printlogo


کد خبر: 266916تاریخ: 1402/6/21 00:00
معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در گفت‌وگو با «وطن امروز»:
آنفلوآنزا را دست‌کم نگیرید
توزیع واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌های هلال‌احمر؛ افراد بالای ۶۰ سال نوبت یادآور واکسن کرونا تزریق کنند

گروه اجتماعی: همه ساله با آغاز فصل سرد سال ویروس‌هایی چون سرماخوردگی و آنفلوآنزا فعال‌تر می‌شوند و در این میان افرادی که دارای ضعف سیستم ایمنی هستند، با مشکل جدی مواجه می‌شوند. از این رو کارشناسان بهداشت ضمن تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، گوشزد می‌کنند از تزریق واکسن نباید غافل شد.
معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: تزریق واکسن آنفلوآنزا برای سالمندان، پرسنل بهداشت و درمان و افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند یا دارای ضعف ایمنی هستند، ضروری است. علاوه بر این هر فردی نیز برای تقویت ایمنی بدن خود در مقابل ویروس آنفلوآنزا می‌تواند از این نوع واکسن استفاده کند.
بابک عشرتی در گفت‌وگو با «وطن امروز»، درباره اثرات تزریق واکسن آنفلوآنزا بر تقویت ایمنی بدن گفت: مطابق دستور رسمی کمیته واکسن کرونا، واکسن آنفلوآنزا برای همه جامعه ضروری نیست اما افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند، مادران باردار، سالمندان و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، در اولویت تزریق این نوع واکسن قرار دارند..
وی با بیان اینکه نباید آنفلوآنزا را دست‌کم گرفت، بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوآنزا اواخر شهریور تا اوایل مهر است، افزود: البته این به آن معنا نیست که تزریق واکسن آنفلوآنزا در ماه‌های پاییز و زمستان دیگر اثر‌پذیری لازم را ندارد اما از آنجا که شیوع ویروس آنفلوآنزا از مهر تا اوایل اسفند متداول است، بنابراین افرادی که زودتر اقدام به تزریق این نوع واکسن کرده‌اند، در زمان شیوع دچار مشکل خاصی نمی‌شوند، زیرا ایمنی بدن آنها به این بیماری به حداکثر می‌رسد.
معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در ادامه ضمن تشریح تفاوت‌های آنفلوآنزا و سرماخوردگی، در عین حال تاکید کرد با توجه به اینکه عامل بیماری‌های آنفلوآنزا و سرماخوردگی ویروس است، آنتی‌بیوتیک‌ها هیچ تاثیری بر این بیماری‌ها ندارند. وی ادامه داد: آنفلوآنزای انسانی بیماری بشدت واگیری است و معمولا از طریق سرفه و عطسه فرد بیمار منتشر می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه آنفلوآنزا با بیماری سرماخوردگی متفاوت است، توضیح داد: آنفلوآنزا و سرماخوردگی هر دو بیماری‌های مربوط به سیستم تنفسی هستند اما توسط ویروس‌های مختلفی ایجاد می‌شوند. آنفلوآنزا به دلیل آلودگی همه قسمت‌های سیستم تنفسی به ویروس ایجاد می‌شود. سیستم تنفسی درگیر در آنفلوآنزا شامل بینی، گلو، مجاری تنفسی و حتی ریه است. وی افزود: اما ویروس سرماخوردگی اغلب باعث ایجاد عفونت در سیستم تنفس فوقانی می‌شود که شامل بینی و گلو می‌شود. 
عشرتی با تاکید بر اینکه در حال حاضر موثرترین راه پیشگیری از بیماری و دفع کردن شدت بیماری انجام واکسیناسیون و رعایت بهداشت فردی و اجتماعی است، گفت: پاندمی آنفلوآنزا زمانی که ویروس جدید آنفلوآنزا توانایی کافی و پایدار انتقال انسان به انسان را کسب کند، می‌تواند رخ دهد و به دنبال آن به صورت جهانی گسترش یابد.
او درباره علائم اولیه آنفلوآنزا در انسان‌ها توضیح داد: تب، سردرد، درد عضلانی، تعریق، آبریزش بینی، گلودرد و سرفه از علائم بیماری است. سرفه اغلب شدید و برای مدتی ادامه می‌یابد ولی سایر نشانه‌های بیماری بعد از ۲ تا ۷ روز خود به خود بهبود می‌یابد. دفع ویروس معمولا بین ۳ تا ۵ روز بعد از بروز نشانه‌های بیماری و در کودکان تا ۷ روز ادامه خواهد داشت.
