printlogo


کد خبر: 267010تاریخ: 1402/6/26 00:00
دور دنیا

اسد به چین سفر می‌کند
روزنامه الاخبار لبنان به نقل از منابع دیپلماتیک شرقی خبر داد چند روز بعد از اعلام احداث کریدور هند به اروپا، منابع دیپلماتیک از رسیدن دعوتنامه چین به رئیس‌جمهور سوریه جهت سفر به این کشور خبر می‌دهند. منابع مطلع به روزنامه الاخبار اعلام کردند طی هفته‌های پیش رو، بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در راس یک هیات بلندپایه عازم پکن می‌شود. منابع آگاه دیپلماتیک خبر دادند، این سفر ترجیحا در آینده‌ای بسیار نزدیک انجام خواهد شد و دوطرف در عالی‌‌ترین سطوح توسعه روابط دوجانبه را بررسی خواهند کرد. قرار است در این سفر نقش چین برای کمک به سوریه جهت خروج از بحران اقتصادی مورد بررسی قرار گیرد. مسؤولان سوری هم این سفر را بسیار مهم توصیف و تاکید کردند بشار اسد با شی‌جین پینگ در یک مراسم رسمی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. 
 
کنعانی تحریم‌های جدید آمریکا را محکوم کرد
اقدامات غیرسازنده اخیر اروپا و آمریکا و صدور تحریم‌های جدید آمریکا علیه برخی مقامات و رسانه‌های ایرانی و مدیران آنها با واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روبه‌رو شد. در همین باره ناصر کنعانی جمعه ۲۴ شهریور در واکنش به اقدامات چند کشور معدود در اروپا و رژیم آمریکا که علاوه بر صدور بیانیه‌های مداخله‌جویانه، با اعلام تحریم‌هایی علیه برخی مسؤولان، رسانه‌های خبری ایرانی و مدیران مسؤول آنها نیز همراه بود، اظهار داشت: متأسفانه برخی طرف‌ها که سوابق تاریخی کاملا تاریک و کارنامه‌ای مردود در موضوع حقوق بشر و زنان دارند، در اقدامی هماهنگ و در تلاشی مذبوحانه و نخ‌نما برای فتنه‌انگیزی در جمهوری اسلامی ایران، بیانیه‌های سیاسی بی‌ارزش منتشر و بر طبل تحریم‌های تکراری و بی‌اثر می‌کوبند. به گزارش فارس، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد ۲۵ شخص و ۴ مؤسسه رسانه‌ای ایران از جمله خبرگزاری فارس، خبرگزاری تسنیم و شبکه پرس تی‌وی را در فهرست تحریم‌های این کشور قرار داده است. در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا ادعا شده ۲۵ شخص از جمله «پیام تیرانداز» مدیرعامل خبرگزاری فارس و ۴ مؤسسه رسانه‌ای (رسانه‌های مذکور به علاوه شرکت یافتار پژوهان پیشتاز رایانش) را به بهانه «سرکوب آزادی بیان و محدود کردن دسترسی آزاد» به اطلاعات تحریم کرده است. 
 
مجسمه مؤسس رژیم صهیونیستی به آتش کشیده شد
 
رسانه‌های فلسطینی دیروز گزارش دادند جمعه‌شب یک شهرک‌نشین مجسمه «دیوید بن گوریون» موسس رژیم صهیونیستی را در ساحل تل‌آویو به آتش کشیده است. بر اساس گزارش رسانه‌های فلسطینی، مجسمه بن گوریون، بنیانگذار رژیم اشغالگر به عنوان یکی از نمادهای تفریحی تل‌آویو شناخته شده و در ساحل تل‌آویو قرار داشته که دیروز صبح توسط پلیس جمع ‌شده است. پلیس تل‌آویو مدعی شده عامل این آتش‌سوزی اختلال روانی دارد. رسانه‌های عبری هم در گزارش‌هایی اعلام کردند این فرد مجسمه بنیانگذار اسرائیل را در آستانه جشن سال نو عبری در ساحل تل‌آویو به آتش کشیده و آسیب جدی به مجسمه وارد کرده است. طبق واکنش‌ها و تحلیل‌ صهیونیست‌ها، سوزاندن مجسمه بن گوریون نشانه‌ای بسیار مهم برای رهبران رژیم اشغالگر، بویژه جناح چپ آن است؛ نماد و نشانه‌ای که به معنای گسترش اختلافات بین شهرک‌نشینان، در نتیجه اقدامات «بنیامین نتانیاهو» برای تضعیف سیستم قضایی این رژیم تعبیر می‌شود. 
 
سیل در لیبی؛ از کمک‌های بشردوستانه تا بی‌تفاوتی غرب
 
توفان مدیترانه‌ای «دانیل» که یکشنبه و دوشنبه گذشته (۱۹ و ۲۰ شهریور) شرق لیبی را درنوردید، تاکنون ۱۱ هزار و ۳۰۰ قربانی به جا گذاشته، این در حالی است که هنوز ۱۰ هزار و ۱۰۰ نفر در شهر ساحلی درنه مفقود هستند. در پی وقوع این فاجعه در لیبی، وزیر بهداشت این کشور از جامعه بین‌المللی درخواست کمک کرد. این درحالی است که هنوز کشورهای مختلف به این درخواست پاسخ نداده‌اند، حتی به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها و غربی‌ها این درخواست‌ها را رسما نادیده گرفته‌اند. 
سازمان جهانی بهداشت گفته است سیل بر بسیاری دیگر از شهرهای شمال لیبی هم اثر گذاشته است. سازمان ملل تخمین زده دست‌کم ۹۰۰ هزار نفر در مناطق سیل‌زده نیازمند کمک هستند. این سازمان می‌گوید اگر نسبت به وقوع این سیل هشدار داده می‌شد و تخلیه ساکنان مناطق آسیب‌دیده به موقع انجام می‌شد، «می‌توانست شمار تلفات انسانی را کاهش دهد».
توفان دانیل پیش از لیبی در چند کشور دیگر هم خرابی به بار آورده بود. این توفان باعث سیل‌های بی‌سابقه در یونان شد و شماری کشته در ترکیه و بلغارستان به جا گذاشت.

Page Generated in 0/0059 sec