printlogo


کد خبر: 266975تاریخ: 1402/6/22 00:00
خادمان ۳۲۰ ایستگاه صلواتی از زائران پیاده در مسیرهای منتهی به مشهد پذیرایی می‌کنند
مشهد میزبان 8 میلیون زائر

گروه اجتماعی: هر سال در دهه آخر ماه صفر عاشقان اهل‌بیت(ع) از تمام نقاط ایران راهی مشهدالرضا می‌شود تا در سالروز شهادت امام رضا(ع) اجتماع امام رضایی رقم بزنند. در این میان خیلی‌ها پس از برگزاری آیین اربعین، راه خراسان رضوی را در پیش می‌گیرند تا ارادت خود را به اهل بیت(ع) نشان دهند. امسال نیز همچون سال‌های گذشته جمعیت زیادی در این مراسم شرکت می‌کنند به طوری که استاندار خراسان رضوی پیش‌بینی  کرده است در این ایام 8 میلیون زائر به مشهد سفر ‌کنند. خراسان رضوی هم اکنون میزبان خیل عظیم زائران از تمام نقاط ایران است و زائران افغانستانی و پاکستانی نیز که از اربعین بازگشته‌اند، خود را به این شهر رسانده‌اند. هر کس به طریقی؛ گروهی با خودروی شخصی، گروهی با قطار و هواپیما و عده‌ای نیز با پای پیاده خود را به مشهدالرضا می‌رسانند تا در سالروز شهادت امام رئوف(ع) در بارگاه منورش به عزاداری بپردازند؛ جایی که پس از همایش عظیم اربعین ، شیعیان بار دیگر حضور خود را به نمایش می‌گذارند.
از روزهای گذشته خراسان رضوی برای خدمت‌رسانی به زائران به حالت آماده‌باش در آمده و بر اساس اعلام معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی تاکنون شاهد افزایش حضور 29 درصدی زائران و عزاداران در مشهد هستیم. هیات‌های مذهبی از نقاط مختلف در حال عزیمت به مشهد هستند تا در دهه پایانی صفر در بارگاه منور رضوی به عزاداری بپردازند. رضا رمضانی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری مشهد درباره نظارت بر بازار در شهر مشهد برای میزبانی از زائران اظهار داشت: برای اینکه نظارت خوبی بر بازار در این ایام شود 500 بازرس از 14 دستگاه خدمات‌‌رسان در سطح شهر بر واحدهای صنفی نظارت خواهند داشت.
* ورود بیش از یک میلیون زائر به مشهد
معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی گفت: از ۱۵ تا ۲۰ شهریور یک‌میلیون و ۱۳۵ هزار و ۳۲۲ نفر وارد مشهد شده‌اند.
حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد، دیروز در نشست خبری قرارگاه عملیاتی زائران دهه پایانی صفر که در محل شهرداری مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در ۲۴ ساعت اخیر ۲۱۳ هزار و ۷۵۴ زائر وارد مشهد مقدس شدند که نسبت به سال گذشته در همین روز ۲۴ درصد رشد نشان می‌دهد.
وی با بیان اینکه از ۱۵ تا ۲۰ شهریور یک میلیون و ۱۳۵ هزار و ۳۲۲ نفر وارد مشهد شده‌اند، افزود: شب گذشته ۳۵۸ هزار و ۳۲۹ نفر از مراکز اسکان استفاده کردند و طی بازه زمانی ۱۵ تا ۲۰ شهریور این عدد در مجموع ۲ میلیون و ۲۵۸ هزار و ۲۰۹ نفر شب است. معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی در پایان گفت: از مجموع ۲۱۳ هزار و ۲۵۴ نفر، ۱۳۸ هزار و ۵۷۱ نفر با وسیله نقلیه شخصی به مشهد سفر کردند و ۴۵ هزار و ۵۰۴ نفر با وسیله حمل‌و‌نقل عمومی جاده‌ای و ۲۰ هزار و۵۰۰ نفر با قطار و ۹۱۶۹ نفر با هواپیما  به مشهد آمده‌اند.