وی با تاکید بر اینکه افراد در صورت ابتلا به آنفلوآنزا بهتر است در منزل بمانند و تا زمانی که تب‌شان قطع نشده از منزل بیرون نیایند، اظهار کرد: معمولا یک روز پس از قطع تب، بیماری قابل سرایت نیست و افراد می‌توانند به کار خود بازگردند. ماندن در خانه و استراحت نه تنها مانع از انتشار ویروس می‌شود، بلکه به فرد کمک می‌کند سریع‌تر بهبود یابد.
معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: با توجه به اینکه عامل بیماری‌های آنفلوآنزا و سرماخوردگی ویروس است، آنتی‌بیوتیک‌ها هیچ تاثیری بر این بیماری‌ها ندارند.
* توزیع واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌های هلال‌احمر
مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی‌ جمعیت هلال‌احمر از توزیع واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌های این جمعیت در آستانه فصل سرما خبر داد. به گزارش ایسنا، علیرضا عسکری با اشاره به تامین واکسن آنفلوآنزا از سوی سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر گفت: واکسن‌های موجود شامل واکسی گریپ، اینفلووک و فلوگارد است و در داروخانه مرکزی شبانه‌روزی هلال‌احمر واقع در خیابان طالقانی و داروخانه مرکزی شماره ۲ هلال‌احمر واقع در تهرانپارس توزیع می‌شود. مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی درباره تمهیدات در نظر گرفته شده برای توزیع واکسن آنفلوآنزا در پایان شهریور و ابتدای مهر گفت: سازمان تدارکات پزشکی پس از طی فرآیندهای لازم برای واردات واکسن آنفلوآنزا بر اساس برنامه توزیع که از سوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت ارائه می‌شود، نسبت به تأمین و توزیع آن در داروخانه‌های هلال‌احمر اقدام کرده و از آنجا که تأمین داروهای خاص برای بیماران حیاتی است، در هر شرایطی نیازهای دارویی مردم را در اولویت نخست قرار می‌دهد.
آنفلوآنزا یک بیماری تنفسی حاد واگیردار با منشأ ویروسی است. ویروس‌ آنفلوآنزا به طور عمده از طریق هوا در پی سرفه و عطسه فرد بیمار منتقل می‌شوند. این بیماری در تمام طول سال رخ می‌دهد اما معمولا بیشترین زمان فعالیت آن در ماه‌های سرد سال و اوج آن در زمستان است. تب و لرز، درد عضلانی، درد مفاصل، سردرد، خستگی، سرفه، گلودرد، آب‌ریزش از بینی یا گرفتگی بینی، تهوع، استفراغ و اسهال در عده‌ای از بیماران از علایم آنفلوآنزاست و بعضی از علائم ممکن است بیش از یک هفته طول بکشد.
گفتنی است طبق اظهارات اخیر معاون برنامه‌ریزی اداره کل داروی سازمان غذا و دارو و قیمت واکسن داخلی آنفلو‌آنزا حدود 260 هزار تومان است.
***
تزریق یادآور کرونا فراموش نشود
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: براساس آخرین دستورالعمل کمیته ملی واکسیناسیون «کووید-۱۹»، افراد بالاتر از ۶۰ سال سن، در صورتی که در یک سال گذشته واکسن کرونا تزریق نکرده‌اند، یک نوبت یادآور واکسن کرونا تزریق کنند. شهنام عرشی با اشاره به شباهت علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا، توصیه کرد گروه‌های پرخطر از اواسط شهریور به بعد نسبت به تزریق واکسن آنفلوآنزا اقدام کنند. به گفته عرشی، معمولا در آبان‌ماه هر سال شاهد پیک آنفلوآنزا در کشور هستیم. افرادی که سن بیشتر از ۶۰ سال و بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی، دیابت شدید، بیماری‌های ریوی یا بیماری‌هایی دارند که سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند، حتما باید واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند. وی اظهار داشت: همچنین در اوایل پاییز ممکن است شاهد بیماری‌ها و اسهال‌های روده‌ای باشیم، بنابراین شست‌وشوی دست قبل از مصرف غذا، پرهیز از مصرف غذای خام و سالاد در بیرون از منزل را توصیه می‌کنیم.

Page Generated in 0/0057 sec