printlogo


کد خبر: 266999تاریخ: 1402/6/26 00:00
۵ میلیون زائر برای شرکت در مراسم سالروز شهادت امام رضا(ع) وارد مشهد مقدس شدند
اجتماع نور
معاون استانداری خراسان رضوی: ورودی شهر همچنان مملو از زائران است و این دوره زیارتی تا ۳۱ شهریور ادامه دارد

دیروز آخرین روز ماه صفر مصادف با سالروز شهادت امام رضا(ع) بود، صدها هزار عزادار از سراسر کشور و برخی کشورهای مسلمان همسایه خود را به مشهدالرضا رساندند تا در اجتماع بزرگ سوگواری شهادت امام هشتم شیعیان(ع) شرکت کنند؛ شوری که هر سال میلیون‌ها نفر را در در دهه آخر ماه صفر با قلبی بی‌قرار و پر از شوق به مشهد می‌کشاند و نشان از محبت بی‌حد و مرز به اهل بیت دارد. طبق اظهارات معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی آمار ورود زائران به مشهد از 14 شهریور تا ظهر دیروز از 5 میلیون نفر عبور کرده بود اما همچنان ورودی‌های مشهد مملو از زائران است و ورود زائران تا 31 شهریور ادامه دارد. همزمان با رحلت پیامبر(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) دسته‌های پرشمار عزادار راهی حرم شدند تا آیین عزاداری را در بارگاه امام هشتم شیعیان برپا دارند اما اوج عزاداری‌ها از شب جمعه شروع شد و خیابان‌های منتهی به بارگاه رضوی پر از جمعیت زائران بود که در قالب دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی به عزاداری پرداختند. طبق گزارش‌های  موجود، در صحن‌ها و رواق‌ها حرم مطهر عزاداران رضوی از قومیت‌های و ملیت‌های مختلف هر کدام به شیوه خود عزاداری می‌کردند. همچنین دیروز بیشترین تردد زائران پیاده امام رضا(ع) در مسیر منتهی به مشهد بود.  دیروز صحن و سرای بارگاه منور رضوی در سوگ این مصیبت سیاه‌پوش بود و بار دیگر دل شیعیان با ذکر مصائب مظلومیت خاندان عصمت و طهارت(ع) داغدار و اندوهگین شد. صحن و سرای رضوی با نصب بیش از 5 هزار مترمربع کتیبه مناسبتی و پرچم و پارچه مشکی، سیاهپوش شده بود. دیروز در گوشه و کنار صحن‌های حرم امام رضا(ع) هیات‌های مذهبی قرار عاشقی گذاشته بودند و به شکل منسجم و واحد، با زبان و لهجه‌‎های مختلف نوحه‌خوانی و سینه‌زنی می‌کردند. طی این روزها ده‌ها جلسه سخنرانی در رواق‌ها و صحن‌های حرم مطهر رضوی برگزار شده و می‌شود که طی آن سخنرانان به تبیین شخصیت پیامبر(ص)، امام حسن(ع)، امام رضا(ع) و ذکر مصائب اهل بیت(ع) می‌پردازند. طی دهه آخر ماه صفر زائران برای برگزاری مراسم عزاداری روز‌های آخر صفر، از طریق هوایی، ریلی، جاده‌ای یا با وسیله نقلیه شخصی از همه مسیر‌های ورودی به مشهد آمده بودند. البته همه ساله در سالروز شهادت امام رضا(ع) میلیون‌ها زائر از تمام نقاط ایران به پابوس آن حضرت مشرف می‌شوند. مردم مشهد نیز از این قافله عاشقی جانماندند و در حالی ‌که اشک می‌ریختند و در عزای ثامن‌الحج بر سر و سینه می‌زدند، به تبعیت از امام رئوف‌شان در پذیرایی از زائران امام رضا(ع) سنگ تمام گذاشتند. در کوچه و خیابان‌های مشهد هر کس در حد توانش به زائران و عزاداران امام هشتم خدمت کرد. ایستگاه‌های صلواتی متعدد و پخش نذورات در مسیر عزاداران نشان از میزبانی خوب همجواران حضرت به زائران داشت، گویا تمام شهر برای این میزبانی بزرگ آماده شده بود و می‌خواستند حق همسایگی را در این روز عزیز به‌ جا آورده  و خود را در این مصیبت، با صاحب‌الزمان(عج) با عرض تسلیت به حضرتش شریک کنند. گزارش‌ها از مشهد مقدس حاکی است صحن‌های مختلف حرم رضوی طی 3-2 روز گذشته بویژه در روز شهادت اما هشتم(ع) مملو از جمعیت عزادارانی بود که با پای پیاده یا در قالب کاروان‌های زیارتی خود را به مشهد رسانده بودند تا در روز و شب شهادت ثامن‌الحجج(ع) همنوا با مجاوران حضرتش سوگواری کنند. در بین جمعیت، دیدن کودکان و نوجوانانی که عاشقانه سینه می‌زدند و نگاه پر مهرشان به گنبد امام مهربانی‌ها دوخته شده بود، بر دل می‌نشست و هر آن کس که از کنارشان می‌گذشت، التماس دعا داشت.
 
