printlogo


کد خبر: 266992تاریخ: 1402/6/26 00:00
اخبار

رئیسی در مرکز شبانه‌روزی مبارزه با فساد: 
فسادستیزی پیمان نانوشته میان دولت سیزدهم و مردم است
رئیس‌جمهور روز گذشته با حضور از پیش اعلام نشده در مرکز شبانه‌روزی مبارزه با مفاسد نهاد ریاست‌جمهوری، از سامانه 2777 این مرکز بازدید کرد و در جریان نحوه اخذ و پیگیری گزارشات مردمی در زمینه مبارزه فساد قرار گرفت.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی طی سخنانی در جمع مدیران و کارشناسان این مرکز، حساسیت افکار عمومی در جامعه اسلامی را نسبت به وقوع کمترین فساد و مطالبه‌گری برای رفع آن، کاملا درست و بجا دانست و با بیان اینکه مبارزه با فساد از اهداف محوری و اصلی دولت مردمی سیزدهم است، گفت: فسادستیزی پیمان نانوشته میان این دولت و مردم است، لذا نخستین کسانی که باید در زمینه مبارزه با فساد پیشرو و پیش‌قدم باشند، دولتمردان هستند.
رئیسی با تاکید بر ضرورت و اهمیت پرهیز از عادی‌انگاری فساد در هر سطح و مقداری، نخستین گام در ایجاد امیدواری میان مردم در زمینه مبارزه با فساد را داشتن گوش شنوا برای شنیدن گزارشات مردمی از سوی دولت دانست و تصریح کرد: اصلاح امور و ایجاد تحول در گرو سلامت نظام اداری کشور است و اگر نظام اداری ما عاری از فساد نباشد، اصلاح امور مردم نیز با اختلال مواجه خواهد شد.
وی در ادامه در تشریح اهداف راه‌اندازی مرکز شبانه‌روزی مبارزه با مفاسد در دولت افزود: در گذشته بعضا در مبارزه با فساد خط قرمزهایی وجود داشت و بعضی مسؤولان می‌گفتند فلان شخص خط قرمز ما است و نباید به او نزدیک شوید. رئیسی اضافه کرد: شما دیدید ما در قوه ‌قضائیه این خط قرمزها را به هم زدیم و گفتیم خط قرمز ما منافع ملی است و با مفسد ولو در اندرونی افراد دارای مسؤولیت و نفوذ باید برخورد شود و برخورد شد. در دولت هم مقرر کردیم اولا سرچشمه فساد کور شود، ثانیا اگر هم تخلف یا فسادی رخ داد، خود دولت در برخورد، پیشرو و پیش‌قدم باشد.
رئیسی در ادامه یکی از شروط اصلی خود در انتخاب اعضای دولت اعم از وزرا و استانداران را برخورداری آنها از روحیه فسادستیزی دانست و گفت: قطعا اگر کسی روحیه فسادستیزی نداشته باشد و نسبت به وقوع فساد بی‌تفاوت باشد، در همکاری او با دولت تجدیدنظر خواهد شد. رئیس‌جمهور با تاکید بر ضرورت مبارزه با فساد در هر سطحی، پیگیری مجدانه گزارشات را در موفقیت مبارزه با فساد مهم و ضروری دانست و گفت: اعلام مصادیق فساد در جامعه بدون برخورد یا بیان نتایج پیگیری، از اشکالات اساسی و آسیب‌های امر مبارزه با فساد است و موجب ناامیدی و بی‌اعتمادی مردم خواهد شد.
 
جزئیات توقیف نفتکش خارجی حامل سوخت قاچاق در خلیج ‌فارس
دریادار دوم پاسدار محمد‌شریف شیرعلی، جانشین فرمانده منطقه سوم  نیروی دریایی سپاه  در گفت‌وگویی به تشریح جزئیات توقیف نفتکش‌های  حامل سوخت قاچاق با پرچم‌های کشورهای پاناما و تانزانیا  با نام‌های تجاری «استیون» و «کرون»  توسط رزمندگان  نیروی دریایی سپاه پرداخت و گفت: طی  روزهای  چهارشنبه و پنجشنبه یعنی ۲۲ و ۲۳ شهریور رزمندگان منطقه سوم نیروی دریایی سپاه مستقر در بندر ماهشهر و شمال خلیج ‌فارس با رصد‌های اطلاعاتی 2 فروند شناور را که به صورت سازمان‌یافته  مبادرت به  قاچاق نفت‌گاز  جمهوری اسلامی در خلیج ‌فارس  می‌کردند، با دستور مقام قضایی توقیف کردند. وی در ادامه تصریح کرد: رزمندگان منطقه سوم دریایی سپاه با تسلط، هوشیاری، رفتار حرفه‌ای و اخطار قاطع به تمام عوامل بیگانه که در منطقه حضور داشتند، با اقتدار  شناورهای  متخلف توقیف‌شده را تا  بندر ماهشهر و پایگاه  اروند هدایت کردند و ۳۷ خدمه نفتکش‌ها برای انجام سیر مراحل قانونی به مقام‌های قضای تحویل داده شدند.
 
هشدار وزیر دفاع به آمریکا درباره پیامد تخلیه نفت سرقت شده ایران
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در واکنش به تخلیه نفت سرقت شده ایران در آمریکا هشدار داد امکان مقابله به مثل وسیع‌تر علیه آمریکا وجود دارد.
امیر محمدرضا آشتیانی در واکنش به سرقت نفت ایران و تخلیه آن توسط آمریکا اظهار کرد: این اقدام یک دزدی توسط آمریکاست که به هیچ‌وجه این مساله در دنیا پذیرفته شده نیست. اگر اتفاق اینچنینی بیفتد، ما حتماً مقابله خواهیم کرد و می‌توانیم حتی اقدام خیلی وسیع‌تری کنیم ولی فعلاً اقدام خود را به بحث‌هایی که دنبال می‌کنیم، محدود کرده‌ایم. وزیر دفاع با بیان اینکه انتظار داریم آمریکایی‌ها از این اقدامات خود دست برداشته و بیشتر از این خودشان را گرفتار نکنند، افزود: ما جایی استقرار داریم که راهبردی و بسیار مهم است. خطوط انتقال انرژی از این منطقه می‌گذرد و تسلط بر این خطوط هم با ما است، بنابراین اگر بخواهیم میزان مقابله به مثل با آمریکا را وسیع‌تر انجام دهیم، امکانش برای ما وجود دارد.
گفتنی است، وزارت دادگستری آمریکا ۱۷ شهریور پس از ۱۹ ماه تأیید کرد نفتکش حامل نفت ایران با نام «سوئز راجان» را توقیف کرده است. نیویورک‌تایمز اخیراً در گزارشی نوشت واشنگتن پس از آنکه شرکت‌های آمریکایی حاضر به تخلیه محموله نفتی توقیف شده ایران نشدند، تحت فشارهای کنگره به این بهانه که ایران در حال قاچاق این نفت به چین بوده است، آن را تخلیه کرد.
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همزمان با تخلیه این نفتکش اقدامات آمریکا را متناقض توصیف کرد و گفت تهران در همین راستا سفیر سوییس را به وزارت امور خارجه احضار کرده است. وی تاکید کرد این اقدامات واشنگتن کاملاً غیرسازنده بوده و ایران مراتب اعتراض شدید خود را به دیپلمات ارشد سوییس در تهران اعلام کرده است.
 

Page Generated in 0/0068 sec