printlogo


کد خبر: 266922تاریخ: 1402/6/21 00:00
اخبار

رئیس دستگاه قضا:
قوه ‌قضائیه قوه‌ عمل است، نمی‌خواهیم کار شعاری و تبلیغاتی کنیم
رئیس دستگاه قضا روز گذشته طی سخنانی در نشست شورای عالی قوه قضائیه، پس از تشریح فلسفه راهپیمایی اربعین و توجه و اشتیاق انسان‌های پاک فطرت به وجود مقدس امام حسین(ع) گفت: ما امروز به معنای واقعی کلمه باید دادستان مردم، به‌خصوص مظلومان و محرومان باشیم؛ باید برای صیانت و دفاع از حقوق عامه مخصوصا حقوق محرومان نهایت تلاش را مصروف کنیم؛ باید بدون تبعیض و ملاحظه با فساد و مفسد در هر مقام و جایگاهی که هست مقابله و مبارزه کنیم. حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در ادامه به مبحث مهم نوع رفتار با مردم اشاره کرد و گفت: تکریم مردم فقط منحصر به حسن خلق در مواجهه با آنها نیست؛ اگر چه حتما یک مسؤول قضایی باید در مواجهه با مردم حسن خلق داشته باشد و در کلام و نوشتارش اصل تکریم مردم و ارباب رجوع را مراعات کند اما موضوع مهم دیگر آن است که ما با اهتمام خود در اجرای قانون و مبارزه با فساد و ناهنجاری‌ها، تکریم مردم را در عمل به اثبات برسانیم و از این طریق منشأ امیدآفرینی باشیم. رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: قوه‌ قضائیه قوه‌ عمل است، ما نمی‌خواهیم کار شعاری و تبلیغاتی کنیم، می‌خواهیم کار امیدآفرین کنیم، می‌خواهیم در نتیجه‌ کار و عمل ما، مردم احساس کنند که حامی آنها و بیت‌المال هستیم و جلوی فساد و مفسد را سد می‌کنیم.
رئیس عدلیه با ذکر مصادیقی از اقدامات دستگاه قضا در راستای صیانت از بیت‌المال، بیان کرد: امروز نیاز مردم و کشور به کالا‌های استراتژیک و برخی محدودیت‌هایی که به واسطه تحریم‌های ظالمانه به لحاظ ارزی در این قضیه وجود دارد، موضوع مهم و قابل توجهی است؛ بعضا مشاهده می‌شود یک کالای اساسی که به‌ رغم محدودیت‌های موجود وارد کشور شده، در طول چند ماه در کشتی‌ها یا انبار‌ها می‌ماند و تخلیه و ترخیص نمی‌شود و در نهایت فاسد می‌شود، ورود قوه‌ قضائیه و همکاری دولت در این زمینه و موارد مشابه، از نمونه‌ها و مصادیق کار و اقدام عملیاتی در راستای صیانت از بیت‌المال و امیدآفرینی برای مردم است. 
***
سخنگوی سازمان فضایی ایران:
فاز اول پایگاه فضایی چابهار تا پایان سال ۱۴۰۳ تکمیل خواهد شد
سخنگوی سازمان فضایی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی نکاتی را پیرامون آخرین وضعیت پایگاه فضایی چابهار مطرح کرده و گفت: با توجه به دغدغه‌های ریاست محترم جمهوری در حوزه فضایی، تأمین اعتبار لازم برای اجرای این پروژه انجام شده است و در جلسه اول شورای عالی فضایی در سال 1400 یکی از دستورات مستقیم رئیس‌جمهور این بود که فرآیند اجرایی و طراحی و ساخت پایگاه ملی پرتاب چابهار آغاز شود.
حسین دلیریان ادامه داد: تأمین اعتبار انجام شده و در حال حاضر در مرحله ساخت قرار دارد. پایگاه ملی پرتاب چابهار دارای 3 فاز اصلی است که ما در میانه اجرای فاز نخست این پروژه قرار داریم و  امیدواریم در نیمه اول سال 1403 این پایگاه قابلیت پرتاب ماهواره‌های خورشید‌آهنگ توسط پرتابگرهای تاکتیکی سوخت جامد را پیدا کند.
وی گفت: امیدواریم شاهد تکمیل فاز نخست این پایگاه که پرتاب‌های مدار پایین است تا پایان سال 1403 یا اوایل سال 1404  باشیم. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده و تکالیف ما در برنامه 10 ساله فضایی و با توجه به موقعیت استراتژیک این پایگاه که پنجره ویژه‌ای را برای کشور برای دسترسی به مدارات مختلف قرار می‌دهد، ان‌شاءالله تا پایان سال 1410 نیز طبق برنامه، قابلیت پرتاب‌های بین‌المللی را از این پایگاه خواهیم داشت.
***
طرح افزایش تعداد نمایندگان مجلس به مدت ۶ ماه مسکوت ماند
رسیدگی به درخواست مسکوت ماندن طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی و تعداد نمایندگان آنها در دستور کار نمایندگان در جلسه علنی روز گذشته (دوشنبه 20 شهریور) قرار داشت.
وکلای ملت در این جلسه پس از انجام بررسی‌های لازم از مجموع 213 نماینده حاضر با 132 رای موافق، 64 رای مخالف و 7 رای ممتنع، با این طرح موافقت کردند.
فتح‌الله توسلی به عنوان نماینده درخواست‌کنندگان مسکوت ماندن 6 ماهه طرح مذکور گفت: شرایط زمانی، مکانی و نوع طرح نشان می‌دهد این طرح پختگی لازم را نداشته و اجرای آن در شرایط فعلی مناسب نیست، چرا که افرادی که در انتخابات پیش‌روی مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کرده‌اند با توجه به شرایط فعلی نسبت به این موضوع اقدام کرده‌اند و اگر می‌دانستند حوزه انتخابیه قرار است تفکیک شود تعداد دیگری از نمایندگان در مناطق دیگر ثبت‌نام می‌کردند، لذا اجرای این طرح در شرایط فعلی موجب تضییع حق کاندیداها می‌شود.
وی افزود: شورای نگهبان نیز اعلام کرده حتی در صورت تصویب این طرح در مجلس، اجرای آن به دوره اخیر نخواهد رسید و هم‌اکنون نیز مراحل اجرایی انتخابات آغاز شده و در میانه راه نباید اقدامی کنیم که هم دستگاه نظارتی و هم دستگاه اجرایی با مشکل مواجه شوند، ضمن اینکه دولت به عنوان مجری انتخابات مخالف اجرای این طرح در شرایط فعلی است، لذا نباید طرحی راکه هم حق نمایندگان و مردم ضایع می‌کند و هم دولت با آن مخالف است تصویب و اجرایی کنیم.
نماینده بهار و کبودرآهنگ در مجلس بیان کرد: نمایندگان برای این طرح زحمات خود را کشیدند اما اکنون شرایط مناسبی برای اجرا نیست.

Page Generated in 0/0058 sec