printlogo


کد خبر: 266919تاریخ: 1402/6/21 00:00
سامانه یکپارچه بدون خودروهای پرطرفدار

در حالی که مقرر بود شهریور تولیدات جدید خودروسازان در سامانه یکپارچه عرضه شود، در نبود برنامه برای ادامه فعالیت این سامانه موفق در مدیریت بازار خودرو، این روزها شاهد حذف عرضه خودروهای اقتصادی و عرضه تکراری خودروهای گران‌قیمت هستیم؛ خودروهایی که روی دست خودروساز مانده‌اند. ‌از دیروز دوشنبه 20 شهریور‌ به مدت 4 روز - تا پایان روز پنجشنبه 23 شهریور - سامانه یکپارچه عرضه خودرو باز است تا امکان ویرایش اولویت‌بندی برای متقاضیان (همه شرکت‌کننده‌های حاضر در نوبت اول و دوم‌ عرضه یکپارچه خودرو در سامانه) که موعد زمانی تحویل آنها سال 1403 تعیین شده فراهم شود. بر این اساس متقاضیانی که نوبت تحویل خودروهای‌شان 1403 تعیین شده است، می‌توانند نسبت به تغییر خودروی اعلام شده قبلی به محصولات عرضه‌شده توسط شرکت‌های کرمان موتور و مدیران خودرو اقدام کنند. همچنین متقاضیانی که در نوبت دوم سامانه نوبت‌دهی، هیچ خودرویی به آنها تخصیص داده نشده است نیز امکان انتخاب همه محصولات عرضه‌شده 2 شرکت مذکور برای آنها فراهم است. در واقع سامانه یکپارچه عرضه خودرو برای امور فوق یک بار دیگر نیز در تاریخ 6 شهریور با عرضه همین خودروها به مدت 3 روز باز شده بود، با این تفاوت که در نوبت قبل فقط خریداران خودروهای مدیران خودرو و کرمان موتور که نوبت تحویل خودروی آنها 1403 تعیین شده بود امکان تغییر نوع خودروی خود را داشتند که در دور جدید این امکان برای متقاضیان همه شرکت‌های حاضر در طرح اول و دوم عرضه یکپارچه فراهم شده است.
* عرضه محصولات گران قیمت
نکته قابل توجه در عرضه‌های اخیر آن است که در دور قبل و دور فعلی که هر دو در شهریور برگزار شده است، تنها 9 محصول از 2 شرکت مونتاژکار کرمان موتور و مدیران خودرو عرضه می‌شود که این خودروها قیمت بسیار بالاتری نسبت به خودروهای داخلی دارند و با توجه به بالا بودن قیمت، امکان خرید این خودروها برای همه متقاضیان فراهم نیست. در واقع خودروهایی که روی دست این دو خودروساز مانده است و در حال حاضر به صورت فروش اقساطی نیز در نمایندگی‌های خود عرضه می‌کنند، در سامانه یکپارچه هم عرضه می‌شود.
* خبری از عرضه تولیدات جدید خودروسازان در سامانه یکپارچه نیست
این در حالی است که طبق وعده قبلی مسؤولان وزارت صمت مقرر بود تولیدات جدید خودروسازان، شهریورماه در سامانه یکپارچه عرضه شود. در عرضه‌های شهریورماه سامانه یکپارچه، هیچ توجهی به نیاز اقشار متوسط و ضعیف جامعه نشده و مدام خودروهای میلیاردی مونتاژکاران به صورت تکراری عرضه می‌شود. ‌از سوی دیگر متقاضیان خرید کوییک، ساینا و شاهین از سایپا یا متقاضیان خرید خودروهای رانا، دنا و تارا از ایران خودرو که نوبت تحویل خودروهای آنها سال 1403 است با توجه به اختلاف قیمت این خودروها با خودروهای مونتاژی، امکان تغییر نوع خودروی خود را ندارند. 
* خبری از نوبت سوم سامانه یکپارچه نیست
عرضه چند باره محصولات گران‌قیمت از طریق سامانه یکپارچه در حالی است که انتظار می‌رفت طی ماه‌های گذشته و حداقل در شهریور ماه، مرحله سوم عرضه گسترده خودروها از طریق سامانه یکپارچه با حضور شرکت‌های مختلف خودروسازی انجام می‌شد تا امکان خرید برای همه متقاضیان فراهم شود. با توجه به عرضه‌های محدود خودروسازان در سامانه یکپارچه به نظر می‌رسد وزارت صمت درباره عرضه خودرو در سامانه حرکت نمایشی خود را جهت رفع تکلیف اجرایی کرده است زیرا همین خودروهای عرضه‌شده در سامانه هم‌اکنون در نمایندگی‌های مونتاژکاران با 2 مدل تحویل فوری و 3 ماهه در حال عرضه است.

Page Generated in 0/0059 sec