه در عملیات امداد و نجات و جست‌وجوی قربانیان زلزله، نشان‌دهنده عمق بحران میان رباط و پاریس به دلیل مساله صحرای غربی است.
* مراکش خطاب به اسرائیل: به کمک شما نیاز نداریم
وزارت خارجه مراکش یک پاسخ رسمی به پیشنهاد رژیم صهیونیستی برای کمک به رفع خسارت‌های ناشی از وقوع زلزله فرستاد. به گزارش ایسنا به نقل از شبکه 7 رژیم صهیونیستی، مراکش در پاسخ خود، توضیح داد در شرایط فعلی نیازی به کمک رژیم صهیونیستی نیست. در پی وقوع زلزله در مراکش، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به کابینه دستور داده بود به رباط کمک و یک گروه نجات به محل زلزله اعزام کند. یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هم با عبداللطیف لودی، وزیر دفاع مراکش تلفنی صحبت کرد و به او گفت که به ارتش رژیم صهیونیستی دستور داده یک هیات برای کمک در عملیات نجات و ارائه کمک‌های انسانی به منطقه زلزله‌زده اعزام کند. به نوشته روزنامه یدیعوت آحارانوت، گالانت گفت: بخش بزرگی از توافقنامه آبراهام پایبندی متقابل به حمایت از همدیگر در بحران ملی است.  اسرائیل آماده کمک به مراکش در این شرایط دشوار است. وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی هم در بیانیه‌ای اعلام کرد برای اعزام تیمی از پزشک و پرستار و تجهیزات پزشکی در کنار نیروهای ارتش آماده می‌شود تا به درمان قربانیان زلزله مراکش کمک کند. در این بیانیه آمده است مطابق با خواست و نیازهای مراکش، نیروهای دیگری هم به این هیات اضافه خواهند شد.
***
اعلام مرگ «ائتلاف معارضان سوری» با تشدید اختلافات در اردوگاه مخالفان
«احمد معاذ الخطیب»، رئیس پیشین ائتلاف معارضان سوری موسوم به «ائتلاف ملی مخالفان»، شب گذشته مرگ این ائتلاف را اعلام کرد و از وجود «یک تهدید شرم‌آور برای وادار کردن اعضای این ائتلاف به رای دادن به نفع یک رهبری تحمیلی» خبر داد. وی طی پستی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق)، نوشت: «سوری‌ها ثبت کنند که روز یکشنبه ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۳، آنچه ائتلاف مخالفان سوری نامیده می‌شد مرد، زیرا سوری‌ها آن را به صورت مردمی و ملی دفن کردند و بر بزدلی سیاسی، فرصت‌طلبی و معامله کردن آن با آزادی مردم ما، لعنت فرستادند». الخطیب در ادامه بیانیه‌ای از «نصر الحریری» رئیس سابق هیأت‌ مذاکراتی مخالفان دولت سوریه منتشر کرد که بیانگر وجود اختلافات زیاد میان اعضای ائتلاف در پی نامزد شدن «هادی البحره» برای ریاست جدید این تشکیلات است. الحریری با اشاره به دخالت ترکیه در روند تصمیم‌گیری‌های ائتلاف مخالفان اذعان داشت: «ما ترکیه را دوست داریم اما نخستین طرفی که باید سرزنش شود، نهادهای تشکیلاتی انقلاب هستند که این فضای بزرگ را برای دخالت در امور داخلی ما باز کرده‌اند». 
***
حمله سایبری به بیش از 30 شرکت صهیونیستی
رسانه‌های صهیونیستی روز دوشنبه خبر دادند بیش از ۳۰ شرکت صهیونیستی به‌تازگی هدف حمله سایبری قرار گرفته‌اند. روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت» با اشاره به اینکه این شرکت‌ها در زمینه‌های مختلف فعالیت داشته‌اند، گزارش داد شرکت امنیت فناوری اطلاعات «ایست» این حملات سایبری را شناسایی کرده است. بر اساس این گزارش، این حملات بر شرکت‌هایی در صنایع خودروسازی، تولیدی و مهندسی، خدمات مالی، ارتباطات، پزشکی، فناوری متمرکز بوده است. آحارانوت مدعی شد این حملات را هکرهای ایرانی انجام داده‌اند و هدف آنها جاسوسی و از کار انداختن سامانه‌های این شرکت‌ها بوده است. رسانه‌های صهیونیستی بعدازظهر شنبه هفته جاری نیز از هک تلفن همراه ۱۵ عضو کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) از جمله «یائیر لاپید» رهبر احزاب اپوزیسیون در اراضی اشغالی فلسطین خبر داده بودند. 
هکرها طی ماه‌های گذشته بارها نهادها و سازمان‌های حیاتی رژیم صهیونیستی را هدف حملات سایبری گسترده قرار داده‌اند. «گابی پورتنوی» رئیس سازمان امنیت سایبری رژیم صهیونیستی، اواخر سال گذشته اذعان کرده بود که این رژیم هر ماه با ده‌ها حمله سایبری مواجه است. تلویزیون رژیم صهیونیستی (کان) گزارش داده بود پورتنوی از شدت و میزان این حملات «ابراز حیرت و تعجب» کرده است. طی روزهای گذشته همچنین چند سایت دوست‌یابی رژیم صهیونیستی هک شده بود که سازمان فضای سایبری رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد سعی خواهد کرد حریم خصوصی کاربران را حفظ کند، همچنین با کمک شرکا تلاش خواهد کرد احتمال درز اطلاعات حساس را کاهش دهد. 

Page Generated in 0/0054 sec