printlogo


کد خبر: 267040تاریخ: 1402/6/27 00:00
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید: ۳۱۱ هزار متقاضی مسکن در شهرهای جدید ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۱۷۷ هزار نفر واجد شرایط بودند
نهضت مسکن در شهرهای جدید
در حال حاضر احداث مسکن برای ۱۵۰ هزار متقاضی بدون مشکل است و کارهای آنها آغاز شده و ۲۷ هزار واحد دیگر در برنامه عملیاتی شدن قرار دارد

گروه اقتصادی: ساخت مسکن یکی از موضوعاتی است که دولت سیزدهم از ابتدای شروع به کار خود، به آن اهتمام ویژه‌ای داشته است. در واقع بی‌توجهی دولت قبل به امر ساخت مسکن و عدم کنترل این بازار موجب افزایش نجومی قیمت‌ آن در سراسر کشور شده بود. 
مسکن از نیازهای مهم مردم محسوب می‌شود که اقشار مختلف درصدد تامین آن هستند به این معنا که دولت باید عرضه و تقاضای مسکن را به شکلی کنترل کند که همه مردم بتوانند این نیاز را برآورده کنند.
با روی کار آمدن دولت سیزدهم، نابسامانی‌های بازار مسکن به پایان رسید و این بازار تا حد قابل قبولی کنترل شد. اهتمام ویژه دولت سیزدهم و وزارت راه‌وشهرسازی برای ساخت مسکن و ارائه طرح نهضت ملی از مهم‌ترین اقدامات دولت بود. اجرای طرح احیای بافت‌های فرسوده و ارائه بسته‌های تشویقی، همچنین ارائه تسهیلات برای ساخت و خرید مسکن از دیگر اقدامات دولت بوده است. همین اقدام‌ها موجب شد این بازار سرکش و لجام‌گسیخته کنترل و قیمت‌ها کاهشی شود، البته سرعت بخشیدن وزارت راه‌وشهرسازی به ساخت مسکن و تحویل آن به مردم نیز بی‌تاثیر نبوده است.
در همین راستا مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با اعلام اینکه ۱۷۷ هزار واحد نهضت ملی مسکن شهرهای جدید در مراحل اجرایی قرار گرفته است، گفت: بخشی از تعهد شرکت عمران شهرهای جدید برای تولید مسکن در شهرک‌های جدیدالاحداث عملیاتی می‌شود.
علیرضا جعفری روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید را تشریح و اظهار کرد: ۳۱۱ هزار نفر متقاضی مسکن در شهرهای جدید ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۱۷۷ هزار نفر واجد شرایط شدند و ساخت مسکن برای آنها در حال عملیاتی شدن است.
وی ادامه داد: در حال حاضر احداث مسکن برای ۱۵۰ هزار متقاضی بدون مشکل است و کارهای آنها آغاز شده و ۲۷ هزار واحد دیگر در برنامه عملیاتی شدن قرار دارد.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید تصریح کرد: در تلاش هستیم تعهد خود را در زمینه اجرای طرح نهضت ملی مسکن عملیاتی کنیم.
جعفری توضیح داد: برای اجرای مناسب طرح نهضت ملی مسکن، تامین زمین با الحاق و تغییر کاربری‌های مجاز و تعریف شهرک‌های منفصل در حال پیگیری است.
معاون وزیر راه‌وشهرسازی تاکید کرد: بخشی از تعهد شرکت عمران شهرهای جدید درباره طرح نهضت ملی مسکن در شهرک‌هایی که به زودی کار احداث آنها آغاز خواهد شد، عملیاتی می‌شود.
لازم به توضیح است شرکت عمران شهرهای جدید تعهد کرده است در صورت معرفی به‌موقع متقاضیان و بررسی شرایط آنها ۶۰۰ هزار واحد از ۴ میلیون واحد طرح نهضت ملی مسکن را احداث کند.
تأمین مسکن فرهنگیان در قالب طرح نهضت ملی کلید خورد
دولت سیزدهم و وزارت راه‌وشهرسازی اهتمام ویژه‌ای به ساخت مسکن برای تمامی اقشار جامعه دارد، به طوری که در نظر دارد مسکن فرهنگیان را نیز در قالب طرح نهضت ملی تامین کند. بر این اساس فرهنگیانی که فاقد مسکن هستند می‌توانند با این طرح صاحب خانه شوند.
معاون وزیر راه‌وشهرسازی در این باره گفت: اراضی معرفی شده توسط وزارت آموزش‌و‌پرورش مورد بررسی قرار می‌گیرد تا در صورت دارا بودن قابلیت لازم، به‌منظور ساخت مسکن فرهنگیان در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار گیرد.
ارسلان مالکی با تاکید بر اهمیت ویژه تامین مسکن برای فرهنگیان فاقد مسکن اظهار داشت: حل مشکل فرهنگیان اثراتی به مراتب بیش از سایر اقشار کشور دارد و برای ما از اهمیت مضاعف برخوردار است.
مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن خاطرنشان‌کرد: پیرو نشست مشترک با نمایندگان وزارت آموزش‌و‌پرورش در راستای تامین مسکن فرهنگیان، مقرر شد اراضی معرفی‌شده از سوی این وزارتخانه بررسی شود تا در صورتی که قابلیت ساخت مسکن داشته باشد در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار گیرد.
وی ادامه ‌داد: در شهرهایی که وزارت آموزش‌و‌پرورش زمین نداشته باشد، سازمان ملی زمین و مسکن تلاش خواهد کرد تامین زمین برای مسکن فرهنگیان انجام شود. وی اعلام‌کرد: در هفته‌های آتی انعقاد تفاهمنامه مشترک برای ایجاد وحدت رویه به‌منظور تامین مسکن فرهنگیان پیگیری خواهد شد.
مالکی بر ضرورت تعیین مدیر پروژه برای پیگیری امور مسکن فرهنگیان در استان از سوی اداره‌های آموزش‌و‌پرورش تاکید کرد و گفت: تعیین و معرفی این شخص برای تسریع در پیشبرد امور در استان‌ها بسیار ضروری است.
بر پایه این گزارش، انعقاد تفاهمنامه‌های مشترک برای تامین مسکن کارکنان دستگاه‌ها و نهادها از جمله سیاست‌های وزارت راه‌وشهرسازی برای سرعت بخشیدن به اجرای طرح نهضت ملی مسکن بوده است.
بررسی ۱۴۵۰۰ تقاضای واگذاری زمین طرح جوانی جمعیت در شهرهای جدید
گفتنی است اهتمام دولت برای ساخت مسکن تنها منوط به طرح ملی مسکن نیست. طرح جوانی جمعیت نیز یکی از طرح‌هایی است که دولت سیزدهم سعی دارد با واگذاری زمین در شهرهای جدید، ساخت مسکن را سرعت بخشد. همچنین ارتقای سطح شهرهای جدید نیز از دیگر اقدامات دولت است تا با ساخت مسکن در این مناطق ضمن پیشرفت آنها،  موجب فراهم‌ آوردن امکان اسکان مردم در این شهرها شود.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید از بررسی ۱۴ هزار و ۵۰۰ تقاضای واگذاری زمین در شهرهای جدید در اجرای قانون جوانی جمعیت خبر داد.
علیرضا جعفری درباره برنامه‌های این شرکت برای واگذاری زمین به خانوارهای دارای سه فرزند و بیشتر، اجرای این طرح را یکی از اهداف مهم شهرهای جدید در کنار تکمیل واحدهای باقی‌مانده مسکن مهر، اجرای نهضت ملی مسکن، تامین خدمات روبنایی و زیربنایی در شهرهای جدید و ایجاد شهرهای جدید و شهرک‌های مسکونی عنوان کرد.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به اینکه بسیاری از متقاضیان جوانی جمعیت، ساکن کلانشهرهای اصلی هستند، تصریح کرد: ظرفیت‌های موجود در شهرهای جدید در مناطقی که زمین وجود دارد، در اختیار اجرای این طرح قرار می‌گیرد.
معاون وزیر راه‌وشهرسازی توضیح داد: هم‌اکنون در شهرهای جدید برای اجرای قانون جوانی جمعیت، بیش از ۱۴ هزار و ۵۰۰ تقاضا ثبت شده است که تقاضاهای موثر در دست بررسی قرار دارد و ظرفیت‌سازی برای این تقاضاها در دستور کار است و درصدد هستیم تعهد خود را در این بخش انجام دهیم.
وی در پاسخ به این پرسش که ارزش اراضی در حال واگذاری به خانواده‌ها به چه میزان است،‌ گفت: هم اینک برای خانوارهای دارای ۳ فرزند و بیشتر، زمین‌های ۲۰۰ متری با ارزش یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون تومان تخصیص داده می‌شود و مابه‌التفاوت برای هزینه ساخت و هزینه جانبی برآورد و به متقاضیان اعلام خواهد شد.
معاون وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به اینکه در بخشی از شهرهای جدید به دلیل تقاضای بالا محدودیت زمین وجود دارد، گفت: در هماهنگی با قرارگاه نهضت ملی مسکن، ستاد وزارتخانه و استان‌هایی که کمبود زمین دارند، مقرر شد در مناطقی که به عنوان ظرفیت جوانی جمعیت پیش‌بینی شده است واگذاری زمین انجام شود که البته کمی زمانبر خواهد بود.
جعفری شهرهای جدیدی را که اراضی محدود و تقاضای بالا دارند شامل شهرهای پرند، صدرا، گلبهار، بهارستان، فولادشهر و سهند عنوان و تاکید کرد: تلاش می‌کنیم با تمهیدات ویژه وارد شویم تا بتوانیم پاسخگوی نیاز مردم به مسکن و تامین زمین باشیم.
 

Page Generated in 0/0062 sec