سفر زائران به مشهدالرضا از ۵ میلیون نفر گذشت
معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی گفت: آمار ورود زائران به مشهد از ۵ میلیون زائر عبور کرده است. حجت‌الاسلام‌والمسلمین حجت گنابادی‌نژاد اظهار داشت: آمار ورود زائران به مشهد از 14 شهریور تا ظهر دیروز از 5 میلیون نفر عبور کرد اما همچنان ورودی‌های مشهد مملو از زائران است و این دوره زیارتی تا 31 شهریور نیز ادامه دارد. وی افزود: آمادگی میزبانی از زائران تا پایان شهریور را داریم، لذا تاکید می‌شود زائران در صورت امکان عجله‌ای برای بازگشت خود نداشته باشند. گنابادی‌نژاد تصریح کرد: با توجه به اینکه تعطیلات یک هفته دیگر ادامه دارد، پیش‌بینی می‌شود علاوه بر اینکه یکی از پیک‌های بازگشت زائران امروز باشد، جمعه و شنبه هفته آینده یکی دیگر از پیک‌های بازگشت زائران از مشهد خواهد بود. معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: مطابق آمار اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بلیت 1920 دستگاه اتوبوس برای بازگشت زائران پیش‌فروش شده که یک رکورد محسوب می‌شود، ضمن اینکه قطار‌های فوق‌العاده برای بازگشت زائران پیش‌بینی شده است.
 
 125  ایستگاه سلامت در مسیر زائران رضوی
وزیر بهداشت با اشاره به فعالیت ۱۲۵ ایستگاه سلامت در مشهد مقدس در مسیر پیاده‌روی زائران رضوی در این ایام گفت: همه بیمارستان‌های مشهد مقدس با تمام امکانات طی این روزها برای خدمت‌رسانی به زائران به حالت آماده‌باش در آمده‌اند. بهرام عین‌اللهی دیروز در حاشیه بازدید از امکانات حوزه سلامت پیرامون و درون حرم مطهر رضوی، به بررسی خدمات دارالشفای امام رضا(ع) اشاره و اظهار کرد: خوشبختانه شاهد شور و شعف و حضور گسترده نیروهای داوطلب بهداشتی و درمانی از کل کشور برای ارائه خدمت به زائران و مجاوران بارگاه مطهر رضوی هستیم. وی با بیان اینکه در مراسم عزاداری امسال 3 هزار نفر از نیروهای حوزه سلامت برای خدمت‌رسانی حضور دارند، از استقرار 268 دستگاه آمبولانس از دانشگاه علوم پزشکی مشهد و 60 دستگاه آمبولانس از سایر دانشگاه‌ها در این مراسم خبر داد و گفت: در مراسم امسال 15 دستگاه آمبولانس در نقاط پرازدحام مراسم عزاداری مستقرند که یکی از ویژگی‌های مهم اتوبوس‌آمبولانس‌های اورژانس، وجود 11 تا 13 تخت و امکان جابه‌جایی آسان در سطح شهر و جاده است که همانند یک بیمارستان سیار عمل می‌کند. وزیر بهداشت از به‌ کارگیری 25 دستگاه موتورلانس در مراسم عزاداری دهه پایانی ماه صفر در مشهد مقدس به عنوان یکی از اقدامات ارزشمند اورژانس یاد کرد و گفت: این موتورلانس‌ها براحتی در شلوغ‌ترین مناطق حضور می‌یابند و خدمات اولیه مورد نیاز بیماران و مصدومان را ارائه می‌کنند. همچنین 5 فروند بالگرد در آماده‌باش هستند تا در صورت نیاز بتوانند مصدومان و بیماران را به شهرهای دیگر منتقل کنند.
 
    تقدیر رئیس‌جمهور از خادمان و مردم در میزبانی از  زائران     
رئیس‌جمهور از مواکب حرم مطهر رضوی و چایخانه امام حسن مجتبی(ع) در حرم امام رضا(ع) بازدید کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی با حضور در چایخانه حرم حضرت رضا(ع) و مواکب مردمی اطراف حرم مطهر از تلاش‌های آستان قدس رضوی بویژه خادمان بارگاه منور رضوی و مجموعه‌های مردمی در میزبانی شایسته از زائران تقدیر کرد. رئیس‌جمهور که همزمان با سالروز رحلت پیامبر(ص) وارد مشهد شد. در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد از سوی استاندار خراسان رضوی مورد استقبال قرار گرفت. هدف از سفر رئیس‌جمهور به مشهد بررسی وضعیت خدمت‌رسانی به زائران دهه آخر صفر و زیارت امام هشتم(ع) است. رئیسی همچنین در این سفر با مدیران کشوری، استانی و دستگاه‌های خدمت‌رسان به زائران رضوی در تالار ولایت حرم مطهر رضوی دیدار کرد. 
دیدار با خانواده شهدای امنیت در مشهد
رئیس‌جمهور که برای بازدید از روند خدمت‌رسانی به زائران حرم مطهر رضوی در روزهای پایانی ماه صفر و ایام شهادت امام رضا(ع) به مشهد سفر کرده بود، دیروز با تعدادی از خانواده‌های شهدای مدافع امنیت در این شهر مقدس دیدار و گفت‌وگو کرد. وی با خانواده شهیدان مدافع امنیت «دانیال رضازاده، رسول دوست‌محمدی و حسن براتی» دیدار کرد.
 

 


Page Generated in 0/0060 sec