printlogo


کد خبر: 267045تاریخ: 1402/6/27 00:00
رئیس‌جمهور: هرگونه هزینه در آموزش‌و‌پرورش سرمایه‌گذاری برای کشور است و نباید از بالا رفتن هزینه در آموزش‌و‌پرورش نگران شد
مدارس، کانون تحول جامعه
وزیر آموزش و پرورش: مجوز جذب ۱۱ هزار مربی پرورشی در پاییز ۱۴۰۲ صادر شد

گروه اجتماعی: رئیس‌جمهور روز گذشته با حضور در همایش سراسری مدیران مدارس سراسر کشور، ایجاد تحول در جامعه را در گرو نگاه مدیران مدارس به تعلیم و تربیت و تکیه آنها بر اجرای سند تحول آموزش‌و‌پرورش عنوان کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی با بیان اینکه نماد و نمود تعلیم و تربیت، آموختن اخلاق است و در این مسیر تمام گفتار و کردار و رفتار افراد جنبه تربیتی و آموزشی دارد، خاطرنشان کرد: آموزش منحصر در مدرسه نیست اما تعلیم و تربیت در مدارس محور تعالی و رسیدن به الگوی انسان تراز به عنوان هدف عالی خلقت و نهضت و انقلاب اسلامی است.
رئیس‌جمهور دیروز یکشنبه در همایش سراسری مدیران مدارس سراسر کشور، ضمن تبریک فرارسیدن ماه ربیع‌الاول و نزدیک شدن موسم بازگشایی مدارس و مراکز علمی و آموزشی، نقش اصلی و اول در ایجاد تحول در جامعه را برعهده مدارس و مدیران دانست.
وی نقش مدیران در شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموزان و تعلیم و تربیت را بی‌بدیل توصیف و تصریح کرد: با توجه به مراحل سه‌گانه تحول شامل تحول شناختی، فرآیندی و نهادی، نخستین شرط تحقق تحول، باور به آن است و در این راستا نگاه مدیران به اهمیت ایجاد تحول بسیار اهمیت می‌یابد.
رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه نماد و نمود تعلیم و تربیت، آموختن اخلاق است و در این مسیر تمام گفتار و کردار و رفتار افراد جنبه تربیتی و آموزشی دارد، خاطرنشان کرد: آموزش منحصر به مدرسه نیست اما تعلیم و تربیت در مدارس محور تعالی و رسیدن به الگوی انسان تراز به عنوان هدف عالی خلقت و نهضت و انقلاب اسلامی است. رئیسی انسان‌سازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی قرآنی را مهم‌ترین ماموریت و هدف نظام اسلامی دانست که بر پایه تعلیم و تربیت در مدارس اجرایی و محقق خواهد شد و گفت: یک زمانی در کشوری دولت رفاه بر سر کار است و یک زمانی دولتی بر سر کار است که مهم‌ترین ماموریت خود را تعالی بر مبنای اصل عدالت می‌داند؛ در نظام متکی بر اصل عدالت مهم‌ترین ماموریت دولت تعالی تعلیم و تربیت است، چرا که عدالت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در پرتو تعلیم و تربیت انسان‌های حق‌خواه و عدالت‌خواه محقق خواهد شد. رئیس‌جمهور با تاکید دوباره بر اینکه محور تحول مدارس هستند که باید این تحول را مستند به سند تحول در آموزش‌و‌پرورش به پیش ببرند، افزود: پیشبرد هماهنگ و مسنجم تحول در عرصه تعلیم و تربیت در گرو تکیه بر سند تحول آموزش‌و‌پرورش است و رهبر معظم انقلاب به همین دلیل بر اجرای کامل این سند تاکید دارند.
رئیسی مدیران، مربیان و معلمان را عهده‌دار حفظ شأن و جایگاه انبیایی معلمی در جامعه دانست و با اشاره به وظیفه دولتمردان در این زمینه گفت: اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان کف و هدف‌گذاری در ارتقای جایگاه معلمان بوده نه سقف آن، چرا که در اجرای این طرح بخش مالی و معیشتی معلمان مورد توجه قرار داشته و در واقع این قانون مقدمه‌ای برای ارتقای شأن و منزلت معلمان بوده است.
رئیس‌جمهور در ادامه دانش‌افزایی و به‌روز شدن دانش معلمان و استفاده از آن در پرورش انسان تراز در جامعه را اساس و هدف اصلی طرح رتبه‌بندی معلمان دانست و تصریح کرد: در این طرح جایگاه علمی، بینشی، گرایشی و هویتی معلم که قرار است هویت‌سازی کند و با منزلت خود به جامعه منزلت دهد، مورد توجه بوده که بسیار با اهمیت است. رئیس‌جمهور در ادامه اظهار داشت: هدف بنده از شرکت در این مراسم عرض سلام، احترام و خداقوت گویی به همه معلمان، مربیان و مدیران آموزش‌و‌پرورش است به این امید که سال تحصیلی جدید و متفاوتی با نزدیک شدن به اهداف عالی این وزارتخانه رقم بخورد. وی در ادامه ساخت و تجهیز مدارس در حرفه‌آموزی و مهارت‌آموزی