printlogo


کد خبر: 266909تاریخ: 1402/6/21 00:00
رئیس فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با «وطن امروز»:
تلاش می‌کنیم VAR را سریع‌تر به لیگ ایران بیاوریم

زهره فلاح‌زاده: مجمع عمومی سالانه هیات فوتبال قزوین دیروز برگزار شد که رئیس فدراسیون فوتبال میهمان آن بود. مهدی تاج ابتدا در گلزار شهدای شهر قزوین حضور یافت. سپس در مجمع حاضر شد و پس از آن هم برای بازدید از استادیوم خانگی تیم لیگ برتری شمس آذر قزوین به این مکان رفت. در خلال سفر کوتاه رئیس فدراسیون به قزوین خبرنگار «وطن امروز» گفت‌وگویی با وی داشت.
***
* نظرتان راجع به فوتبال قزوین  و پیشرفتش در این سال‌ها چیست؟
در مجمع هم اعلام کردم من ۸ سال پیش که اینجا آمدم، در آن مجمع شرایط مطلوبی ندیدم. خیلی اختلاف نظر بود ولی الان دیدم که الحمدلله تیم شمس‌آذر به لیگ برتر فوتبال آمده و فوتبال بانوان هم همین‌طور. این یک اتفاق خیلی مثبت است. فقط عرض کردم نگران فوتبال ساحلی هستم. ارزیابی خودم خیلی مثبت است‌؛ هم از گزارش حسابرس قانونی و هم بازرس قانونی. خود اعضا هم راضی بودند و وحدت بسیار خوبی وجود دارد. مدیرکل ورزش استان نیز همه امکانات را آورده و آنچه لازمه فوتبال بوده، فراهم کرده است.
* درباره آخرین وضعیت آمدن VAR بگویید؛  حاشیه‌ای که همیشه برای فدراسیون شما وجود داشته این است که می‌گویند آقای تاج وعده می‌دهد ولی عمل نمی‌کند.
اولا VAR در همه جای دنیا (حدود 90 درصد دنیا) وجود ندارد و اینطور نیست که همه دنیا این امکان را داشته باشند. کشورهای آسیایی هم که دارند، بعضی تنها چند ورزشگاه‌شان VAR دارد؛ آن هم برای بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا. اتفاقا اگر این ارتباطات ما نبود همین بازی‌ها بدون VAR می‌شد و در کشورمان هم برگزار نمی‌شد‌. چون لازمه آن داشتن VAR بود و ما هم از خیلی قبل می‌دانستیم اگر بخواهیم لیگ قهرمانان آسیا را در کشورمان برگزار کنیم، باید VAR داشته باشیم. خوشبختانه VAR توسط AFC آورده و در ورزشگاه نصب می‌‌شود. این سیستم سیار است. ما برای اینکه VAR در همه مسابقات فوتبال ایران وجود داشته باشد، واقعا همه کار انجام دادیم‌.
باشگاه وقتی میزبان است نیز باز وظیفه باشگاه نیست، بلکه وظیفه استادیوم است. هر استادیومی باید VAR داشته باشد.‌ شما نمی‌توانید به یک هتلی بروید و هتل به شما بگوید یک تلویزیون هم با خود بیاورید و زمانی که از هتل رفتید آن را با خودتان ببرید‌‌! VAR وظیفه ورزشگاه است‌. سپس باشگاه از ورزشگاه این سیستم را کرایه می‌کند. مثلا ورزشگاه آزادی در اجاره 2 باشگاه پرسپولیس و استقلال است و این ۲ باشگاه باید خودشان بروند سراغ آن. اگر VAR اجاره‌ای باشد، اجاره بیشتری به ورزشگاه بدهند ولی در کشورمان چون یکسری کارها انجام نشده است، توسط خود فدراسیون باید انجام شود. کاری راحت‌تر از این بود که می‌گفتیم VAR توسط خود باشگاه‌ها به ایران آورده شود و هر باشگاهی VAR نیاورد نمی‌تواند بازی را برگزار کند و میزبانی کند؟ ولی فدراسیون و وزارت ورزش خود را درگیر ورود این سیستم VAR کردند. وزارت خارجه هم به این قضیه کمک کرد و گمرک هم در وارد کردن VAR کمک کرد که حتما VAR وارد کشور و این بازی‌ها فعلا انجام شود تا  از این رویداد بزرگ ملی عقب نمانیم.
* بحث تحریم‌ها هم موثر بود؟ 
بله! مانع اول آن این بود که بخش زیادی از این تجهیزات آمریکایی و تحریم بود و شرکت مد نظر ما گفت چون مقدار وسایل زیاد است، خود شرکت تحریم می‌شود و نمی‌تواند این کار را انجام بدهد. ‌این یک بخشی از موانع بود و بخش دوم انتقال پول بود. ما حاضر به انتقال پول بودیم تا VAR را وارد کشور کنیم اما بحث تحریم‌ها وجود داشت و حتی خواستیم از محل طلب‌مان از AFC پول را انتفال دهیم اما  این کار را نیز نتوانستیم انجام دهیم‌. اکنون دولت و وزارت ورزش به ما کمک می‌کنند تا بتوانیم شرایطی را فراهم و از مکانیزمی استفاده ‌کنیم که پول را پرداخت کنیم. احتمالا اگر بتوانیم همان دستگاه قبلی که آماده کردیم بیاوریم، شرایط ساده‌ای دارد. AFC هم ۲۰ نفر را برای VAR به ایران می‌فرستد که امروز و فردا وارد ایران خواهند شد. برای بازی‌های پرسپولیس، نساجی و سپاهان این ۲۰ نفر وارد ایران خواهند شد و تعهد ما به AFC این است که اتاق فرمان و اتاق VAR را تامین کنیم که در آزادی و نقش جهان تامین شده است.
* ورزشگاه آزادی برای بازی با النصر آماده می‌شود؟
بله!
* در خبرها آمده فدراسیون عربستان برای کریس رونالدو و سفر او به ایران می‌خواهد جت شخصی آماده کند، صحت دارد؟
نه! این خبر درست نیست.

Page Generated in 0/0057 sec