* بیش از ۱۷ هزار زائر پیاده در مسیر مشهد هستند
سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام‌رضا(ع) گفت: هم‌اکنون ۱۷ هزار و ۴۲۰ نفر زائر پیاده از مسیرهای منتهی به مشهد مقدس به سوی این شهر و زیارت بارگاه منور رضوی در سالروز شهادت آن امام همام در حال حرکت هستند.
حسین رضایی دیروز در گفت‌وگو با ایرنا افزود: جاده‌های تربت حیدریه، نیشابور، قوچان، فریمان، کلات و سرخس محل تردد زائران پیاده امام رضا(ع) است و پیش‌بینی  می‌شود تا روز شهادت امام رضا(ع) ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار نفر زائر پیاده به شهر مشهد برسند. وی با بیان اینکه زائران پیاده مزبور از ۱۰ استان کشور به سمت مشهد رهسپار شده‌اند، گفت: امروز ۱۹۰ کاروان از تایباد، خواف، تربت‌جام و فریمان حرکت خود را به سمت مشهد آغاز کردند، ۱۰۰ کاروان زائران پیاده امروز از خراسان شمالی به قوچان رسیدند، ۱۵۰ کاروان پیاده نیز از سرخس و کاروان زائران اهل سنت از شهرستان‌های خواف و سرخس حرکت کرده‌اند.
رضایی اضافه کرد: برای نخستین بار ۳۰۰ دانش‌آموز از شهر «ملک‌آباد» در حوالی مشهد با هماهنگی اداره کل آموزش‌و‌پرورش استان در قالب کاروان زائران پیاده حرکت خود را به سمت مشهد آغاز کردند. سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام‌رضا(ع) گفت: ۳۲۰ ایستگاه صلواتی برای پذیرایی از زائران پیاده از ۲۴ شهریور در مسیرهای منتهی به مشهد فعال شده‌اند و خادمان به زائران پیاده در طول مسیرهای منتهی به مشهد خدمت می‌کنند، افزون بر این مطابق روال هر سال اهالی روستای اهل‌سنت «جمالزاده» واقع در ۴۵ کیلومتری مشهد از فردا (امروز چهارشنبه) به مدت 3 روز از زائران به صورت رایگان پذیرایی می‌کنند.
* خدمت‌رسانی 135 موکب در خیابان‌های منتهی به حرم
مردم شهر مشهد از روزهای قبل خود را برای میزبانی از زائران امام هشتم(ع) نیز آماده کرده‌اند. طبق برنامه‌ریزی انجام شده 135 موکب به زائران امام هشتم شیعیان خدمات‌رسانی می‌کنند.
مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی نیز با راه‌اندازی سامانه‌ هم‌محله امام رضا(ع) خود را آماده میزبانی از عزاداران در دهه آخر صفر کرده است. هیات‌های مذهبی و افرادی که نیازمند اسکان هستند می‌توانند به آدرس سایت این مرکز مراجعه و از خدمات آن استفاده کنند همچنین افرادی که قصد خدمتگزاری به زائران را دارند، این امکان برای‌شان فراهم شده تا با ثبت‌نام در سایت این مرکز بتوانند ارائه خدمت کنند.
امیرحسین احمدی‌نیا، مسؤول قرارگاه هم‌محله‌ای امام رضا(ع) در این ‌باره گفت: سال گذشته در هر شبانه روز توانستیم 80 هزار نفر را با محوریت مساجد به صورت رایگان اسکان دهیم. در حال حاضر 3 روز از آغاز به کار این پویش می‌گذرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 40 درصد افزایش تماس از سوی مجاوران و زائران داشته است.
مسئول قرارگاه هم‌محله امام رضا(ع) افزود: در این پویش حمل‌ونقل رایگان، نذر خدمت و مهارت، اسکان رایگان و موکب‌داری زیر نظر امور مساجد استان به زائران ارائه می‌شود.