دانش‌آموزان را بسیار بااهمیت خواند و ضمن تجلیل از خیران مدرسه‌ساز گفت: اگر امروز 5 هزار طرح آموزشی تحویل و 2 هزار طرح دیگر در حال آماده‌سازی است، به برکت تلاش‌های خیران مدرسه‌ساز و همچنین مدیران دلسوز، با کفایت و باانگیزه بوده است. رئیس‌جمهور در ادامه هرگونه هزینه برای جامعه فرهنگیان و آموزش‌و‌پرورش را سرمایه‌گذاری برای کشور دانست و گفت: نباید برای هزینه کردن در این بخش نگران بود، بلکه آنچه باید نسبت به آن نگرانی داشت موضوع مهم بهره‌وری است. رئیسی در ادامه خطاب به مدیران آموزش‌و‌پرورش در سراسر کشور، اظهار داشت: خواسته من از همه شما تلاش برای افزایش بهره‌وری متناسب با نیروی انسانی و امکانات و ظرفیت‌های در اختیار شماست. رئیس‌جمهور با بیان اینکه ارتقای سطح نمرات دانش‌آموزان یکی از جلوه‌های افزایش بهره‌وری در آموزش‌و‌پرورش است، تصریح کرد: قطعاً برای یک متعلم و دانش‌آموز ارتقای نمره بسیار اهمیت دارد، بویژه آنکه امروز نقش نمرات در آینده تحصیلی دانش‌آموزان بسیار پررنگ‌تر شده است.
رئیس‌جمهور در ادامه مطالبات فرهنگیان بویژه معلمان در پرداخت به‌موقع حق‌الزحمه و مسکن را خواسته‌ای به‌حق خواند و از وزیر آموزش‌و‌پرورش خواست با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه این مطالبات و خواسته‌ها را پیگیری کنند و به نتیجه برسانند.
وی توجه به مهارت‌آموزی با تقویت هنرستان‌ها را نیز مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: مهارت‌آموزی و مهارت‌افزایی دانش‌آموزان با تقویت هنرستان‌ها و به‌روزرسانی تجهیزات آموزشی مورد نیاز مورد توجه دولت است که باید با جدیت دنبال شود.
صدور مجوز جذب ۱۱ هزار مربی پرورشی
وزیر آموزش‌و‌پرورش با اشاره به صدور مجوز جذب ۱۱ هزار مربی پرورشی در پاییز امسال، خطاب به رئیس‌جمهوری گفت: تقاضای من افزودن این تعداد به ۲۵ هزار نفر است. رضامراد صحرایی در همایش مدیران مدارس سراسر کشور که با حضور رئیس‌جمهوری برگزار شد، اظهار کرد: مجوز جذب ۱۱ هزار مربی پرورشی در پاییز ۱۴۰۲ صادر شده است اما تقاضای من افزودن این تعداد به ۲۵ هزار نفر است. وی در بخش دیگر سخنان خود از تهیه لایحه تقویت مدارس دولتی در دولت خبر داد و گفت: ویراست نخست این لایحه آماده شده و در اختیار متخصصان قرار گرفته است. امیدوارم بتوانیم در سال ۱۴۰۲ این لایحه را به پایان ببریم و تقدیم مجلس کنیم. وزیر آموزش‌و‌پرورش در ادامه سخنان خود به بیان 7 اقدام راهبردی دولت سیزدهم در حوزه آموزش‌و‌پرورش پرداخت و اظهار کرد: نخستین اقدام رتبه‌بندی معلمان است که بالاخره بعد از ۱۰ سال اجرا شد و مطالبه‌ای که دیگران شعارش را دادند این دولت عمل کرد. صحرایی خطاب به رئیس‌جمهوری گفت: معلمان همت و حمایت جنابعالی را در تنگدستی دولت و تخصیص بیش از ۴۰ همت به این طرح را فراموش نخواهند کرد. اکنون در مرحله ارتقای رتبه‌بندی و اصلاح آیین‌نامه آن و حرکت به سمت تضمین کیفیت در چارچوب رتبه‌بندی معلمان هستیم. رتبه‌بندی معلمان به یک اصطلاح جاری در گفتمان تحولی سایر نهادها نیز تبدیل شده است. رتبه‌بندی به عنوان نمونه‌ای از حرکت در مسیر بهره‌بری از این دولت آغاز شده است و ان‌شاءالله در این دولت به ثمر خواهد نشست. صحرایی با اشاره به اجرای طرح شهید همت با هدف آموزش مستمر معلمان مقطع ابتدایی در مدارس دولتی، درباره سایر اقدامات وزارت آموزش‌و‌پرورش در دولت سیزدهم تصریح کرد: فقط در 2 سال نخست این دولت ۱۰۰۰ مدرسه کانکسی جمع‌آوری و مدارس نوساز با کیفیت تحویل مناطق روستایی، مرزی و عشایری شد. فقط در سیستان‌وبلوچستان در هفته دولت ۱۰۴ مدرسه کانکسی جمع‌آوری و مدرسه خوب جایگزین آنها شد. وی با بیان اینکه امسال با شعار «مدرسه قوی، ایران قوی» سال تحصیلی را آغاز می‌کنیم، افزود: امسال با این شعار میزبان بیش از 16.5 میلیون دانش‌آموز هستیم. وی خطاب به رئیس‌جمهوری عنوان کرد: جذب ۷۵ هزار معلم جدید طی این سال تحصیلی از دیگر اقدامات این دولت است. صحرایی اظهار کرد: ساخت حداقل ۳۰۰۰ مدرسه جدید و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در دستور کار دولت است.

Page Generated in 0/0057 sec