printlogo


کد خبر: 266988تاریخ: 1402/6/26 00:00
دولت عراق روند خلع‌سلاح تروریست‌های تجزیه‌طلب و اخراج آنها از مرزهای مشترک با ایران را آغاز کرد
آغاز یک پایان

گروه سیاسی: عراق انتقال گروه‌های تروریست تجزیه‌طلب را از مرزهای اقلیم کردستان عراق با ایران به اردوگاه‌های دور از مرز به عنوان بخشی از توافق امنیتی بغداد - تهران آغاز کرده است. این خبری بود که فواد حسین، وزیر خارجه عراق هفته گذشته در جریان یک کنفرانس خبری اعلام کرد.
وزیر خارجه عراق در کنفرانس مطبوعاتی سه‌شنبه 21 شهریور گفت: «بر اساس توافق عراق و ایران، اقدامات لازم برای خروج این گروه‌ها از مناطق مرزی انجام شده و آنها در کمپ‌هایی در عمق کردستان عراق مستقر می‌شوند».
وی روز چهارشنبه هفته گذشته نیز به تهران سفر کرد تا مقامات جمهوری اسلامی را در جریان اقدامات عراق برای پاکسازی مرزهای مشترک اقلیم کردستان این کشور با ایران قرار دهد.
در همین رابطه حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان روز چهارشنبه در نشست خبری مشترک با همتای عراقی خود، با اشاره به اقدامات عراق در برخورد با گروهک‌های تجزیه‌طلب ضدایرانی اظهار داشت: ایران نسبت به تامین امنیت کشور جدی است و خرسندیم که امروز آقای فواد حسین اطلاعات خوبی را درباره خارج کردن گروه‌های تروریستی و انتقال آنها و تلاش برای خلع سلاح آنها ارائه کرد. عراق طی روزهای آینده به طور کامل بندهای توافقنامه امنیتی را اجرایی خواهد کرد.
عراق: نقاط مرزی مشترک با ایران از گروه‌های غیرقانونی پاکسازی شد
روز گذشته به فاصله 3 روز از سفر وزیر خارجه عراق به تهران، فرماندهی نیروهای مرزبانی عراق اعلام کرد نقاط مرزی مشترک با ایران از گروه‌های غیرقانونی پاکسازی شد.
فرماندهی نیروهای مرزبانی وزارت کشور عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد پس از درگیری با گروه‌های غیرقانونی، نقاط مرزی این کشور با ایران در استان اربیل که در سیطره این گروه‌ها بود، باز پس گرفته شد.
در این بیانیه‌ آمده است: در چارچوب تلاش‌های فرماندهی نیروی مرزبانی عراق برای کنترل کل مرزهای این کشور با کشورهای همسایه، نیرویی از تیپ دوم مرزی و هنگ تکاوران مرزی منطقه یکم با پشتیبانی نیروهای گارد پیشمرگه توانستند نقاط مرزی بین ایران و عراق را پس از درگیری با گروه‌های غیرقانونی که بر نقاطی از استان اربیل سیطره یافته بودند، باز‌پس گیرند. این بیانیه اضافه کرد: فرماندهی نیروهای مرزبانی مصمم است اقتدار عراق را در تمام مرزهای کشور با کشورهای همسایه اعمال کند و پرچم عراق را در دورترین نقطه آن به اهتزاز درآورد.
همچنین خبرگزاری تسنیم به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد در جریان اقدامات عراق قرار است همه پایگاه‌های گروهک‌های تروریست شامل کومله، پاک،‌ پژاک و حزب دموکرات کردستان در جدار مرز ایران و دیگر نقاط اقلیم کردستان عراق در نزدیکی ایران برچیده شود و این گروهک‌ها در یک اردوگاه در عمق خاک اقلیم شمال عراق ساماندهی شوند. این منبع آگاه ادامه داد: پس از این مرحله، گروهک‌های تجزیه‌طلب به ‌صورت کامل خلع‌سلاح خواهند شد در غیر این صورت (اگر مقرهای گروهک‌ها بدرستی برچیده نشود یا برخی از آنها از این اقدام خودداری کنند)، ما به وضعیت قبل از توافق بازمی‌گردیم و به وظیفه خود برای پاسداری از امنیت کشور عمل خواهیم کرد.
پیش از نیز در طول ماه‌های گذشته دولت عراق اقداماتی برای خلع سلاح تروریست‌ها و پاکسازی مرزها از وجود تروریست‌ها انجام داده بود اما تداوم حضور فعال گروه‌های تجزیه‌طلب تروریست در منطقه نشان از ناکافی بودن این اقدامات داشت. از همین رو مقامات سیاسی و نظامی کشورمان چند مرتبه اعلام کردند عراق تا 28 شهریور که موعد پایان مهلت اجرایی کردن تعهدات است، فرصت دارد. در همین رابطه سرلشکر محمد باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح کشورمان اعلام کرده بود عراق تا 28 شهریور فرصت دارد نسبت به خلع سلاح تروریست‌های ضدایرانی اقدام کند در غیر این صورت، حملات موشکی و پهپادی سپاه به مقر گروهک‌ها در اقلیم کردستان از سر گرفته می‌شود.
حالا به نظر می‌رسد عراق اولتیماتومی را که از سوی ایران صادر شده، جدی گرفته و همه تلاش خود را برای اجرای تعهدات امنیتی‌اش در قبال ایران به کار گرفته است.
جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده در ارتباط با امنیت مرزهای خود با کسی تعارف ندارد. چنانکه در جریان اغتشاشات سال گذشته نیز شاهد حملات متعدد موشکی و پهپادی قرارگاه حمزه سیدالشهدا به مقر تروریست‌های تجزیه‌طلب در منطقه اقلیم کردستان بودیم.

Page Generated in 0/0058 sec