printlogo


کد خبر: 266974تاریخ: 1402/6/22 00:00
توفان و سیل بی‌سابقه در لیبی هزاران کشته و چند ده‌هزار آواره و مفقود
لیبی را آب و باد برد!

گروه بین‌الملل: توفان و سیل بی‌سابقه‌ای که لیبی را در برگرفته، باعث جان باختن هزاران نفر شده و برخی شهرهای این کشور را با خاک یکسان کرده که این موضوع باعث انتشار تصاویر غمباری از لیبی جنگ‌زده شده است. 
«عثمان عبدالجلیل» وزیر بهداشت لیبی پیش‌بینی کرد شمار کشته‌های توفان «دنیل» در این کشور به ۱۰ هزار نفر برسد. طی روزهای اخیر توفان حاره‌ای که روی دریای مدیترانه تشکیل شده بود، در شرق لیبی مرگبار شد و خسارات زیادی به زیرساخت‌های این کشور وارد کرد. به دنبال این توفان سهمگین، سیل شدیدی در این کشور به راه افتاد و چند منطقه را زیر آب برد. 
وزیر بهداشت لیبی در گفت‌وگو با رسانه‌های این کشور ضمن اشاره به اینکه شمار کشته‌های این توفان احتمال دارد به ۱۰ هزار نفر برسد، گفت نیروهای امدادی لیبی همچنان نتوانسته‌اند بسیاری را نجات دهند و اوضاع در شهر «درنه» فاجعه‌بار است. عبدالجلیل از کشورهای دوست خواست برای نجات شهروندان این کشور در شهر درنه و منطقه«الجبل اخضر» به کمک لیبی بشتابند. وزارت کشور لیبی روز گذشته در خبری رسمی اعلام کرد تنها در شهر درنه  5 هزار و 200 نفر کشته و چند هزار نفر مفقود شده‌اند. خبرنگار شبکه العربی نیز دیروز گزارش داد فقط در شهر درنه از جمله شهرهای توفان‌زده شرق لیبی ۴ هزار جسد دفن شده است. این خبرنگار افزود که از این تعداد 3 هزار و ۶۵۰ نفر به طور جمعی به خاک سپرده شده‌اند. وزیر هوانوردی لیبی و عضو ستاد بحران لیبی نیز دیروز به خبرگزاری رویترز گفت شمار کشته‌ها در شهر درنه زیاد است و اجساد در همه جا دیده می‌شود. وی افزود: اگر بگویم ۲۵ درصد شهر درنه ناپدید شده است، مبالغه نکرده‌ام. 
شهر بندری درنه بویژه بر اثر توفان «دانیل» بشدت آسیب ‌دیده است و تصاویر ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی، خانه‌ها و اتومبیل‌های ویران‌شده را در خیابان‌ها نشان می‌دهد که بر اثر باران‌های شدید غرق در گل و لای شده‌اند. 
توفان «دانیل» روز یکشنبه لیبی را درنوردید و خسارت سنگینی به زیرساخت‌های عمومی و املاک و دارایی‌های خصوصی شهروندان وارد کرد. در همین ارتباط «ژرژت گانیون» هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل در لیبی از جامعه بین‌المللی خواست کمک‌های فوری را به این کشور حادثه دیده اعزام کنند. وی در شبکه ایکس نوشت گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که ده‌ها روستا و شهر بشدت آسیب ‌دیده و بر اساس گزارش‌ها، به شمال شرق این کشور خسارت‌های زیادی وارد شده است. همچنین «عبدالحمید الدبیبه» رئیس دولت وحدت ملی لیبی دوشنبه شب به دنبال جان باختن شماری از شهروندان لیبیایی در شرق این کشور بر اثر وقوع توفان و جاری شدن سیل، 3 روز عزای عمومی اعلام کرد. به گفته شورای محلی، وضعیت شهر درنه خارج از کنترل است و گفته می‌شود 2 سد در لیبی تخریب شده است. به گفته اورژانس، عملیات امدادرسانی و نجات به سختی و با کمک بالگرد انجام می‌شود و برق و اینترنت در مناطق آسیب‌دیده قطع شده است. رئیس دولت وحدت ملی لیبی ادامه داد دولتمردان این کشور تلاش می‌کنند برای کمک به آسیب‌دیدگان سیل به توانایی‌ها و امکانات داخلی تکیه کرده و همزمان در