* افزایش 2 برابری توان هلال‌احمر برای خدمت به زائران
محسن ذاکریان، مدیر عامل جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی درباره خدمت‌رسانی به زائران دهه پایانی صفر در این استان اظهار داشت: 3 هزار و 200 نوجوان از سراسر کشور قبل از شهادت حضرت رسول اکرم(ص) تا صبح بعد از شهادت امام رضا(ع) با عملیات ویلچررانی به زائران خدمت‌رسانی می‌کنند.
وی ادامه داد: از روز بعد از اربعین عملیات دهه آخر صفر در مشهد آغاز شده  که تمهیدات، اقدامات و هماهنگی‌های مورد نیاز شده است. همچنین در مسیر زائران 28 پایگاه امداد جاده‌ای ثابت داریم. از سویی تا پایان ماه صفر 110 پست امدادرسانی با ظرفیت استفاده از امکانات خراسان رضوی و 15 استان دیگر خدمت‌رسانی می‌کنند.
* پیش‌بینی حضور 8 میلیون زائر در دهه آخر صفر مشهد
یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی اخیرا در جلسه ستاد خدمات سفر که با حضور وزیر کشور برگزار شد، اظهار کرد: با تشکیل کمیته‌های این ستاد، به تمام موضوعات حمل‌ونقل، اسکان، تأمین کالا و... پرداخته شد و بهترین خدمات را به عزاداران امام رضا(ع) ارائه خواهیم کرد. وی متذکر شد: پیش‌بینی حضور 8 میلیون زائر در این ایام را داریم و تمام نهادهای استانی برای خدمتگزاری به آنان پای کار هستند. موضوع دهه آخر صفر و ورود حجم زائران به این شهر و ارائه خدمات به آنان، یک موضوع ملی و حتی بین‌المللی است که علاوه بر مسؤولان استانی، مقامات کشوری نیز پای کار هستند.
* خدمت‌رسانی ۲۲۰ خادم در ۶۳ موکب به زائران پیاده
معاون فرهنگی - اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: در طرح قدم‌های آسمانی تا امام مهربانی ۶۳ موکب با ۲۲۰ خادم و مبلغ تمام خدمات مورد نیاز را به زائران امام رضا(ع) ارائه می‌کنند.
حجت‌الاسلام جمال ایزدی با اشاره به طرح‌های مختلف این سازمان که در مناسبت‌های مختلف در طول سال اجرا می‌شود، اظهار کرد: مجموعه نهاد وقف چون موقوفات، بقاع متبرکه و بقاع متبرکه میقات‌الرضا، ۶۳ موکب برای خدمت‌رسانی به زائران برپا کرده‌اند. ایزدی با اشاره به خدمات رفاهی شامل اسکان، پذیرایی و... خدمات فرهنگی از جمله حضور حدود ۱۲۰ مبلغ در ایستگاه‌ها، برگزاری نماز جماعت، غرفه‌هایی برای خدمات فرهنگی و تهیه بسته‌های فرهنگی تصریح کرد: در این ایستگاه‌ها خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌شود. وی افزود: اسکان، هم در موکب‌های منتهی به مشهد و هم در اماکن موقوفه داخل مشهد از جمله حسینیه‌ها و در صورت نیاز مهدیه امام خامنه‌ای مدظله العالی اداره اوقاف در این دهه انجام خواهد شد؛ همچنین برای اسکان زائرانی که در مسیر هستند، از تمام ظرفیت میقات‌الرضا استفاده خواهد شد. ایزدی گفت: یک دستگاه نانوایی سیار در خیابان شیرازی مستقر و نان رایگان توزیع خواهد کرد و تمام خدمات مورد نیاز زائران توسط ۱۰۰ خادم و ۱۲۰ مبلغ ما ارائه خواهد شد.

Page Generated in 0/0056 sec