حال ارزیابی سطح نیاز به کمک‌های خارجی هستند. وی با متهم کردن مناطق شرقی به اینکه از خارج از لیبی هدایت می‌شوند، گفت البته شرایط و اختلافات داخلی که از خارج هدایت می‌شود، باعث نمی‌شود در کمک به آسیب‌دیدگان سیل در مناطق شرقی کوتاهی شود. الدبیبه گفت: باید بر تامین نیازهای پزشکی و بهداشتی آسیب‌دیدگان سیل تمرکز کنیم و از همه طرف‌ها درخواست همکاری داریم. دولت در صورت نیاز، مکلف به پرداخت غرامت و تأمین نیازهای ضروری آسیب‌دیدگان است. 
بر اساس این گزارش، توفان «دانیال» روز یکشنبه پس از عبور از یونان، از دریای مدیترانه وارد ساحل مناطق شرقی لیبی شد و باران‌های سیل‌آسایی در این منطقه فروریخت که برخی مناطق را زیر آب برد و راه‌های بسیاری را قطع کرد. در جریان عملیات امداد 7 نفر از نیروهای ارتش لیبی هم مفقود شده‌اند. مقام‌های شرق لیبی ممنوعیت آمد و شد اعلام کرده‌اند و مدارس و مغازه‌ها تعطیل شده‌اند. به گزارش بی‌بی‌سی، شهرهای بنغازی، سوسه، درنه و المرج از این توفان آسیب زیادی دیده‌اند. اگرچه آمار مرگ و میر ناشی از این توفان و سیلی که به همراه داشته رو به افزایش است اما هلال‌احمر لیبی از ویران شدن تنها ۱۵۰ خانه خبر داده است. 
شهر «مصراته» در غرب نیز از سیل مصون نمانده است. تصاویر ویدئویی تایید نشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد چندین راننده روی سقف خودروهای خود در محاصره آب نشسته‌اند و جریان سیل یک مرد دیگر را با خود می‌برد. 
جز مدارس و مغازه‌ها 4 بندر نفتی اصلی کشور نیز بسته‌ شده‌اند. دفتر سازمان ملل متحد در لیبی نیز گفته است اخبار توفان را از نزدیک دنبال می‌کند و در حمایت از عملیات امداد در این کشور، کمک‌های فوریتی لازم را در سطح محلی و ملی فراهم خواهد کرد. 
توفان دانیل هفته گذشته در یونان، ترکیه و بلغارستان ده‌ها نفر را کشت. مصر نیز خود را برای رسیدن این توفان آماده می‌کند و دوشنبه شب سازمان هواشناسی این کشور از متراکم شدن ابرهای توفان‌زا بر فراز سواحل شمال غرب کشور خبر داد. این در حالی است که تیم‌های امدادی در جبل اخضر در شرق لیبی به عملیات برای بازیابی اجساد و جست‌وجوی مفقودان ناشی از سیل ادامه می‌دهند. در شهر المرج در شرق لیبی نیز نیروهای امدادی و نیروهای امنیتی و نظامی به کار شبانه‌روزی برای نجات افراد سرگردان و رسیدگی سریع به درخواست‌های کمک ادامه می‌دهند. بنا به گفته مقامات و رسانه‌های لیبی، در نتیجه بارش‌های سیل‌آسای دیروز در بالادست دره درنه، سیل بزرگی به ‌راه افتاد و این سیل به ‌سمت شمال یعنی جایی که شهر درنه در ساحل مدیترانه قرار دارد، حرکت کرد که هزاران کشته و مفقود بر ‌جا گذاشت و میزان تلفات این حادثه، بیش از تلفات زلزله 6.8 ریشتری مغرب شده است. 
خبرگزاری رویترز به نقل از «هشام شکیوات» وزیر حمل‌و‌نقل و هوانوردی دولت لیبی گزارش داد بر اثر سیل ویرانگر در شمال این کشور، 25 درصد شهر درنه در کرانه جنوبی دریای مدیترانه ناپدید شده است. شهر درنه در شمال لیبی قرار دارد و بر اساس آخرین آمار در سال 2011 (قبل از سرنگونی قذافی ) 200 هزار نفر جمعیت داشت. این مقام لیبیایی فاجعه رخ‌ داده در این کشور را که سال‌هاست درگیر جنگ داخلی است، اینگونه توصیف کرد: یکسری از محله‌های شهر کاملا با ساکنانش بر اثر سیل به دریا ریخته و محو شده است. 

Page Generated in 0/0062 sec